Socjologia sztuki
1401-SSz-5Z-sm-sJ
Proponowana perspektywa socjologiczna rozpatrywania sztuki zakłada uwzględnienie szeregu czynników i procesów interakcji sztuki z rzeczywistością społeczną. Chodzi m.in. o sferę religii, polityki, ideologii, historii, o uwarunkowania związane z poziomem rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego społeczeństwa, a nade wszystko z dominującymi w danym czasie trendami kulturowymi. W części wstępnej podane zostaną wiadomości na temat miejsca sztuki na gruncie badań socjologicznych i związanej z tym perspektywy badawczej. Nabycie tej wiedzy może być dla studentów inspiracją dla osobistej refleksji nad własną praktyką artystyczną, rolą sztuki oraz miejscem twórcy i odbiorcy w świecie współczesnym.
Całkowity nakład pracy studenta
30 godz.(10 godz. wykładu i 20 godz. ćwiczeń) i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, analiza tekstów, dyskusja, konsultacje indywidualne i grupowe
30 godz. i 1 pkt ECTS - czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia przedmiotu
30 godz. i 1 pkt ECTS – praca indywidualna – przegląd literatury przedmiotu i przygotowanie się do egzaminu
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia – wiedza
• Dysponuje zaawansowaną wiedzą na temat kontekstu historycznego, socjologicznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia (K_W04)
• Posiada zaawansowaną i uporządkowaną wiedzę w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki oraz społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka (K_W05)
• Ma zaawansowaną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie socjologii sztuki, filozofii, psychologii i pedagogiki (K_W06)
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia –
umiejętności
• Posiada pogłębione umiejętności badawcze, potrafi dobierać krytycznie dane i metody analiz, formułować własne opinie
i wnioski wskazujące kierunki dalszych badań (K_U09)
• Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie
i w piśmie w języku polskim i języku obcym na tematy związane
z kulturą, sztuką (także kontekście socjologicznym) i edukacją wizualną w tym prezentować publicznie swoje realizacje twórcze wzbogacając je o komentarz autorski (K_U10)
• Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych
o wytworach kultury i prezentacji opracowań krytycznych na podstawie wiedzy z zakresu socjologii sztuki, sztuki mediów i edukacji wizualnej (K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kształcenia –
kompetencje społeczne
• Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny (K_K01)
• Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak
i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej (K_K04)
• Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05)
• Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych (K_K06)
• Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Przedmiot Socjologia sztuki realizowany jest w formie ćwiczeń poprzedzonych wprowadzeniem w postaci wykładu. Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje wiedzę na temat historii sztuki oraz czynników poza artystycznych – przede wszystkim społecznych, tworzących złożony kontekst dla jej występowania.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia będzie realizacja ćwiczeń wykonywanych przez studentów na podstawie wykładów wprowadzających oraz zadawanej problematyki, materiałów tekstowych i wizualnych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Bachórz, J. (1998). Wstęp (V-CLXV), (W:) B. Prus: Lalka, t. I. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Baszkiewicz J. (2002). Powszechna historia ustrojów państwowych. Gdańsk: Arche, 13-32, 177-207, 349-369
Eliade, M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 11-105
Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 1, Kraków: Znak Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 2. Kraków: Znak, 7-70
Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: PWN, 79-89, 137-142, 296-300
Fernández-Armesto, F. (2008). Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa: PWN
Giddens, A. (1998). Socjologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 11-33
Golka, M. (2008). Socjologia sztuki, Warszawa: Difin
Heinich N. (2010). Socjologia sztuki, Warszawa: Oficyna Naukowa
Le Goff J. (2007). Długie średniowiecze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 82-93, 94-107, 197-202
Łapiński Z., Tomasik W. (red.) (2004). Słownik realizmu socjalistycznego. Kraków: Universitas
Matuchniak-Krauska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa Oficyna Naukowa
Marshall G. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: PWN
Mikołajewski J. (2007). Terremoto, Warszawa: Dowody na Istnienie Wydawnictwo
Reinhard, W. (2009). Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa: PWN
Rosiak D., (2013). Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Wekslera-Waszkinela, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne
Russell, B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa: Fundacja Aletheia
Szahaj A., Jakubowski M. N.(2006). Filozofia polityki, 13-25, 101, 170-179
Szlachta, B. (red.) (2005), Słownik społeczny, Kraków: Wydawnictwo WAM, 101-107, 902-914, 935-941, 1063-1078, 1481-1490
Sztompka, P.(2003). Socjologia. Kraków: Znak, 17-42, 229-256
Trznadel J. (1993). Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami. Wydawnictwo Paweł Skokowski. Lublin: 91-107
Walicki, A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t.1 (139-181), Kraków: Universitas
Zajączkowski A. (red.) (1988). Czas w kulturze. Warszawa: PIW, 291-329, 375-402
Źródła filmowe:
Ronit Kernstner, Na rozstaju, 1993
W cyklu 2022/23Z:
Bachórz, J. (1998). Wstęp (V-CLXV), (W:) B. Prus: Lalka, t. I. Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Baszkiewicz J. (2002). Powszechna historia ustrojów państwowych. Gdańsk: Arche, 13-32, 177-207, 349-369 Eliade, M. (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 11-105 Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 1, Kraków: Znak Gadacz T. (red.), (2009). Historia filozofii XX wieku t. 2. Kraków: Znak, 7-70 Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: PWN, 79-89, 137-142, 296-300 Fernández-Armesto, F. (2008). Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa: PWN Giddens, A. (1998). Socjologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 11-33 Golka, M. (2008). Socjologia sztuki, Warszawa: Difin Heinich N. (2010). Socjologia sztuki, Warszawa: Oficyna Naukowa Le Goff J. (2007). Długie średniowiecze. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 82-93, 94-107, 197-202 Łapiński Z., Tomasik W. (red.) (2004). Słownik realizmu socjalistycznego. Kraków: Universitas Matuchniak-Krauska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu. Warszawa Oficyna Naukowa Marshall G. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Warszawa: PWN Mikołajewski J. (2007). Terremoto, Warszawa: Dowody na Istnienie Wydawnictwo Reinhard, W. (2009). Życie po europejsku. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa: PWN Rosiak D., (2013). Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Wekslera-Waszkinela, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Russell, B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa: Fundacja Aletheia Szahaj A., Jakubowski M. N.(2006). Filozofia polityki, 13-25, 101, 170-179 Szlachta, B. (red.) (2005), Słownik społeczny, Kraków: Wydawnictwo WAM, 101-107, 902-914, 935-941, 1063-1078, 1481-1490 Sztompka, P.(2003). Socjologia. Kraków: Znak, 17-42, 229-256 Trznadel J. (1993). Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami. Wydawnictwo Paweł Skokowski. Lublin: 91-107 Walicki, A. (2009). Kultura i myśl polska. Prace wybrane, t.1 (139-181), Kraków: Universitas Zajączkowski A. (red.) (1988). Czas w kulturze. Warszawa: PIW, 291-329, 375-402 Źródła filmowe: Ronit Kernstner, Na rozstaju, 1993
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: