Podstawy socjologii, psychologii, technik komunikacji społecznej
1401-SOC-5Z-DM
Głównym celem przedmiotu „Podstawy socjologii, psychologii i komunikacji społecznej” jest przedstawienie studentom bazowej wiedzy na temat socjologii, psychologii, mechanizmów komunikacji społecznej. Wiadomości przekazane zostaną w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu. Istotne jest, aby zdobyta w ten sposób wiedza służyła studentom w sposób wielowymiarowy; budowała nowe obszary kompetencji z zakresu socjologii, psychologii oraz komunikacji społecznej, jak i była stosowana przez studentów w odniesieniu do sztuki i ich indywidualnej twórczości
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach (30 godz.).
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czytanie literatury (10 godz.)
- przygotowanie wybranych zagadnień (20 godz.)
Łącznie: 60 godz. ( 2 pkt. ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W05: Posiada rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki oraz społecznego, twórczego i artystycznego rozwoju człowieka
K_W06: Ma pogłębioną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie filozofii, psychologii i pedagogiki
K_W08: Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych, kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej, a także posiada umiejętność rozpoznawania i przyswajania wiedzy związanej z tymi zagadnieniami dla własnego rozwoju twórczego
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U09: Posiada pogłębione umiejętności badawcze, potrafi dobierać krytycznie dane i metody analiz, formułować własne opinie i wnioski wskazujące kierunki dalszych badań.
K_U10: Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie w języku polskim i języku obcym na tematy związane z kulturą, sztuką , a także psychologią, socjologią i komunikacją społeczną w tym prezentować publicznie swoje realizacje twórcze wzbogacając je o komentarz autorski
K_U13: Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury i prezentacji opracowań krytycznych na bazie podstawowej wiedzy z zakresu socjologii, psychologii i społecznego wymiaru sztuki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny
K_K02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej
K_K04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak
i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej
K_K05: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K06: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
K_K07: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K08: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom
i stresom, jak również sprostania warunkom związanym
z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Zakres wymaganych kompetencji studentów obejmuje podstawową wiedzę na temat nauk humanistycznych i społecznych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność
- frekwencja.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział, zaangażowanie, znajomość pojęć w obszarze omawianej problematyki
Ocenie podlega: merytoryczność i klarowność wypowiedzi, sposób argumentacji, samodzielność myślenia
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Warszawa 1995.
2. Cuddy A., Wstań!, Znak, Kraków 2006.
3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004.
4. Giddens A., Czym zajmują się socjologowie? [w:] P.
5. Sztompka, M. Kuci (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 17-27.
6. Giddens A., Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 11-33.
7. Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
8. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1999.
9. Millls Ch. W., Obietnica [w:] P. Sztompka, M. Kuci (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 11-17.
10. Szacki J. Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 4-17, 857-943
11. Szewczuk W., Podstawy psychologii, Warszawa, Fundacja Innowacja 2000.
12. Sztompka P., Socjologia; analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2010, s. 17-42.
13. Zimbardo P., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. T. 1. Kluczowe koncepcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: