Kierunkowe seminarium teoretyczne 1401-Sem-AW-2Z-S2
Celem seminarium jest wypracowanie u uczestników umiejętności naukowego opracowania problemu badawczego (o różnej skali i zakresie). Poruszany temat nie musi stanowić podstawy do nowatorskiego opracowania naukowego (może dotyczyć zagadnień / obiektów znanych i w literaturze rozpoznanych).
Przedmiot obejmuje takie elementy warsztatu naukowego, jak: kwerenda bibliograficzna / archiwalna; opis / inwentaryzacja; stan badań dostosowany do tematu (chronologiczny, problemowy, krytyczny); wyprowadzenie kwestionariusza badawczego; analiza (dostosowana do specyfiki tematu lub obiektu); wyprowadzenie wniosków. Wypracowuje u studentów podstawowe umiejętności w zakresie aparatu naukowego: cytowania, odsyłacze i przypisy, budowanie spisów, indeksów, aneksów.
Temat/zakres pracy określa prowadzący, uwzględniając efekty przedmiotowe oraz efekty kierunkowe „Architektury Wnętrz”. Wybór seminarium winien być zgodny z preferencjami studenta, dotyczącymi epoki dziejów sztuki / metodologii opracowań.
|
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest systematyczne referowanie postępów pracy oraz przedstawienie do oceny pisemnej pracy końcowej.
(W1, W2, W3, W4, W5, U1,U2, U3, U4, K1, K2, K3, K4)
Przy ocenie pracy końcowej liczą się następujące kryteria: zgodność wywodu z postawionym tematem i umiejętne sformułowanie kwestionariusza badawczego w oparciu o stan badań, wyczerpująca argumentacja merytoryczna, opanowanie aparatu naukowego, zakres wykorzystanych źródeł i opracowań, język narracji, szata edytorska.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Zalecane pozycje mają charakter przygotowawczy do podjęcia pracy na seminarium – dotyczą podstawowej metodologii historii sztuki. Szerszy wybór literatury podstawowej oraz dobór lektur uzupełniających, wynikających z ogólnego tematu seminarium i tematu pracy indywidualnej, określają osoby prowadzące poszczególne grupy seminaryjne.
BIAŁOSTOCKI J., „Historia sztuki wśród nauk humanistycznych”, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980.
BIAŁOSTOCKI J., „Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką”, [w:] tegoż, „Pięć wieków myśli o sztuce”, Warszawa 1976, s. 249–274.
D'ALLEVA A., „Metody i teorie historii sztuki”, Kraków 2008.
PANOFSKY E., „Ikonografia i ikonologia”, [w:] IDEM, „Studia z historii sztuki”, Warszawa 1971, s. 11–32.
WÖLFFLIN H., „Podstawowe pojęcia historii sztuki”, Gdańsk 2006 (lub wcześniejsze edycje).
|
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: