Technologia malarstwa sztalugowego 1401-TTM-1Z-SJ
Studenci wykonują zadania z wykorzystaniem z różnych technik malarskich w tym: technik wodnych (akryl, gwasz, akwarela), techniki olejnej, pasteli suchej. Przygotowują podobrazia malarskie do zadań. Wykorzystują podmalowania barwne, imprimaturę, technikę alla prima i malarstwa laserunkowego.
Studenci poznają metody praktyczne dotyczące przygotowania podobrazi malarskich, użycia farb i mediów w pracy artystycznej. Wykonują ćwiczenia w oparciu o kopie dzieł dawnych, obserwację martwej natury i postaci z modela. Mają możliwość poznania podstawowych technik i materiałów pozłotniczych.
Szczególnie zwracana jest uwaga na materiały i narzędzia malarskie oraz właściwe pod względem technologicznym sposoby ich zastosowania.
Studenci zdobywają podstawową wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu materiałoznawstwa, technologii malarstwa sztalugowego. Posiadają dostęp do materiałów pisemnych, prezentacji dotyczących technik malarskich i stosowanych współcześnie materiałów. Zakres wiedzy przekazywanej studentom obejmuje zarówno podstawy materiałoznawstwa, jak i zagadnienia warsztatowe.
W cyklu 2022/23Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
identyczne jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- panelowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci rozliczani są z realizacji poszczególnych zadań malarskich. Po każdym bloku ćwiczeń organizowane są przeglądy podsumowujące. Semestralny cykl zajęć kończy się zaliczeniem na oceną.
Głównym kryterium oceny jest poziom warsztatowy, artystyczny wykonanych prac, a także zrozumienie i rozwiązanie postawionego w ćwiczeniu problemu z zakresu techniki i technologii malarstwa sztalugowego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wszystkich ćwiczeń i zadań domowych, a także posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu technik malarskich.
Wpływ na wysokość oceny mają: staranność wykonania prac, indywidualny postęp studenta, zaangażowanie w realizację zadań, prace dodatkowe.
Oceny przyznawane są według punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Cennini C., Rzecz o Malarstwie, Wrocław 1955.
2. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.
3. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
4. Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie, Gdańsk 2006.
5. Slansky B., Technika Malarstwa. Materiały do malarstwa i konserwacji, Tom I, Warszawa1960.
6. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
Literatura zalecana (uzupełniająca)
1. Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999.
2. Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt ASP, Warszawa 1983
3. Cuevas S., Jak malować farbami akrylowymi, Łódź 1997.
4. Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956.
5. Gutkowska-Dudek K., O pastelu i jego mistrzach, Warszawa 1982.
6. Krzymińska D., Tempera współczesna wg E. Bergera, Toruń 1991,(maszynopis).
7. Majewski P., Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”, Lublin 2006.
8. Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
9. Smith R., Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa 1994.
10. Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, Warszawa 2010.
11. Parramon J., Jak malować akwarelą: historia akwareli, materiały, techniki oraz ćwiczenia praktyczne, Łódź 1999.
12. Parramon J., Jak malować farbami olejnymi: krótka historia rozwoju malarstwa olejnego, materiały i przybory do posługiwania się techniką malarstwa olejnego, pierwsze ćwiczenia z trzema kolorami podstawowymi, teoria i harmonia kolorów, ćwiczenia w malarstwie olejnym z użyciem wszystkich kolorów, Łódź 2001.
13. Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
W cyklu 2022/23Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
brak |
W cyklu 2023/24Z:
brak |
W cyklu 2024/25Z:
brak |
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: