Strategie działań twórczych 1401-SDT-3Z-sm-S1
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia związane z psychologią twórczości ze szczególnym uwzględnieniem twórczości artystycznej. Studenci zapoznają się ze strategiami i heurystykami prowadzącymi do nowych rozwiązań w sztuce i nauce. Studenci poznają także zagadnienia twórczości w kontekście rozwoju jednostki, z samorealizacją, z twórczością analizowaną w kontekście sztuki oraz edukacji artystycznej. Poznają także znaczenie myślenia metaforycznego ze szczególnym uwzględnieniem metafory wizualnej dla twórczego rozwiązywania zagadnień w sztukach oraz komunikacji wizualnej.
Tematy realizowane w ramach ćwiczeń:
• Pojęcie i definicje twórczości (psychologiczne, socjologiczne, edukacyjne)
• Teorie twórczości
• Rozwój twórczości w cyklu życia
• Stymulatory i inhibitory twórczości
• Myślenie metaforyczne w twórczości, synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego
• Poznawcze, twórcze i artystyczne funkcje metafory
• Wyobraźnia – rodzaje wyobraźni, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w sztukach wizualnych
• Język wizualny, znak, metafora i symbol
• Synektyka, jej mechanizmy. Wykorzystanie myślenia metaforycznego w twórczości artystycznej. Związek z podświadomością (surrealizm).
• Wizualne myślenie metaforyczne w sztuce, projektowaniu i w edukacji ku twórczości
• Transformacja wizualnych wyobrażeń jako podstawowy mechanizm w procesie twórczym
• Metafory polimodalne w sztuce, reklamie, w projektowaniu graficznym
W cyklu 2023/24Z:
Identyczne jak w części A. |
W cyklu 2024/25Z:
Identyczne jak w części A. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
• aktywny udział w ramach pracy indywidualnej i zespołowej (systematyczny udział w treningach twórczości)
• zaangażowanie, systematyczność wykonywania zadań śródsemestralnych w wyznaczonych terminach.
Kryteria oceniania:
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie cyklu prac śródsemestralnych
• ocena śródsemestralnych realizacji praktycznych: poziom rozumienia zagadnień, jakość i oryginalność realizowanych zadań, jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych,
zgodność realizacji z określoną w programie metodą twórczego działania
ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %)
dst- 51-60 pkt (51-60 %)
dst plus- 61-70 pkt (61-70 %)
db- 71-80 pkt (71-80 %)
db plus- 81-90 pkt (81-90 %)
bdb- 91-100 pkt (91-100 %)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura zalecana (obowiązkowa)
Dobrołowicz, W. (1993). Psychika i bariery, Warszawa: WSziP
Dobrołowicz, W. (1995). Myśleć intuicyjnie, Warszawa:WN-T
Bono de, E. (1998). Myślenie równoległe. Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa: Oficyna Wydawnicza PRIMA
Limont,W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń: Wydawnictwo UMK
Limont, W. (2005).Wykorzystanie myślenia metaforycznego w edukacji ku twórczości (93-123), (W:) A. Tokarz (red.): W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości, Kraków: Wydawnictwo UJ
Limont, W., Didkowska, B. (red.). (2008). Edukacja artystyczna a metafora, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Schulz, R. (1990). Twórczość - społeczne aspekty zjawiska, Warszawa: PWN
Simonton, D.K. (2010). Geniusz, Warszawa: Wydawnictwo APS
Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości, Gdańsk: GWP
Szmidt, K.J. (2009). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice: Wydawnictwo HELION
W cyklu 2023/24Z:
Identyczne jak w części A. |
W cyklu 2024/25Z:
Identyczne jak w części A. |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Projekty należy systematycznie archiwizować na platformie Google Classroom. |
W cyklu 2024/25Z:
Projekty należy systematycznie archiwizować na platformie Google Classroom. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: