Rysunek
1401-Rys-AW-3Z-SJ
Przedmiot rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń.
Ćwiczenia są realizacją zadań o rosnącym
stopniu złożoności i trudności. Mają one charakter praktyczny. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe.
Zmierzają do świadomego, opanowania rysunku koniecznego w projektowaniu.
Student powinien osiągnąć sprawność techniczną,
związaną z obrazowaniem na płaszczyźnie szanując autonomię dwuwymiarowości.
W tym celu są konieczne między innymi:
umiejętność wyznaczania proporcji
znajomość zasad perspektywy
dobór określonych środków wyrazu w tworzeniu obrazu oraz funkcja deformacji
umiejętne komponowanie
trafne rysunkowe wyznaczanie pola operacyjnego
świadomość różnic w obrazowaniu rzeczy, bazująca na tym co się widzi albo na tym co się wie
rysunek jako podstawowa forma zapisu własnych doznań i przemyśleń, pomysłów twórczych (pierwszy zapis)
rysunek jako ważna forma porozumiewania się z inną osobą (komunikat przekazujący informację)
rysunek jako odrębne medium w sztuce pozwalające na pełną wypowiedź artystyczną
rysunek dyscyplinujący myślenie i obnażający umiejętności, pokazujący autorowi dystans między wyobrażeniem a realizacją, stymulujący ciągły rozwój.
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia są realizacją zadań o rosnącym stopniu złożoności i trudności. Mają one charakter praktyczny. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe. Zmierzają do świadomego, opanowania rysunku koniecznego w projektowaniu. Student powinien osiągnąć sprawność techniczną, związaną z obrazowaniem na płaszczyźnie szanując autonomię dwuwymiarowości. W tym celu są konieczne między innymi: umiejętność wyznaczania proporcji znajomość zasad perspektywy dobór określonych środków wyrazu w tworzeniu obrazu oraz funkcja deformacji umiejętne komponowanie trafne rysunkowe wyznaczanie pola operacyjnego świadomość różnic w obrazowaniu rzeczy, bazująca na tym co się widzi albo na tym co się wie rysunek jako podstawowa forma zapisu własnych doznań i przemyśleń, pomysłów twórczych (pierwszy zapis) rysunek jako ważna forma porozumiewania się z inną osobą (komunikat przekazujący informację) rysunek jako odrębne medium w sztuce pozwalające na pełną wypowiedź artystyczną rysunek dyscyplinujący myślenie i obnażający umiejętności, pokazujący autorowi dystans między wyobrażeniem a realizacją, stymulujący ciągły rozwój.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia są realizacją zadań o rosnącym stopniu złożoności i trudności. Mają one charakter praktyczny. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe. Zmierzają do świadomego, opanowania rysunku koniecznego w projektowaniu. Student powinien osiągnąć sprawność techniczną, związaną z obrazowaniem na płaszczyźnie szanując autonomię dwuwymiarowości. W tym celu są konieczne między innymi: umiejętność wyznaczania proporcji znajomość zasad perspektywy dobór określonych środków wyrazu w tworzeniu obrazu oraz funkcja deformacji umiejętne komponowanie trafne rysunkowe wyznaczanie pola operacyjnego świadomość różnic w obrazowaniu rzeczy, bazująca na tym co się widzi albo na tym co się wie rysunek jako podstawowa forma zapisu własnych doznań i przemyśleń, pomysłów twórczych (pierwszy zapis) rysunek jako ważna forma porozumiewania się z inną osobą (komunikat przekazujący informację) rysunek jako odrębne medium w sztuce pozwalające na pełną wypowiedź artystyczną rysunek dyscyplinujący myślenie i obnażający umiejętności, pokazujący autorowi dystans między wyobrażeniem a realizacją, stymulujący ciągły rozwój.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia są realizacją zadań o rosnącym stopniu złożoności i trudności. Mają one charakter praktyczny. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe. Zmierzają do świadomego, opanowania rysunku koniecznego w projektowaniu. Student powinien osiągnąć sprawność techniczną, związaną z obrazowaniem na płaszczyźnie szanując autonomię dwuwymiarowości. W tym celu są konieczne między innymi: umiejętność wyznaczania proporcji znajomość zasad perspektywy dobór określonych środków wyrazu w tworzeniu obrazu oraz funkcja deformacji umiejętne komponowanie trafne rysunkowe wyznaczanie pola operacyjnego świadomość różnic w obrazowaniu rzeczy, bazująca na tym co się widzi albo na tym co się wie rysunek jako podstawowa forma zapisu własnych doznań i przemyśleń, pomysłów twórczych (pierwszy zapis) rysunek jako ważna forma porozumiewania się z inną osobą (komunikat przekazujący informację) rysunek jako odrębne medium w sztuce pozwalające na pełną wypowiedź artystyczną rysunek dyscyplinujący myślenie i obnażający umiejętności, pokazujący autorowi dystans między wyobrażeniem a realizacją, stymulujący ciągły rozwój.
|
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia są realizacją zadań o rosnącym stopniu złożoności i trudności. Mają one charakter praktyczny. Obejmują zagadnienia artystyczne i warsztatowe. Zmierzają do świadomego, opanowania rysunku koniecznego w projektowaniu. Student powinien osiągnąć sprawność techniczną, związaną z obrazowaniem na płaszczyźnie szanując autonomię dwuwymiarowości. W tym celu są konieczne między innymi: umiejętność wyznaczania proporcji znajomość zasad perspektywy dobór określonych środków wyrazu w tworzeniu obrazu oraz funkcja deformacji umiejętne komponowanie trafne rysunkowe wyznaczanie pola operacyjnego świadomość różnic w obrazowaniu rzeczy, bazująca na tym co się widzi albo na tym co się wie rysunek jako podstawowa forma zapisu własnych doznań i przemyśleń, pomysłów twórczych (pierwszy zapis) rysunek jako ważna forma porozumiewania się z inną osobą (komunikat przekazujący informację) rysunek jako odrębne medium w sztuce pozwalające na pełną wypowiedź artystyczną rysunek dyscyplinujący myślenie i obnażający umiejętności, pokazujący autorowi dystans między wyobrażeniem a realizacją, stymulujący ciągły rozwój.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. 30 godzin - ćwiczenia (godziny kontaktowe).
2. 30 godzin - praca własna (godziny niekontaktowe)
- praca domowa utrwalająca studiowane zagadnienia rysunkowe.
Efekty uczenia się - wiedza
Wiedza
Student
K_W01: posiada wiedzę dotyczącą uwarunkowań,
technicznych i technologicznych dla realizacji
zadań rysunkowych
K_W02: posiada wiedzę na temat materiałów i narzędzi
służących do rysowania
K_W03: posiada wiedzę dotyczącą przechowywania
i oprawiania rysunków
K_W04: posiada wiedzę dotyczącą anatomii człowieka
konieczną do tworzenia rysunków postaci
człowieka
K_W05: dysponuje wiedzą na temat rysunku
i jego związków z innymi dyscyplinami sztuki
K_W06: rozpoznaje i rozumie złożoność zagadnień
stylistycznych rysunku
K_W07: wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji
pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi
aspektami rysunku
K_W08: Zna zasady i warunki niezbędne do tego,
aby wypowiedź artystyczna stała się
komunikatywna i istotna dla odbiorcy
K_W09: ma podstawową wiedzę dotyczącą
bezpieczeństwa i higieny pracy
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętności
Student:
K_U01: posiada umiejętności umożliwiające obrazowanie
natury i własnych koncepcji projektowych
K_U04: potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o anatomii
człowieka konieczną do tworzenia obrazu postaci
K_U03: potrafi zastosować wiedzę pochodzącą z obserwacji
i wiadomości o technikach rysunku do obrazowania
K_U04: potrafi rozpoznawać i wykorzystywać tradycyjne
style i techniki rysunku
K_U05: potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości
rysunkowej
K_U06: tworzy prace rysunkowe komunikatywne
dla odbiorcy
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kompetencje społeczne
Student:
K_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02: posiada umiejętność krytycznej oceny
K_K03: potrafi komunikować się z odbiorcami dzieł sztuki
tworząc pola do dyskusji, edukacji i wzajemnego
inspirowania się
Metody dydaktyczne
omówienie tematu, ćwiczenie, korekta
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie
realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu
na ocenę składa się: obecność na zajęciach,
zaangażowanie i aktywność, poziom rozumienia
realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności
tworzenia oryginalnych rozwiązań,
stopień samodzielności wykonania ćwiczenia,
umiejętność formułowania i prezentacji założeń
artystycznych, biegłość techniczna i manualna,
umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu
K_W07, K_U06, K_K03
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa
Ernst H. Gombrich, Sztuka i złudzenie
Literatura zalecana (uzupełniająca)
Wasyl Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna
Ernst H. Gombrich Zmysł porządku
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Posiadanie podstawowych narzędzi do rysunku. Każda praca wykonana na zajęciach w ramach godzin kontaktowych powinna być opisana (podpis autora, podpis prowadzącego, data wykonania pracy).
|
W cyklu 2023/24Z:
Posiadanie podstawowych narzędzi do rysunku. Każda praca wykonana na zajęciach w ramach godzin kontaktowych powinna być opisana (podpis autora, podpis prowadzącego, data wykonania pracy).
|
W cyklu 2024/25Z:
Posiadanie podstawowych narzędzi do rysunku. Każda praca wykonana na zajęciach w ramach godzin kontaktowych powinna być opisana (podpis autora, podpis prowadzącego, data wykonania pracy).
|
W cyklu 2025/26Z:
Posiadanie podstawowych narzędzi do rysunku. Każda praca wykonana na zajęciach w ramach godzin kontaktowych powinna być opisana (podpis autora, podpis prowadzącego, data wykonania pracy).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: