Ćwiczenia terenowe z konserwacji 1402-ĆT-M-SJ
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami.
W cyklu 2022/23L:
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
W cyklu 2023/24L:
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
W cyklu 2024/25L:
Ćwiczenia odbywają się w terenie i polegają na przeprowadzeniu (w całości lub pewnego etapu) prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich w jednym z pośród proponowanych w danym roku obiektów zabytkowych. Prace prowadzone są zespołowo, w grupach kilku- lub kilkunastoosobowych, pod nadzorem pracownika naukowo-dydaktycznego który poszczególnym uczestnikom wyznacza konkretne zadania. Przebieg i wyniki prac omawiane są w zespole. Problematyka poszczególnych ćwiczeń, rodzaj zadań i zakres prowadzonych prac różnią się w zależności od charakteru wybranych obiektów zabytkowych i są też dostosowywane do poziomu wiedzy i umiejętności studentów (inne dla studentów II, a inne dla II czy IV roku). Każdego roku dla specjalności organizowane są prace w 5-7 obiektach, w różnych terminach. Prowadzący planując zadania określają ile osób i o jakim doświadczeniu jest niezbędnych dla jego sprawnej realizacji. Te wstępne potrzeby stanowią podstawę podziału na grupy ćwiczeniowe. Miejsce i czas ćwiczeń terenowych wybiera (spośród przedstawionych propozycji) każdy student zgodnie z własnymi zainteresowaniami i możliwościami. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- pomiaru w terenie
- studium przypadku
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach .
Forma zaliczenia: każdorazowo po odbyciu ćwiczeń, ocena wykonanych przez studenta prac badawczych i/lub konserwatorskich i restauratorskich oraz ich dokumentacji opisowej, rysunkowej i fotograficznej.
Student otrzymuje ocenę na podstawie aktywności w czasie trwania ćwiczeń oraz jakości wykonywanych zadań. Zadania przydziela oraz ocenia pracownik naukowo-dydaktyczny będący opiekunem studentów.
Aktywność studenta wyrażana jest procentowo i przedstawia się następująco:
40% oceny - praca w wyznaczonym wymiarze godzinowym (obecność), uzupełniany na bieżąco dziennik prac
20% oceny - zaangażowanie, dociekliwość studenta
Jakość pracy studenta wyrażana jest procentowo przedstawia się następująco:
40% oceny - Pracownik naukowo-dydaktyczny przy określaniu procentowości zwraca uwagę na:
estetykę wykonania powierzonego zadania, zgodność z nauczanymi metodami i wiedzą, czas wykonywania zadania, organizację miejsca pracy, zachowanie w stosunku do innych uczestników ćwiczeń, umiejętność współpracy, zrozumienie indywidualnego charakteru obiektu, świadomość konsekwencji wykonywanego zadania dla obiektu oraz odpowiedzialności za podjęte zadania, jakość i rzetelność prowadzenia dziennika prac.
Końcowa ocena wynika z procentowej ilości punktów uzyskanych z ocenianych elementów:
50% - ocena niedostateczna
51-60% - ocena dostateczna
61-70% - ocena dostateczna plus
71-80% - ocena dobra
81-90 % - ocena dobra plus
91-100% - ocena bardzo dobra
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Publikacje związane z realizowanymi pracami, obiektem (Katalog zabytków regionu odpowiadającego lokalizacji obiektu, białe karty zabytków itd.) Ponadto literatura do przedmiotów: konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska.
W cyklu 2022/23L:
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
W cyklu 2023/24L:
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
W cyklu 2024/25L:
Dobór literatury związany bezpośrednio z obiektem przy który są realizowane prace i związaną z tym problematyką konserwatorską. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2023 roku. |
W cyklu 2023/24L:
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w kwietniu 2024 roku. |
W cyklu 2024/25L:
Ostatecznie miejsca i terminy realizacji ćwiczeń terenowych podane zostaną w maju 2025 roku. W maju 2025 roku nastąpi ogłoszenie miejsc przeprowadzenia ćwiczeń terenowych. Od 2025 roku koordynacją ćwiczeń terenowych zajmuje się nowo powstała Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa Ściennego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: