Wystawiennictwo 1401-Wys-AW-2Z-S2
Przedmiot Wystawiennictwo stanowi rozwinięcie umiejętności projektowych studentów w zakresie kompleksowego opracowania przestrzeni ekspozycyjnych. Obejmuje projektowanie przestrzeni muzealnych, wystaw czasowych, ekspozycji artystycznych, promocyjnych i komercyjnych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z historią wystawiennictwa i typologią wystaw. Studenci uczą się rozumienia wystawy jako narzędzia komunikacji wizualnej, środka interpretacji dziedzictwa oraz przestrzeni dialogu między odbiorcą a eksponatem.
Zajęcia kształtują umiejętność integrowania wiedzy z zakresu kompozycji przestrzennej, oświetlenia, nowych technologii, grafiki informacyjnej oraz psychologii percepcji i ergonomii. Student zdobywa praktyczne doświadczenie w projektowaniu koncepcji i scenariusza narracji przestrzennej i aranżacji elementów ekspozycyjnych z uwzględnieniem kontekstu architektonicznego i funkcjonalnego. Poruszane są również zagadnienia dotyczące wirtualnej rzeczywistości w kontekście wirtualnej ekspozycji oraz jej archiwizowania.
|
W cyklu 2025/26Z:
Identycznie jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru na ocenę
Na podstawie:
(W1, W2, W3, W4, W5, W6, K1, K2, K3)
- opracowania projektowego - poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie i/lub grupowych projektów wystawy/ekspozycji lub jej części,
- poziom kreatywności i innowacyjności projektu,
- umiejętność formułowania założeń projektowych oraz konsekwencja ich realizacji,
- celowość doboru środków projektowych,
- prezentacja końcowa projektu z omówieniem założeń teoretycznych i wybranych rozwiązań,
(W5, U1, U2, U3, K1, K2, K3)
- zaangażowania w przedmiot i aktywności na zajęciach.
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady
Programowej kierunku.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):
ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski (Szkolenia NIMOZ, 1), Warszawa 2012.
BATKO R., KOTOWSKI R., Nowoczesne muzeum. Dziedzictwo i współczesność, Kielce 2010.
Display. Strategie wystawiennictwa, red. M. Hussakowska, E.M. Tatar, Kraków 2012.
DIETZ S., Collecting New-Media Art: Just Like Anything Else, Only Different, [w:] Collecting the New, Altshuler B. wyd., Princeton-Oxford 2005, s. 85-101.
Thinking about Exhibition, red. GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRINE Sandy, Routledge, London – New York 1996.
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
GUZEK ŁUKASZ, Sztuka instalacji, Neriton, Warszawa 2007 (gł. rozdział Wystawiennictwo).
FOLGA-JANUSZEWSKA D. (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Miejsca, programy, zadania. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM i Sekcję Polską AICA we współpracy z MKiDN i Muzeum Narodowym w Warszawie 21/22 marca 2005 roku, Warszawa 2005.
FOLGA-JANUSZEWSKA D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj? “Muzealnictwo" 2008, t. 49. http://nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo49/muz_49-17.pdf
LORENTE J. P., The Museums of Contemporary Art: Notion and Development, Routledge 2011.
O’DOHERTY Brian, Inside of White Cube, University of California Press, San Francisco 1999.
CRIMP Douglas On the Museum’s Ruins, MIT Press, Cambridge-London 2000 (gł. cz. Postmodern History, rozdział The Art of Exhibition).
STANISZEWSKI Mary Ann, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum Of Modern Art, MIT, Cambridge 1999.
POPCZYK Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas, Kraków 2008.
FORTNUM R., C. SMITH, The Problem of Documenting Fine Art Practices and Processes, “Journal of Visual Art Practice” vol. 6, n.3 (2007), s. 167-175.
MANOVICH L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
STALLABRASS J., Internet Art. The online Clash of Culture and Commerce, Londyn 2003.
- katalogi wstaw wydane drukiem oraz dostępne w Internecie dotyczące wystaw i ekspozycji
|
W cyklu 2025/26Z:
Identycznie jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: