Struktury wizualne 1401-SWI-1Z-sm-SJ
- http://www.zpi.umk
- http://ki.umk (w cyklu 2022/23Z)
- http://ki.umk (w cyklu 2023/24Z)
- http://ki.umk (w cyklu 2024/25Z)
- http://ki.umk (w cyklu 2025/26Z)
Przedmiot struktury wizualne realizowany jest w formie ćwiczeń na pierwszym roku studiów na obydwu semestrach. Celem przedmiotu, prowadzonego przed wyborem specjalności jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu podstaw kompozycji plastycznej i struktur wizualnych. Wykształcenie umiejętności oraz nabycie praktyki artystycznej w tworzeniu kompozycji plastycznych oraz sposobów kreowania iluzji przestrzeni na płaszczyźnie. Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przestrzennych struktur wizualnych, funkcjonowania formy w kompozycji oraz wzajemnego współdziałania światła, barwy, faktury i ruchu. Poznanie relatywizmu przestrzeni realnej i iluzyjnej. Rozbudzanie i rozwijanie ogólnej wrażliwości plastycznej. Kształcenie i utrwalanie umiejętności kreacji artystycznej dla własnych celów autorskich, niezbędnych do dalszej edukacji. Stwarzanie sytuacji do powstawania przeżyć twórczych. Kształtowanie osobowości twórczej.
• podział płaszczyzny, logiczny podział figur planimetrycznych
• rola miar jawnych i utajonych („złoty podział”, „złote punkty”, podział „muzyczny” itp.).
• osie kierunkowe w układach dwuwymiarowych.
• harmonia i kontrast, układy barwne, układy rytmiczne.
• rola wzajemnych proporcji form i modułów.
• budowa planów przestrzennych na płaszczyźnie
• kompozycje półprzestrzenne i przestrzenne
• pojęcie struktury, jej cechy, rodzaje i funkcje
• struktury wizualne w przyrodzie i w plastyce
• wyraz znaczeniowy i emocjonalny w kompozycji przestrzennej
• ruch jako środek wyrazu artystycznego
• układy statyczne, dynamiczne i kinetyczne
• wykorzystanie różnych materiałów i struktur pochodzenia organicznego i nieorganicznego w tworzeniu kompozycji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu struktury wizualne są:
• prezentacja i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie . zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej A2_W08, A2_U16;
• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13;
• praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Ikonosfery podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06;
• w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03;
• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05, A2_U16;;
• zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U11, A2_W10, H2A_W06.
Kryteria oceniania:
• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U11, A2_K03, A2_U16;
• jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy A2_U15; A2_W12, A2_W08;
• jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_W10, H2A_W06; A2_U12; A2_K03;
• obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02;
• progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej A2_U12, A2_K05;
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych.
Pozostała literatura zalecana:
1. R. Arnheim - Sztuka i percepcja wzrokowa;
2. W. Strzemiński - Teoria widzenia;
3. M. Rzepińska - Historia koloru;
4. Zausznica - Nauka o barwie;
5. H. Hohensee Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych,;
6. W. Kandyński - Punkt i linia a płaszczyzna;
7. W. Kandyński - O duchowości w sztuce;
8. H. Anders - Problematyka rytmu w sztuce
Literatura zalecana (uzupełniająca)
1. G. Zeugner - Barwa i człowiek;
2. S. Sheybal - Perspektywa malarska;
3. K. Bartel Perspektywa malarska;
4. E. Grabska, H. Morawska Artyści o sztuce;
5. J. Parramon - Kolor w malarstwie;
6. Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos;
7. A. Kotula, P. Krakowski - Sztuka abstrakcyjna;
8. E, Gombrich - Sztuka i złudzenie;
9. E. Gombricch - O sztuce;
10. J. Brach – Czaina - Etos nowej sztuki;
11. S. Ferrari - Sztuka XX wieku;
12. P. Krakowski - O sztuce nowej i najnowszej.
W cyklu 2022/23Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. |
W cyklu 2023/24Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. |
W cyklu 2024/25Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. |
W cyklu 2025/26Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
UWAGA! Podstawą do zaliczenia semestru będzie nie tylko wykonanie prac, ale konieczne będzie przedstawienie dokumentacji cyfrowej tychże, wykonanych na neutralnym tle. |
W cyklu 2025/26Z:
UWAGA! Podstawą do zaliczenia semestru będzie nie tylko wykonanie prac, ale konieczne będzie przedstawienie dokumentacji cyfrowej tychże, wykonanych na neutralnym tle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: