Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki 1401-WTD-4Z-DM
Wykład Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki poświęcony jest sztuce XX i XXI wieku. Omówione są współczesne tendencje dyscyplin sztuki, począwszy od grafiki i malarstwa poprzez przykłady rzeźby, instalacji, sztuki konceptualnej, happeningu i performance'u, sztuki video i land artu. Na przykładzie konkretnych realizacji i twórczości współczesnych artystów przedstawione są możliwości i formy sztuki powstającej na świecie po II wojnie światowej, a także zaprezentowany jest zarys problematyki techniki i technologii współczesnego dzieła sztuki.
Szczegółowy harmonogram zajęć:
1) Ekspresjonizm abstrakcyjny w USA i informel w Europie; malarze grupy nowojorskiej (Jackson Polock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Archile Gorky) oraz Europejczycy: Henri Michaux, Antoni Tàpies, Tadeusz Kantor.
2) Sztuka abstrakcyjna.
3) Festiwal codzienności. Pop Art: Andy Warhol, Richard Hamilton,
Eduardo Paolozzi, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg.
4) Sztuka przekraczania granic. Happening. Piero Manzoni, Joseph
Beuys, grupa Fluxus.
5) Nowe strategie artystyczne: minimalizm (od Barnetta Newmana i Ada
Reinhardta), konceptualizm, land art, mail art. Richard Long, Christo,
Bruce Nauman i inni.
6) Malarstwo nowej figuracji. Fenomen brytyjski; Francis Bacon, Lucian
Freud, Frank Auerbach, Ron B. Kitaj.
7) Malarstwo wobec fotografii; krótka historia relacji fotografii i
malarstwa oraz przypadki Davida Hockney’a i Gerharda Richtera.
8) Sztuka konceptualna
9) Postmodernizm
10) Estetyka Relacyjna
11) Sztuka instalacji
12) Sztuka a historia
13) Opcja dekolonialna
14) Redefinicja Postkolonii. Sztuka afrykańska i Afryka w sztuce polskiej.
W cyklu 2022/23Z:
Wykład Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki dedykowany jest sztuce XX i XXI. Omówione zostaną współczesne tendencje dyscyplin sztuki, począwszy od grafiki i malarstwa poprzez przykłady rzeźby, instalacji, sztuki konceptualnej, happeningu i performance'u, sztuki video i land artu. Na przykładzie konkretnych realizacji i twórczości artystów polskich i zagranicznych zostaną przedstawione współczesne możliwości i formy sztuki, a także zaprezentowany zostanie zarys problematyki techniki i technologii współczesnego dzieła sztuki. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1) Triumf abstrakcji. Ekspresjonizm abstrakcyjny w USA i informel w Europie; malarze grupy nowojorskiej (Jackson Polock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Archile Gorky) oraz Europejczycy: Henri Michaux, Antoni Tàpies, Tadeusz Kantor. 2) Dziedzictwo Marcela Duchampa. Ready made i konceptualne strategie w sztuce; Robert Rauchenberg, Joseph Cornell, Robert Morris i inni. 3) Sztuka przekraczania granic. Piero Manzoni, Joseph Beuys, grupa Fluxus. 4) Festiwal codzienności. Pop Art: Andy Warhol, Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg. 5) Nowe strategie artystyczne: minimalizm (od Barnetta Newmana i Ada Reinhardta), konceptualizm, land art, mail art. Richard Long, Christo, Bruce Nauman i inni. 6) Malarstwo nowej figuracji. Fenomen brytyjski; Francis Bacon, Lucian Freud, Frank Auerbach, Ron B. Kitaj. 7) Malarstwo wobec fotografii; krótka historia relacji fotografii i malarstwa oraz przypadki Davida Hockney’a i Gerharda Richtera. 8) Powojenna sztuka polska. przełom Arsenału 1955; Andrzej Wróblewski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jacek Sienicki i inni. 9) Nowa figuracja w Polsce. Malarstwo lat 60. i 70; Janusz Przybylski, Wiesław Szamborski, Marek Sapetto, Edward Dwurnik i inni. 10) Ekspresja lat 80. w Polsce: „Gruppa”, Jacek Sroka, Zdzisław Nitka i inni oraz ekspresjonizm w malarstwie niemieckim lat 80.: ruch Die Neue Wilde oraz Anselm Kiefer i Georg Baselitz. 11) Brytyjska sztuka lat 90. i odkrycie Charlesa Saatchi. Young British Artists, czyli Damien Hirst, Tracey Emin, Chris Offili, Sarah Lucas i inni oraz polska sztuka krytyczna: Artur Żmijewski, Dorota Nieznalska, Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra i inni. 12) Polskie malarstwo lat 90. “Grupa Ładnie” , czyli Wilhelm Sasnal, Rafał Bujnowski i Marcin Maciejowski. 13) Sztuka amerykańskich artystów czarnoskórych począwszy od lat 70. Jean-Michel Basquiat, Kerry James Marshall, Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas, Kara Walker. |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki dedykowany jest sztuce XX i XXI. Omówione zostaną współczesne tendencje dyscyplin sztuki, począwszy od grafiki i malarstwa poprzez przykłady rzeźby, instalacji, sztuki konceptualnej, happeningu i performance'u, sztuki video i land artu. Na przykładzie konkretnych realizacji i twórczości artystów polskich i zagranicznych zostaną przedstawione współczesne możliwości i formy sztuki, a także zaprezentowany zostanie zarys problematyki techniki i technologii współczesnego dzieła sztuki. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1) Triumf abstrakcji. Ekspresjonizm abstrakcyjny w USA i informel w Europie; malarze grupy nowojorskiej (Jackson Polock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Archile Gorky) oraz Europejczycy: Henri Michaux, Antoni Tàpies, Tadeusz Kantor. 2) Dziedzictwo Marcela Duchampa. Ready made i konceptualne strategie w sztuce; Robert Rauchenberg, Joseph Cornell, Robert Morris i inni. 3) Sztuka przekraczania granic. Piero Manzoni, Joseph Beuys, grupa Fluxus. 4) Festiwal codzienności. Pop Art: Andy Warhol, Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg. 5) Nowe strategie artystyczne: minimalizm (od Barnetta Newmana i Ada Reinhardta), konceptualizm, land art, mail art. Richard Long, Christo, Bruce Nauman i inni. 6) Malarstwo nowej figuracji. Fenomen brytyjski; Francis Bacon, Lucian Freud, Frank Auerbach, Ron B. Kitaj. 7) Malarstwo wobec fotografii; krótka historia relacji fotografii i malarstwa oraz przypadki Davida Hockney’a i Gerharda Richtera. 8) Powojenna sztuka polska. przełom Arsenału 1955; Andrzej Wróblewski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jacek Sienicki i inni. 9) Nowa figuracja w Polsce. Malarstwo lat 60. i 70; Janusz Przybylski, Wiesław Szamborski, Marek Sapetto, Edward Dwurnik i inni. 10) Ekspresja lat 80. w Polsce: „Gruppa”, Jacek Sroka, Zdzisław Nitka i inni oraz ekspresjonizm w malarstwie niemieckim lat 80.: ruch Die Neue Wilde oraz Anselm Kiefer i Georg Baselitz. 11) Brytyjska sztuka lat 90. i odkrycie Charlesa Saatchi. Young British Artists, czyli Damien Hirst, Tracey Emin, Chris Offili, Sarah Lucas i inni oraz polska sztuka krytyczna: Artur Żmijewski, Dorota Nieznalska, Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra i inni. 12) Polskie malarstwo lat 90. “Grupa Ładnie” , czyli Wilhelm Sasnal, Rafał Bujnowski i Marcin Maciejowski. 13) Sztuka amerykańskich artystów czarnoskórych począwszy od lat 70. Jean-Michel Basquiat, Kerry James Marshall, Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas, Kara Walker. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki dedykowany jest sztuce XX i XXI. Omówione zostaną współczesne tendencje dyscyplin sztuki, począwszy od grafiki i malarstwa poprzez przykłady rzeźby, instalacji, sztuki konceptualnej, happeningu i performance'u, sztuki video i land artu. Na przykładzie konkretnych realizacji i twórczości artystów polskich i zagranicznych zostaną przedstawione współczesne możliwości i formy sztuki, a także zaprezentowany zostanie zarys problematyki techniki i technologii współczesnego dzieła sztuki. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1) Triumf abstrakcji. Ekspresjonizm abstrakcyjny w USA i informel w Europie; malarze grupy nowojorskiej (Jackson Polock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Archile Gorky) oraz Europejczycy: Henri Michaux, Antoni Tàpies, Tadeusz Kantor. 2) Dziedzictwo Marcela Duchampa. Ready made i konceptualne strategie w sztuce; Robert Rauchenberg, Joseph Cornell, Robert Morris i inni. 3) Sztuka przekraczania granic. Piero Manzoni, Joseph Beuys, grupa Fluxus. 4) Festiwal codzienności. Pop Art: Andy Warhol, Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg. 5) Nowe strategie artystyczne: minimalizm (od Barnetta Newmana i Ada Reinhardta), konceptualizm, land art, mail art. Richard Long, Christo, Bruce Nauman i inni. 6) Malarstwo nowej figuracji. Fenomen brytyjski; Francis Bacon, Lucian Freud, Frank Auerbach, Ron B. Kitaj. 7) Malarstwo wobec fotografii; krótka historia relacji fotografii i malarstwa oraz przypadki Davida Hockney’a i Gerharda Richtera. 8) Powojenna sztuka polska. przełom Arsenału 1955; Andrzej Wróblewski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jacek Sienicki i inni. 9) Nowa figuracja w Polsce. Malarstwo lat 60. i 70; Janusz Przybylski, Wiesław Szamborski, Marek Sapetto, Edward Dwurnik i inni. 10) Ekspresja lat 80. w Polsce: „Gruppa”, Jacek Sroka, Zdzisław Nitka i inni oraz ekspresjonizm w malarstwie niemieckim lat 80.: ruch Die Neue Wilde oraz Anselm Kiefer i Georg Baselitz. 11) Brytyjska sztuka lat 90. i odkrycie Charlesa Saatchi. Young British Artists, czyli Damien Hirst, Tracey Emin, Chris Offili, Sarah Lucas i inni oraz polska sztuka krytyczna: Artur Żmijewski, Dorota Nieznalska, Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra i inni. 12) Polskie malarstwo lat 90. “Grupa Ładnie” , czyli Wilhelm Sasnal, Rafał Bujnowski i Marcin Maciejowski. 13) Sztuka amerykańskich artystów czarnoskórych począwszy od lat 70. Jean-Michel Basquiat, Kerry James Marshall, Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas, Kara Walker. |
W cyklu 2025/26Z:
Wykład Współczesne Tendencje Dyscyplin Sztuki dedykowany jest sztuce XX i XXI. Omówione zostaną współczesne tendencje dyscyplin sztuki, począwszy od grafiki i malarstwa poprzez przykłady rzeźby, instalacji, sztuki konceptualnej, happeningu i performance'u, sztuki video i land artu. Na przykładzie konkretnych realizacji i twórczości artystów polskich i zagranicznych zostaną przedstawione współczesne możliwości i formy sztuki, a także zaprezentowany zostanie zarys problematyki techniki i technologii współczesnego dzieła sztuki. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1) Triumf abstrakcji. Ekspresjonizm abstrakcyjny w USA i informel w Europie; malarze grupy nowojorskiej (Jackson Polock, Mark Rothko, Willem de Kooning, Robert Motherwell, Archile Gorky) oraz Europejczycy: Henri Michaux, Antoni Tàpies, Tadeusz Kantor. 2) Dziedzictwo Marcela Duchampa. Ready made i konceptualne strategie w sztuce; Robert Rauchenberg, Joseph Cornell, Robert Morris i inni. 3) Sztuka przekraczania granic. Piero Manzoni, Joseph Beuys, grupa Fluxus. 4) Festiwal codzienności. Pop Art: Andy Warhol, Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg. 5) Nowe strategie artystyczne: minimalizm (od Barnetta Newmana i Ada Reinhardta), konceptualizm, land art, mail art. Richard Long, Christo, Bruce Nauman i inni. 6) Malarstwo nowej figuracji. Fenomen brytyjski; Francis Bacon, Lucian Freud, Frank Auerbach, Ron B. Kitaj. 7) Malarstwo wobec fotografii; krótka historia relacji fotografii i malarstwa oraz przypadki Davida Hockney’a i Gerharda Richtera. 8) Powojenna sztuka polska. przełom Arsenału 1955; Andrzej Wróblewski, Jan Lebenstein, Jan Tarasin, Jacek Sienicki i inni. 9) Nowa figuracja w Polsce. Malarstwo lat 60. i 70; Janusz Przybylski, Wiesław Szamborski, Marek Sapetto, Edward Dwurnik i inni. 10) Ekspresja lat 80. w Polsce: „Gruppa”, Jacek Sroka, Zdzisław Nitka i inni oraz ekspresjonizm w malarstwie niemieckim lat 80.: ruch Die Neue Wilde oraz Anselm Kiefer i Georg Baselitz. 11) Brytyjska sztuka lat 90. i odkrycie Charlesa Saatchi. Young British Artists, czyli Damien Hirst, Tracey Emin, Chris Offili, Sarah Lucas i inni oraz polska sztuka krytyczna: Artur Żmijewski, Dorota Nieznalska, Zbigniew Libera, Katarzyna Kozyra i inni. 12) Polskie malarstwo lat 90. “Grupa Ładnie” , czyli Wilhelm Sasnal, Rafał Bujnowski i Marcin Maciejowski. 13) Sztuka amerykańskich artystów czarnoskórych począwszy od lat 70. Jean-Michel Basquiat, Kerry James Marshall, Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas, Kara Walker. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w formie testu wyboru dotyczącego zagadnień omawianych na wykładzie.
Kryteria oceny :
60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.
Test może być przeprowadzony w formie zdalnej za pomocą jednego z narzędzi do ewaluacji pracy studentów (np. portalu Testportal).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
J.-L. Chalumeau, Historia sztuki współczesnej, tłum. A. Wojdanowska, Warszawa 2007
U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973,
K. Czerni, Rezerwat sztuki : tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000,
J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990,
A. Dore, American art since 1945, N. York 1982,
H. Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012,
B. Hess, Ekspresjonizm abstrakcyjny, Warszawa 2006,
D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, New York, 2000,
A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981,
M. Kitowska-Łysiak, Ślady. Szkice o sztuce polskiej po 1945 roku, Lublin 1999,
I. Kowalczyk, Ciało i władza : polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002,
B. Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989,
B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988,
P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1984,
A. Markowska, Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRL-u, Katowice 2003,
A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Toruń 2012,
A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010,
A. Martínez Munoz et al., Historia sztuki świata, t. VIII, Wiek XX, tłum. B. Gutowska-Nowak, Warszawa 2001,
J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk, Sztuka Świata, t.10, Warszawa 2009,
K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50,
P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010,
P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce, sztuce – wybiórczo i subiektywnie, Poznań 1991,
P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996,
P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007,
P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999,
M. Porębski, Granica współczesności. Ze studiów nad kształceniem się poglądów artystycznych XX wieku, Wrocław 1965,
E. Princi, M.M. Vittoria, M. Anglani, Wielka Historia Sztuki, t. IX i X; Sztuka współczesna, Warszawa 2012,
B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991,
(red.) M. Rostworowski, Polaków portret własny, Kraków 1979
A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009,
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2007,
K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Warszawa 2014,
A. Wojciechowski, Czas smutku, czas nadziei. Sztuka niezależna lat osiemdziesiątych, Warszawa 1992,
A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie : 1944-1974, Wrocław 1975,
A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977,
J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011,
W cyklu 2022/23Z:
J.-L. Chalumeau, Historia sztuki współczesnej, tłum. A. Wojdanowska, Warszawa 2007 J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, A. Martínez Munoz et al., Historia sztuki świata, t. VIII, Wiek XX, tłum. B. Gutowska-Nowak, Warszawa 2001, J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk, Sztuka Świata, t.10, Warszawa 2009, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, E. Princi, M.M. Vittoria, M. Anglani, Wielka Historia Sztuki, t. IX i X; Sztuka współczesna, Warszawa 2012, B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991, (red.) M. Rostworowski, Polaków portret własny, Kraków 1979 A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie : 1944-1974, Wrocław 1975, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, |
W cyklu 2023/24Z:
J.-L. Chalumeau, Historia sztuki współczesnej, tłum. A. Wojdanowska, Warszawa 2007 J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, A. Martínez Munoz et al., Historia sztuki świata, t. VIII, Wiek XX, tłum. B. Gutowska-Nowak, Warszawa 2001, J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk, Sztuka Świata, t.10, Warszawa 2009, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, E. Princi, M.M. Vittoria, M. Anglani, Wielka Historia Sztuki, t. IX i X; Sztuka współczesna, Warszawa 2012, B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991, (red.) M. Rostworowski, Polaków portret własny, Kraków 1979 A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie : 1944-1974, Wrocław 1975, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, |
W cyklu 2024/25Z:
J.-L. Chalumeau, Historia sztuki współczesnej, tłum. A. Wojdanowska, Warszawa 2007 J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, A. Martínez Munoz et al., Historia sztuki świata, t. VIII, Wiek XX, tłum. B. Gutowska-Nowak, Warszawa 2001, J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk, Sztuka Świata, t.10, Warszawa 2009, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, E. Princi, M.M. Vittoria, M. Anglani, Wielka Historia Sztuki, t. IX i X; Sztuka współczesna, Warszawa 2012, B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991, (red.) M. Rostworowski, Polaków portret własny, Kraków 1979 A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie : 1944-1974, Wrocław 1975, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, |
W cyklu 2025/26Z:
J.-L. Chalumeau, Historia sztuki współczesnej, tłum. A. Wojdanowska, Warszawa 2007 J.M. Daszkiewicz, Malarstwo młodych 1980- 1990. Nowe tendencje, Warszawa 1990, A. Kępińska, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945 – 1978, Warszawa 1981, B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980 : szanse i mity, Warszawa 1988, A. Martínez Munoz et al., Historia sztuki świata, t. VIII, Wiek XX, tłum. B. Gutowska-Nowak, Warszawa 2001, J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk, Sztuka Świata, t.10, Warszawa 2009, K. Pijarski, Archeologia modernizmu: kwestia specyfiki medium, „Dyskurs" nr 15, s.24-50, P. Piotrowski Sztuka według polityki. Od Melancholii do Pasji, Kraków 2007, E. Princi, M.M. Vittoria, M. Anglani, Wielka Historia Sztuki, t. IX i X; Sztuka współczesna, Warszawa 2012, B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991, (red.) M. Rostworowski, Polaków portret własny, Kraków 1979 A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o polskiej sztuce lat 80, Warszawa 2009, A. Wojciechowski, Młode malarstwo polskie : 1944-1974, Wrocław 1975, A. Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne : kierunki, programy, dzieła, Warszawa 1977, J. Woźniakowski, Słowa i obrazy : sztuka, myśl o sztuce, kultura artystyczna, Kraków 2011, |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
--- |
W cyklu 2023/24Z:
--- |
W cyklu 2024/25Z:
--- |
W cyklu 2025/26Z:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: