Rzeźba 1401-Rze-1Z-sm-SJ
Na zajęciach podjęte będą zagadnienia dotyczące autokreacji i szeroko rozumianego warsztatu rzeźbiarskiego pojmowanego jako świadome i krytyczne działanie w procesie tworzenia przestrzennych utworów wizualnych.
Zajęcia będą poprzedzone wprowadzeniami z zakresu historii rzeźby oraz teorii sztuki po których będzie czas na dyskusję.
Program:
1. Obiekt przestrzenny - aranżacja sytuacji w przestrzeni (przedstawienie idei/pomysłu,obiekt w relacji z przestrzenią, materialność, relacje między elementami aranżacji), krótkie zadanie podsumowane dokumentacją fotograficzną
1. Metafora wizualna- – podjęcie zagadnienia przełożenia abstrakcyjnych pojęć na obrazy w tym przypadku chodzi o stworzenie materialnych obiektów będących symbolicznym odniesieniem do wybranego tematu. Zwrócenie uwagi na wartości wyrazowe użytych materiałów. Realizacja poprzedzona analizą pojęcia, interpretacjami, szkicami projektowymi, stworzeniem fizycznego obiektu. Po przeprowadzeniu tego ćwiczenia studenci nabędą umiejętności percepcji trójwymiarowego obiektu i przedstawienia go we właściwy sobie sposób, przy zrozumieniu podstawowych zagadnień formalnych związanych z bryłą (wielkość, kształt, kierunki, skala, napięcia, proporcje, faktura, detal)
2. Ingerencja w krajobraz- zadanie w zespołach, będzie polegało na określeniu specyfiki wybranego miejsca w przestrzeni. To wstępne przygotowanie do świadomego działania w konkretnej przestrzeni, uczuli na relacje z miejscem zastanym (działania in situ). Zadanie w formie koncepcyjnej zostanie udokumentowane w postaci planszy z dokumentacją fotograficzną i opisem.
3. Mój głos- wypowiedź artystyczna związana z wybranym zagadnieniem nurtującym pokolenie 20 latków. Wybór środków wyrazu, sposobu, metody dowolny jednak poprzedzony krótkim opisem uzasadniającym wybory.
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
realizacji postawionych celów zostaną przeprowadzone ćwiczenia, podejmujące w sposób elementarny zagadnienia, dotyczące autokreacji i szeroko rozumianego warsztatu rzeźbiarskiego, pojmowanego jako świadome i krytyczne działanie w procesie tworzenia przestrzennych utworów wizualnych. |
W cyklu 2024/25Z:
1. Metafora wizualna- – podjęcie zagadnienia przełożenia abstrakcyjnych pojęć na obrazy w tym przypadku chodzi o stworzenie materialnych obiektów będących symbolicznym odniesieniem do wybranego tematu. Zwrócenie uwagi na wartości wyrazowe użytych materiałów. Realizacja poprzedzona analizą pojęcia, interpretacjami, szkicami projektowymi, stworzeniem fizycznego obiektu. Po przeprowadzeniu tego ćwiczenia studenci nabędą umiejętności percepcji trójwymiarowego obiektu i przedstawienia go we właściwy sobie sposób, przy zrozumieniu podstawowych zagadnień formalnych związanych z bryłą oraz świadomego używania skali wielkości, także rozumienia takich pojęć jak: obiekt rzeźbiarski, instalacja, art land, metafora, synteza, znak. |
W cyklu 2025/26Z:
1. Metafora wizualna- – podjęcie zagadnienia przełożenia abstrakcyjnych pojęć na obrazy w tym przypadku chodzi o stworzenie materialnych obiektów będących symbolicznym odniesieniem do wybranego tematu. Zwrócenie uwagi na wartości wyrazowe użytych materiałów. Realizacja poprzedzona analizą pojęcia, interpretacjami, szkicami projektowymi, stworzeniem fizycznego obiektu. Po przeprowadzeniu tego ćwiczenia studenci nabędą umiejętności percepcji trójwymiarowego obiektu i przedstawienia go we właściwy sobie sposób, przy zrozumieniu podstawowych zagadnień formalnych związanych z bryłą oraz świadomego używania skali wielkości, także rozumienia takich pojęć jak: obiekt rzeźbiarski, instalacja, art land, metafora, synteza, znak. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru polega na przeglądzie realizowanych prac , krytycznym ich omówieniu i ocenie.
Na ocenę składa się:
-poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, K_W02, K_W03, K_W07, K_U01, K_U02, K_K02, K_K05
-umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych K_K10
-biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu K_U02,K_U03,K_U06
-obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność K_K05
-praca samodzielna i w zespole K_K03, K_K05
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
-książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu rzeźby i z zakresu różnych dziedzin podejmujących dialog z rzeźbą,
-zbiory własne prowadzącego, dokumentacje fotograficzne wydarzeń artystycznych oraz obszerne archiwum prac studenckich
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25Z:
jak wyżej |
W cyklu 2025/26Z:
jak wyżej |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Nie dotyczy |
W cyklu 2023/24Z:
Nie dotyczy |
W cyklu 2024/25Z:
Nie dotyczy |
W cyklu 2025/26Z:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: