Zarys technologii i technik sztuk plastycznych 1401-ZTT-2L-AW-SJ
W ramach wykładu prezentowane są poszczególne techniki sztuk plastycznych analizowane przede wszystkim w ujęciu technologiczno-technicznym. Studenci zapoznawani są z budową technologiczną dzieł sztuki, poznają właściwości materiałów tworzących dzieła plastyczne (pigmenty, spoiwa, podłoża) a także warsztat pracy artysty, typowy dla omawianych technik. Wykładowi towarzyszą prezentacje multimedialne wraz z materiałem poglądowym prezentującym wybrane techniki sztuk plastycznych.
Tematy spotkań:
1. Techniki rysunkowe,
2. Technika malarska - pastel.
3. Technika malarska - akwarela, gwasz.
4. Technika malarska - miniatura, iluminatorstwo książkowe.
5. Technika malarska - tempera.
6. Technika malarska - olejna, olejno-żywiczna.
7. Technika malarska - akryl i współczesne spoiwa farb.
8. Technika malarska - enkaustyka.
9. Technika malarska - malarstwo ścienne (spoiwa mineralne)
10. Technika sgraffita i mozaiki.
11. Techniki pozłotnicze - tradycyjne i współczesne.
12. Technika laki orientalnej.
13. Technika emalii.
14. Techniki złotnicze, dekoracje z użyciem pereł.
15. Techniki rzeźbiarskie (wybrane)
W cyklu 2022/23L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
znajomość głównych technik sztuk plastycznych w ujęciu materiałoznawczym i historycznym, w tym odnoszącej się do nich terminologii, umiejętność wskazywania różnic w poszczególnych technikach artystycznych (W1-W3, U1-U3, K1- K3).
Ocena z egzaminu wg poniższej punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa - wybrane fragmenty
1. Cennini C., Rzecz o malarstwie (Il Libro dell’Arte / Trattato Della Pittura), tłum. Samuel Tyszkiewicz, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1955.
2. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady 1975.
3. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław-Kraków 1959
4. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991
5. Slansky B., Technika malarstwa, t. I, Warszawa 1960.
6. Ślesiński W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.
7. Ślesiński W., Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
8. Teofila kapłana i zakonnika o sztukach rozmaitych, ksiąg troje, przeł. T. Żebrowski, Kraków 1880.
9. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
Literatura uzupełniająca – wybrane fragmenty
1. Basiul E., Warsztat malarski gotyckiego tryptyku z Matką Boską Apokaliptyczną i św. Barbarą z bazyliki katedralnej we Włocławku, Toruń 2007.
2. Jadzińska M., Nieznośna zmienność materii. Tworzywa sztuczne w sztuce, "Sztuka i Dokumentacja", 2017, nr 17, s. 47-57.
3. Klaudia Rajmann, « Workshop of the painter Gottfried Ezekiel – the technique of 18th-century decorations in Bodø (Norway) », CeROArt [En ligne], 4 | 2016, mis en ligne le 10 mars 2016, consulté le 10 juin 2016. URL : https://journals.openedition.org/ceroart/4894
5. Olszewska-Świetlik J., Warsztat malarski mistrza ołtarza ze Strzegomia (1486/87), Toruń 2002.
6. Szmelter I., Wyniki wielokryterialnych badań Sądu Ostatecznego z Muzeum Narodowego w Gdańsku. Nowe odczytanie tryptyku jako dzieła Rogiera van der Weydena i Hansa Memlinga, [w:] Muzea a nauka, 2014 (55), s. 37-59.
7. Techniki wielkich mistrzów malarstwa. Co-writers David A. Anfam, Mary Beal, Edwin Bowes, Anthea Callen, David Chandler, Judith Collins, Stephen Hackney, Clare Meredith, Jenny McCleery, Roy Perry, Caroline Villers, Nicholas Watkins, John Welchman. Translated by Dorota Stefańska-Szewczuk, Monika Dolińska, and Bożena Mierzejewska. Warszawa: Arkady, 2006.
8. Żychowska M. J., Sztuka a eksperymenty technologiczne, "Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych", 2010, T. 6, s. 170-176.
W cyklu 2022/23L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: