Ćwiczenia terenowe z konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
1402-ĆT-RK-SJ
Ćwiczenia terenowe z konserwacji i restauracji rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych obejmują pełen zakres prac przygotowawczych, badawczych, konserwatorskich i restauratorskich lub pewien ich etap.
Studenci zapoznają się z procesem przygotowania kosztorysu i sporządzają program prac konserwatorskich, który jest konsultowany i omawiany z prowadzącym zajęcia. Angażowani są również w organizację prac, m. in. w przygotowanie narzędzi i miejsca robót.
Ćwiczenia terenowe dają możliwość zapoznania się z warunkami i specyfiką pracy w terenie oraz nabycia umiejętność działania w większym zespole ludzkim. Problematyka konserwatorska zabytku, kolejność wykonywanych zabiegów, przebieg i wyniki prac omawiane są każdorazowo w zespole.
Zakres i rodzaj zadań przydzielanych poszczególnym osobom przez prowadzącego ćwiczenia uzależnione są od specyfiki zabytku i dostosowane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów. Studenci II roku wykonują głównie zabiegi obejmujące konserwację profilaktyczną, studenci III roku zaś prace restauratorskie.
W trakcie trwania ćwiczeń, ich uczestnicy wykonują dokumentację przebiegu prac i ostatecznie sporządzają dokumentację powykonawczą pod kierunkiem prowadzącego.
Całkowity nakład pracy studenta
Ćwiczenia terenowe realizowane po zakończeniu zajęć dydaktycznych, pod koniec IV i VI semestru studiów w wymiarze 168 godzin;
Godziny kontaktowe - realizowane z udziałem nauczycieli: 168;
Godziny niekontaktowe - czas poświęcony na zapoznanie z literaturą dotyczącą obiektu, problemów konserwatorskich, przygotowanie dokumentacji: 15 godzin.
Co roku 3 pkt ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma wiedzę dotyczącą obszaru konserwacji-restauracji zabytków rzeźby i architektury przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień konserwatorskich (K_W01);
W2: wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę dla dalszego rozwoju w trakcie ćwiczeń terenowych w zakresie konserwacji – restauracji rzeźby i architektury zabytkowej (K_W02);
W3: ma wiedzę praktyczną z metodyki konserwacji-restauracji rzeźby i architektury zabytkowej (K_W03);
W4: zna mechanizmy oddziaływania czynników zewnętrznych na materię zabytków rzeźby i architektury (K_W04);
W5: zna podstawy historii i teorii ochrony i konserwacji-restauracji dzieł sztuki i zabytków rzeźby i architektury (K_W08);
W6: zna podstawy fotografii i technik dokumentacyjnych rzeźby i architektury zabytkowej, badań i procesów konserwatorsko-restauratorskich (K_W12);
W7: posiada wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy (K_W13).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: umie przeprowadzić rozpoznanie stanu zachowania zabytkowej rzeźby i architektury w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych, określić przyczyny zniszczeń (K_U01);
U2: potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną rzeźby/architektury w ramach ćwiczeń terenowych (K_U02);
U3: posiada umiejętność wykonywania zabiegów konserwatorskich w zakresie konserwacji-restauracji rzeźby/architektury w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_U05);
U4: posiada praktyczną umiejętność wykonania dokumentacji konserwatorskiej do poddanego zabiegom zabytkowej rzeźby/architektury w trakcie realizacji ćwiczeń terenowych (K_U07);
U5: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych prowadzonych na zabytkowej rzeźbie/architekturze w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U017);
U6: w sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentowaniem zagadnień konserwatorskich przeprowadzonych w trakcie ćwiczeń terenowych (K_U020);
U7: potrafi przygotować efekty swojej pracy prowadzonej w trakcie ćwiczeń terenowych w postaci prezentacji multimedialnej (K_U022).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość znaczenia wartości konserwowanego obiektu: rzeźby/architektury, jego nieodtwarzalności i obowiązku respektowania ich w procesie konserwacji w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K01);
K2: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej podczas prac konserwatorskich- restauratorskich zabytkowej rzeżby/architektury podejmowanych w ramach ćwiczeń terenowych (K_K02);
K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki działań konserwatorskich prowadzonych przy zabytkowej rzeźbie/architekturze w trakcie ćwiczeń terenowych, ich wpływ na zabytek oraz świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);
K4: ma świadomość uwzględnienia kontekstu kulturowego konserwowanego obiektu w procesie konserwacji w ramach ćwiczeń terenowych (K_K04);
K5: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności w zakresie konserwacji- restauracji zabytkowej rzeźby/architektury, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania zagadnień konserwatorskich w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K05);
K6: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, jest świadomy wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje w trakcie ćwiczeń terenowych (K_K06);
K7: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego w kontekście prac podejmowanych przy zabytkowej rzeźbie/architekturze w trakcie odbywania ćwiczeń terenowych (K_K07).
Metody dydaktyczne
Teoretyczne wprowadzenie w problematykę konserwatorską i historyczno-artystyczną zabytku będącego przedmiotem prac; praktyczne ćwiczenia na obiektach zabytkowych połączone z badaniami technologicznymi i konserwatorskimi.
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- studium przypadku
- obserwacji
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas zajęć zrealizowanych w ramach przedmiotów: Profilaktyczna Konserwacja Zabytków, Konserwacja Zabytków Kamiennych Metodyka konserwacji zabytków-kamień, Pracownia Konserwacji Zabytków I, Propedeutyka dokumentacji konserwatorskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, wykonanie dokumentacji konserwatorskiej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura dotycząca obiekt zabytkowego, miejsca w którym się znajduje, jego twórców lub osób z nim związanych;
Dokumentacje konserwatorskie związane z poddawanym pracom zabytkiem (miejsce pochodzenia, materiał).
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: