Szkło artystyczneI 1401-SzA-2Z-aw-S2
Szkło artystyczne to przedmiot realizowany głównie w formie ćwiczeń. Zakres ćwiczeń obejmuje podstawową wiedzę dotyczącą zasad komponowania i wykonania witrażu, szkła unikatowego oraz technik pokrewnych w przestrzeni architektonicznej. Poznanie poprzez realizację własnego pomysłu, propozycji, idei – drogi projektowej od szkicu i zapisu koncepcji , przez projekty linearne , walorowe i kolorze do kartonów i szablonów w skali 1:1 . Znajomość tworzywa (szkła) i jego właściwości plastyczne ostatecznie wpływa na autonomiczny wybór i charakter własnej twórczej drogi , który może stanowić umiejętność projektowania przestrzeni , określonej wybranej architektury świeckiej i sakralnej lub kreacji unikalnych obiektów ze szkła. Różnorodność poznanych tradycyjnych czy współczesnych technik szklarskich wpływa ostatecznie na bogactwo plastycznej wypowiedzi studenta oraz możliwości kreowania i aranżacji jego przestrzeni.
Opracowywane zagadnienia
- wprowadzenie w zagadnienia witrażownictwa, z zakresu wiedzy z historii szkła i witrażu (na podstawie przeglądu literatury )
- poznanie metod formułowania wypowiedzi artystycznej charakterystycznych dla szkła hutniczego, unikatowego oraz szkła w architekturze
- wprowadzenie w podstawowe elementy warsztatu witrażowego
- poznanie tradycyjnych technik formowania i kształtowania szkła oraz witrażu
- techniki szklarskie
- techniki witrażownicze
- techniki termo formowane
|
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Weryfikacja umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w realizacji ćwiczeń w oparciu o nabyte umiejętności i wiedzę oraz poziom artystyczny zrealizowanych zadań. (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3)
Ocena jest wynikiem krytycznej analizy zrealizowanych zadań:
- poziomu rozumienia realizowanych tematów (W1, W2, W3)
- bieżącego przygotowania do zajęć zaangażowanie i aktywność (K1, K2, K3)
- opanowanie zakresu umiejętności technicznych (szklarskich, witrażowniczych, termo formowania) i technologicznych z zakresu obróbki szkła - (U1, U2, U3)
Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie przez studenta ćwiczeń, stanowiących program pracowni oraz aktywne uczestnictwo w aranżacji wystawy końcoworocznej.
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
Władysław ŚLESIŃSKI, „Techniki malarskie. Spoiwa mineralne”, Arkady, Warszawa 1983
Pere VALLDEPEREZ, „Witraż, Projektowanie i Realizacje”, Arkady Warszawa 2001.
Ada POLAK, „Szkło i jego historia”, PWN Warszawa 1981.
Red. Kazimierz BUCZKOWSKI, „Polskie szkło do połowy XIX w.”, Ossolineum, Wrocław 1987.
Maria J. ŻYCHOWSKA, „Współczesne Witraże Polskie”, Kraków 1999, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury
Paweł BANAŚ, „Polskie Współczesne Szkło Artystyczne”, Ossolineum, Wrocław 1982.
Lech KALINOWSKI, „Malarstwo witrażowe”, [w:] „Malarstwo gotyckie w Polsce”, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
Czasopisma:
„New Glass”, Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik)
„Świat Szkła”, Warszawa (miesięcznik)
Literatura dostępna z księgozbioru Pracowni Witraży WSzP
|
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: