Rysunek 1401-RYS-3-4Z-MA-DM
Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń w oparciu o obserwację rzeczywistości realnej z jednej strony, z drugiej zaś wykorzystuje inspiracje światem wyobrażeń, intuicji, kreacji, pomysłu. Przedmiot realizowany jest na dwóch poziomach kształcenia na II i III roku.
W sposób wyraźny różnicuje i stopniuje skalę trudności gramatycznych i pojęciowych. Przedmiot rysunek kładzie szczególny nacisk na pogłębiony rozwój wartości gramatycznych w zakresie układu, jakości organizacji płaszczyzny rysunku, iluzji przestrzeni, umiejętności powiązań różnych środków wyrazowych i pojęciowych, kontynuuje edukację w oparciu o dotychczasowe umiejętności, zakładając jednocześnie stopniowe poszukiwanie i włączanie nowych możliwości artykulacyjnych. Poprzez system intencjonalnych ćwiczeń przedmiot uruchamia i egzekwuje od studentów inicjowanie procesów myślowych, ściśle powiązanych z procesem twórczym
w zakresie formy i sensu przekazu. Wieloaspektowe zadania mają ułatwiać poszukiwania indywidualnych tożsamości języka artystycznego. Przedmiot wreszcie ma za zadanie w możliwie najszerszy sposób przygotować przyszłych artystów do współczesnych zadań zarówno w zakresie tradycji materii przedmiotu sztuki, jak i umiejętności przekazu systemu pojęć poprzez autokreację.
W cyklu 2022/23Z:
Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń w oparciu o obserwację rzeczywistości realnej z jednej strony, z drugiej zaś wykorzystuje inspiracje światem wyobrażeń, intuicji, kreacji, pomysłu. Przedmiot realizowany jest na dwóch poziomach kształcenia III i IV roku. W sposób wyrażny różnicuje i stopniuje skalę trudności gramatycznych i pojęciowych.Przedmiot rysunek kładzie szczególny nacisk na pogłębiony rozwój wartości gramatycznych w zakresie układu, jakości organizacji płaszczyzny rysunku, iluzji przestrzeni, umiejętności powiązań różnych środków wyrazowych i pojęciowych, kontynuuje edukację w oparciu o dotychczasowe umiejętności zakładając jednocześnie stopniowe poszukiwanie i włączanie nowych możliwości artykulacyjnych. Poprzez system intencjonalnych ćwiczeń przedmiot uruchamia i egzekwuje od studentów inicjowanie procesów myślowych ściśle powiązanych z procesem twórczym w zakresie formy i sensu przekazu. Wieloaspektowe zadania mają ułatwiać poszukiwania indywidualnych tożsamości języka artystycznego.Przedmiot wreszcie ma za zadanie w możliwie najszerszy sposób przygotować przyszłych artystów do współczesnych zadań zarówno w zakresie tradycji materii przedmiotu sztuki jak i umiejętności przekazu systemu pojęć poprzez autokreację. |
W cyklu 2023/24Z:
Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń w oparciu o obserwację rzeczywistości realnej z jednej strony, z drugiej zaś wykorzystuje inspiracje światem wyobrażeń, intuicji, kreacji, pomysłu. Przedmiot realizowany jest na dwóch poziomach kształcenia III i IV roku. W sposób wyrażny różnicuje i stopniuje skalę trudności gramatycznych i pojęciowych.Przedmiot rysunek kładzie szczególny nacisk na pogłębiony rozwój wartości gramatycznych w zakresie układu, jakości organizacji płaszczyzny rysunku, iluzji przestrzeni, umiejętności powiązań różnych środków wyrazowych i pojęciowych, kontynuuje edukację w oparciu o dotychczasowe umiejętności zakładając jednocześnie stopniowe poszukiwanie i włączanie nowych możliwości artykulacyjnych. Poprzez system intencjonalnych ćwiczeń przedmiot uruchamia i egzekwuje od studentów inicjowanie procesów myślowych ściśle powiązanych z procesem twórczym w zakresie formy i sensu przekazu. Wieloaspektowe zadania mają ułatwiać poszukiwania indywidualnych tożsamości języka artystycznego.Przedmiot wreszcie ma za zadanie w możliwie najszerszy sposób przygotować przyszłych artystów do współczesnych zadań zarówno w zakresie tradycji materii przedmiotu sztuki jak i umiejętności przekazu systemu pojęć poprzez autokreację. |
W cyklu 2024/25Z:
Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń w oparciu o obserwację rzeczywistości realnej z jednej strony, z drugiej zaś wykorzystuje inspiracje światem wyobrażeń, intuicji, kreacji, pomysłu. Przedmiot realizowany jest na dwóch poziomach kształcenia III i IV roku. W sposób wyrażny różnicuje i stopniuje skalę trudności gramatycznych i pojęciowych.Przedmiot rysunek kładzie szczególny nacisk na pogłębiony rozwój wartości gramatycznych w zakresie układu, jakości organizacji płaszczyzny rysunku, iluzji przestrzeni, umiejętności powiązań różnych środków wyrazowych i pojęciowych, kontynuuje edukację w oparciu o dotychczasowe umiejętności zakładając jednocześnie stopniowe poszukiwanie i włączanie nowych możliwości artykulacyjnych. Poprzez system intencjonalnych ćwiczeń przedmiot uruchamia i egzekwuje od studentów inicjowanie procesów myślowych ściśle powiązanych z procesem twórczym w zakresie formy i sensu przekazu. Wieloaspektowe zadania mają ułatwiać poszukiwania indywidualnych tożsamości języka artystycznego.Przedmiot wreszcie ma za zadanie w możliwie najszerszy sposób przygotować przyszłych artystów do współczesnych zadań zarówno w zakresie tradycji materii przedmiotu sztuki jak i umiejętności przekazu systemu pojęć poprzez autokreację. |
W cyklu 2025/26Z:
Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń w oparciu o obserwację rzeczywistości realnej z jednej strony, z drugiej zaś wykorzystuje inspiracje światem wyobrażeń, intuicji, kreacji, pomysłu. Przedmiot realizowany jest na dwóch poziomach kształcenia III i IV roku. W sposób wyrażny różnicuje i stopniuje skalę trudności gramatycznych i pojęciowych.Przedmiot rysunek kładzie szczególny nacisk na pogłębiony rozwój wartości gramatycznych w zakresie układu, jakości organizacji płaszczyzny rysunku, iluzji przestrzeni, umiejętności powiązań różnych środków wyrazowych i pojęciowych, kontynuuje edukację w oparciu o dotychczasowe umiejętności zakładając jednocześnie stopniowe poszukiwanie i włączanie nowych możliwości artykulacyjnych. Poprzez system intencjonalnych ćwiczeń przedmiot uruchamia i egzekwuje od studentów inicjowanie procesów myślowych ściśle powiązanych z procesem twórczym w zakresie formy i sensu przekazu. Wieloaspektowe zadania mają ułatwiać poszukiwania indywidualnych tożsamości języka artystycznego.Przedmiot wreszcie ma za zadanie w możliwie najszerszy sposób przygotować przyszłych artystów do współczesnych zadań zarówno w zakresie tradycji materii przedmiotu sztuki jak i umiejętności przekazu systemu pojęć poprzez autokreację. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie prac oraz analizie
i starannym omówieniu poszczególnych zagadnień tematycznych, prace omawia się szczegółowo w obecności studentów
z uwzględnieniem formy autoprezentacji sprawdzającej świadomość intelektualną podejmowanych zadań. Uwzględnia się indywidualizację rozwiązań plastycznych oraz pracę dodatkową w formie prac wykonanych poza pracownią.
Na ocenę składa się obecność na zajęciach , aktywna praca
w pracowni, materialna, ilościowa i jakościowa realizacja zadań programowych i autorskich. Zaliczenie i poziom oceny jest wypadkową wszystkich aspektów pracy studenta.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Barscay J. , Anatomy for the artist, Kner Printing House, Hangary, 1982
Kandynski W. , Punkt, linia i płaszczyzna, Państwowy Instytut Wydawniczy, W- wa, 1986
Kaupelis R. , Learning to draw. A creative approach to drawing, Watson- Guptill Publications, New York, 1966
Kulisiewicz T. , Rysunki z Indii, Wyd. Artyst. Graf. RSW Prasa, W- wa, 1959
Kresak F. , Edgar Degas, Wyd. Arkady, W- wa, 1986
Losos L. , Techniki rysunkowe, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, W- wa, 1991
Parisot. Ch. , Modigliani, Wyd. Arkady, W-wa, 2003
Pignatti T. , Historia rysunku od Altamiry do Picassa, Wyd. Arkady, 2006
Preiss P. , Michał Anioł. Rysunki, Wyd. Arkady, W- wa, 1982
Robb- Narbutt K. , Przestrzeń rysunku, Warszawska Galeria Kordegarda, 1997
Sztaba W. , Stanisław Ignacy Witkiewicz, zaginione obrazy i rysunki, Auriga, W- wa, 1985
Teissing K. , Techniki rysunku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, W- wa, 1982
Wierzchowska W. , Współczesny rysunek polski, 1982
W cyklu 2022/23Z:
Wiesława Wierzchowska ,Współczesny rysunek polski, Wydawnictwo artystyczne i filmowe, Warszawa 1982. |
W cyklu 2023/24Z:
Wiesława Wierzchowska ,Współczesny rysunek polski, Wydawnictwo artystyczne i filmowe, Warszawa 1982. |
W cyklu 2024/25Z:
Wiesława Wierzchowska ,Współczesny rysunek polski, Wydawnictwo artystyczne i filmowe, Warszawa 1982. |
W cyklu 2025/26Z:
Wiesława Wierzchowska ,Współczesny rysunek polski, Wydawnictwo artystyczne i filmowe, Warszawa 1982. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: