Warsztaty mixmedialne
1401-WMX-3L-sm-SJ
W ramach przedmiotu realizowane są zadania związane z poznaniem metody interdyscyplinarnych warsztatów twórczych. Studenci uczą się jednocześnie umiejętności szukania i twórczego rozwiązywania problemu. W programie przedmiotu uwzględniona została wiedza i umiejętności pozwalające studentom na integracje w działaniach edukacyjno-artystycznych trzech różnych przestrzeni: realnej, wirtualnej i wyobrażeniowej (R+2W) tworzących przestrzeń MIXmedialną (MIX). Działania w MIXprzestrzeni skierowane do dzieci i młodzieży stymulują rozwój sensoryczny, poznawczy, emocjonalny i twórczy uczestników warsztatów. Ważnym celem przedmiotu jest z jednej strony działanie artystyczne związane z tworzeniem MIXprzestrzeni z instalacją artystyczną, a z drugiej strony stymulowanie rozwoju zmysłowego, intelektualnego i emocjonalnego uczestników spotkania, immersja ich w trzech przestrzeniach z jednoczesnym podkreśleniem i uwypukleniem różnic między poszczególnymi elementami struktury MIX przestrzeni.
Całkowity nakład pracy studenta
III rok, semestr zimowy (5)
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemestralnych i przygotowanie się do zajęć
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie realizacji plastycznych/prac semestralnych w ramach zaliczenia
(3 pkt ECTS)
III rok, semestr letni (6)
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemestralnych i przygotowanie się do zajęć
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie realizacji plastycznych/prac semestralnych w ramach zaliczenia
2 pkt ECTS
Łącznie: 150 godz. (5 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę o sztuce mediów i sztukach wizualnych oraz zna miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk (K_W01)
W2: posiada zaawansowaną wiedzę dotycząca realizacji prac artystycznych i aktualnych technik i technologii, które potrafi odnieść do realizacji zaprojektowanych warsztatów i działań edukacyjnych (K_W2; K_W3)
W3: umie tworzyć prace o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru formy wizualnej , zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej (K_W07)
W4: zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiającej swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej (K_W09)
W 5: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę obejmującą teorię i metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W12)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: umie realizować własne koncepcje w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej w tym podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. (K_U02; K_U03)
U2: umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym i społecznym (K_U04)
U3: jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym (K_U05)
U4: posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej w oparciu o wyobraźnię, intuicję i emocjonalność i potrafi przenieść je na działalność artystyczną, edukacyjną i wychowawczą (K_U07; K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej (K_K01)
K2: potrafi pracować indywidualnie i w grupie (K_K03)
K3: posiada świadomość swoich umiejętności i wiedzy, potrafi też inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05)
K4: jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych (K_K07)
K5: potrafi inicjować pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i prowadzonych warsztatów a także przewodniczyć działaniom pracy zespołowej, prowadzić negocjacje i właściwą organizacje w tym też potrafi integrować się z innymi osobami (K_K09)
Metody dydaktyczne
- Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
- Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny)
- Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu,) metody aktywizujące, metody heurystyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Pogłębiona i uporządkowana wiedza z zakresu percepcji wzrokowej i formy plastycznej. Znajomość metod twórczych działań artystycznych, metodyki edukacji wizualnej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa
Józefowski, E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować (R.4. Charakterystyka osób zdolnych (78-99); R.7. Programy edukacyjne rozwijające zdolności twórcze (175-209); R.8. Ewaluacja programu kształcenia. Modele ewaluacji (210-220)), Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Nęcka, E. (2005). Trening twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’
Olinkiewicz, E., Repsch, E. (red.) (2001).Warsztaty edukacji twórczej, Wrocław: Wydawnictwo Europa
Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: GWP
Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże - skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana
Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: