Seminarium z historii sztuki współczesnej 1401-Semhsw-5L-DM
W ramach seminarium pracy teoretycznej trwającego dwa semestry (IX i X), łącznie 60 h, jego uczestnicy skupiają się na napisaniu pracy / przedstawieniu rozbudowanej prezentacji z zakresu sztuki współczesnej. Problematyka seminarium przeznaczonego dla studentów V roku kierunku Grafika obejmuje głównie zagadnienia z zakresu współczesnej grafiki warsztatowej i projektowania graficznego (plakat, ilustracja, logotyp, okładki płyt muzycznych, kalendarze, opakowania, foldery itp.) a także innych dziedzin w obrębie zainteresowania słuchaczy (np. rysunek, komiks, street art). Studenci zapoznają się z różnymi typami opracowań wybranego tematu, np. monograficzne ujęcie wybranego aspektu twórczości danego artysty lub grup artystycznych; analizę określonego tematu albo motywu; problematykę formalną związaną z warsztatem grafiki /projektowania graficznego /innych dziedzin. Mile widziane są tematy zaproponowane przez samego magistranta wynikające z jego osobistych zainteresowań oraz związane z problematyką dyplomu artystycznego. Na seminarium studenci poznają warsztat pisania pracy, metodologię, doskonalą umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych, archiwalnych (także za pośrednictwem Internetu) oraz materiałów gromadzonych przez instytucje związane ze sztuką. Celem seminarium jest wyrobienie umiejętności określenia problemu badawczego, i sposobu jego rozwiązania, przyjęcia określonej metodologii, sformułowania wniosków oraz prezentacji wyników badań w formie pisemnej lub ustnej, a także prowadzenie merytorycznej dyskusji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ciągła weryfikacja, w trakcie dyskusji, wiedzy i umiejętności studenta w zakresie korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, formułowania problemów badawczych, opanowania warsztatu naukowego oraz postępów w przygotowaniu kolejnych etapów pracy. Ocenie podlegać będzie umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, poprawność / oryginalność ujęcia problemu, umiejętność rozwiązania problemu badawczego i logicznego argumentowania.
Literatura
Bibliografia:
-Barnicoat J., Posters. A Concise History, London (Thames & Hudson), 1985.
-Bojko S. , Polski plakat współczesny, Warszawa 1972.
- Dydo K., Dydo A., PL21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2008.
- Dydo K., Plakaty. Współczesne plakaty polskie od 1989 do 2001 r., Olszanica 2001.
-Fejkiel J., Polska grafika lat dziewięćdziesiątych, Bielsko-Biała 1996.
-Folga-Januszewska D., Co to jest oryginał graficzny?, „Pokaz” Pismo Galerii Krytyków, VIII 1994, nr 4 [7]
- Folga-Januszewska D., Niepowtarzalność i oryginał. Dylematy grafiki współczesnej, [w:] 75 razy Irena Jakimowicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997
- Folga - Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2009.
- Folga - Januszewska D., Oto sztuka polskiego plakatu, Olszanica 2019
- Foster J., New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century, 2009.
- Grafika Polska - Laureaci Wystaw Międzynarodowych 1950-2000 [album], Kraków 2003.
- Grafika wczoraj i dziś, Materiały sesji Rola i miejsce grafiki współczesnej zorganizowanej w dniach 17 i 18 maja 1972 r. przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współudziale Komitetu IV Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie Warszawa 1974.
-Grafika współczesna: między unikatem a elektroniczną kopią : referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków '97 / red. nauk. Tomasz Gryglewicz; Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Kraków 1999.
-Graf/o/mania. Teksty o współczesnej grafice warsztatowej, BWA Wrocław, ASP we Wrocławiu, Wrocław 2012.
-Hollis R., Graphic design : a concise history, London, Thames and Hudson, 1994.
-Knorowski M., Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa 1996.
-Kowalska B., Język geometrii w grafice [w:] Kroki w historii grafiki, Kraków 2007.
- Kurpik M., Plakat a historia: trudna droga do demokracji w Polsce, Konin 2000.
-Livingston A., Livingston I., Dictionary of Graphic Design and Designers, London 1992.
-Meggs P.B., A History of Graphic Design, 2006.
- Müller-Brockmann J., A History of Visual Communication, 1971.
-Müller-Brockmann J., S., History of the poster, reprint 2004 UK, FR
-Noyce R., Contemporary graphic art in Poland, Sydney 1997.
-Noyce R., Printmaking At The Edge, 2009.
-Noyce R., Critical Mass: Printmaking Beyond the Edge, 2010.
-Plakat z krakowskiej ASP 1899-2003, Kraków 2004.
- Plakat współczesny i tworzenie nowych symboli: biuletyn z sympozjum; red. M. Ciesielska, M. Kurpik, D. Sobczyk, Warszawa 1998.
- Schubert Z., Mistrzowie plakatu i ich uczniowie, Warszawa 2008.
- Sto lat polskiej sztuki plakatu: wystawa plakatów BWA (pod red. K. Dydo), Kraków 1993.
-VeryGraphic, J. Mrowczyk, M. Warda
• „Zeszyty Artystyczne” (ASP Poznań) 2011, nr 20, BGS 1999–2009 / GRAFIKA (monograficzny numer dotyczący zagadnień współczesnej grafiki), „2+3D”. „Graphis”, „Projekt”, „Format”
• pismo krytyki artystycznej „Pokaz” (1997, nr 19; 2000, nr 29)
• Newslettery Stowarzyszenia MTG
• katalogi wystaw MTG w Krakowie, Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, Biennale Plakatu w Wilanowie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: