Realizacje interdyscyplinarne 1401-RI-2Z-sm-S2
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności
multimedia i fotografia na kierunku Sztuka Mediów i Edukacja
Wizualna. Przedmiot prowadzony jest na drugim roku studiów,
semestr trzeci i czwarty. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich
projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych.
Realizacje interdyscyplinarne to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz
poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe
doświadczanie, wiedzę i umiejętności.
W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania
trzech projektów, dwa w sem. zimowymi jeden w letnim. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności iwykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie
z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej.
Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań (co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych -
W cyklu 2023/24Z:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności |
W cyklu 2024/25Z:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności |
W cyklu 2025/26Z:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania w przedmiocie realizacje
interdyscyplinarne są:
• Z aprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie
literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych
prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas toku
kształcenia z działań i realizacji interdyscyplinarnych;
• P okazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje
i poszerzenia pola widzenia do zadanych tematów, jednak jest to
równoważne z rozmowami ze studentami na temat ich autorskich
propozycji do realizacji zaliczeniowych. Prezentacje twórczości
odbywają się przez cały semestr za wyjątkiem ostatnich czterech
tygodni, kiedy główna uwaga położona jest na rozmowy indywidualne
ze studentami o realizacjach zaliczeniowych;
• P raca studentów nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni
Ikonosfery podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów.
Na zajęciach krytyczna analiza zaprezentowanych projektów do
zaliczenia na zadane tematy;
( K_W14)
• W trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają także
możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z
zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy.
Taka metoda, oprócz prezentacji materiałów multimedialnych, ma
ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do
własnych projektów; ( K_W14)
• Z aliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w
oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące
odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w poszczególnych
semestrach.
Kryteria oceniania:
• J akość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość
intelektualna, umiejętność formułowania idei;
• U miejętności warsztatowe w odniesieniu do interdyscyplinaryzmu,
właściwe użycie materiałów i technik, adekwatność zastosowania
dyscypliny i techniki oraz nakład pracy (chociaż ten ostatni aspekt jest
rozpatrywany indywidualnie, bowiem w sztuce interdyscyplinarnej czas
pracy może nie być wykładnikiem oceny realizacji);
• wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia
jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania, jednak
jakość techniczna nie zawsze musi być ważnym wyznacznikiem
wartości realizacji na zaliczenie; ( K_U02 ,
K_K07)
• O becność i aktywność na zajęciach;
• O cena wykładowcy odnosząca się do kształtowania się świadomości
twórczej studenta.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych
działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do
najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo, szczególnie dostępne w filmotekach waznych galerii
i muzeów sztuki współczesnej, takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz innych instytucji w Polsce I na świecie. Ważnym elementem niezbędnych pomocy w kształceniu jest kanał YouTube, gdzie publikują swoje dzieła artyści współcześni. Innym ważnym portalem, z którego student powinien czerpać źródła wiedzy w zakresie teorii I praktycznego jej zastosowania, to culture.pl Ponadto, programy telewizyjne o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów
tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa), jednak w skomercaliowaniu przestrzeni telewizji duża część czerpania wiedzy musi pochodzić z Internetu. Niezwykle ważna część pogłębiania wiedzy przez studentów odnosić się musi do uczestnictwa w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych oraz lektura katalogów ważnych wystaw, które znajdują się w czytelniach centrów sztuki I w muzeach sztuki współczesnej. Poszerzenie literatury zalecanej do
ostatniego roku studiów z przedmiotu działania interdyscyplinarne
student odnajdzie w następujących pozycjach:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa,
1985;
3. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 1984;
5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki
drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003;
6. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
7. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
8. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW,
Warszawa, 1984;
9. J. Wachowski, Performans, Wydawnictwo Słowo, Obraz, Terytoria,
Gdańsk, 2011;
10. M. Carlson, Performans, Wydawnictwo Naukowe, 2007;
11. J. Ludwiński, Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
12. J. Ludwiński, Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne
teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław;
13. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010.
14. M. Smolińska, Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce
polskiej II połowy XX i początku XXI wieku, wyd. Universitas, seria
ARS VETUS ET NOVA, Kraków 2020.
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
UWAGA! Podstawą do zaliczenia semestru będzie nie tylko wykonanie prac, ale konieczne będzie przedstawienie dokumentacji cyfrowej. Ważna jest rowniez obecnosc na zajęciach, co może mieć wpływ na ocenę końcowa. |
W cyklu 2025/26Z:
UWAGA! Podstawą do zaliczenia semestru będzie nie tylko wykonanie prac, ale konieczne będzie przedstawienie dokumentacji cyfrowej. Ważna jest rowniez obecnosc na zajęciach, co może mieć wpływ na ocenę końcowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: