Realizacje interdyscyplinarne 1401-ReInt-5Z-sm-SJ
- http://zpi.umk
- http://www.ki.umk.pl (w cyklu 2022/23Z)
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot fakultatywny dla kierunku Sztuka Mediów i Edukacja Wizualna. Przedmiot prowadzony jest na piątym roku studiów, w trakcie trwania dziewiątego semestru. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych. Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie, wiedzę i umiejętności.
W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania po dwa projekty. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności i wykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej.
Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań ( co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie.
W cyklu 2022/23Z:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot fakultatywny dla kierunku Sztuka Mediów i Edukacja Wizualna. Przedmiot prowadzony jest na piątym roku studiów, w trakcie trwania dziewiątego semestru. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych. Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie, wiedzę i umiejętności. W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania po dwa projekty. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności i wykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej. Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań ( co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu Realizacje interdyscyplinarne są:
• zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie A2_W08;
• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13 ;
• praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Interdyscyplinarnej podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06;
• w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03 ;
• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05;
• zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U1.
Kryteria oceniania:
• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U12, A2_K03, A2_U16 ;
• umiejętności warsztatowe w odniesieniu do interdyscyplinaryzmu, właściwe użycie materiałów i technik, adekwatność zastosowania dyscypliny i techniki oraz nakład pracy A2_U15, A2_K03;
• wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_U14, A2_U16;
• obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02;
• ocena wykładowcy odnosząca się do kształtowania się świadomości twórczej studenta A2_U11, A2_K03
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Poszerzenie literatury zalecanej od II do IV roku studiów z przedmiotu działania interdyscyplinarne:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985;
3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982;
4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184;
5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej
połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003;
6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985;
8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984;
11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990;
12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
13. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław;
14. Sacrum i sztuka - materiały z konferencji KUL (oprac. N. Cieślińka), Znak,1989;
15. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: