Realizacje interdyscyplinarne 1401-RI-2L-sm-S2
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realiozowany na specjalności multimedia i fotografia na kierunku Sztuka Mediów i Edukacja Wizualna. Przedmiot prowadzony jest na drugim roku studiów, semestr trzeci i czwarty. Student zobowiązany jest do zrealizowania swoich projektów artystycznych w profesjonalnych lub półprofesjonalnych przestrzeniach wystawienniczych: galeriach sztuki, domach kultury, bibliotekach, domach studenckich lub specjalnie na ten cel zaadoptowanych wnętrzach mieszkalnych. Realizacje interdyscyplinarne w przestrzeni artystycznej, to dalsze praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach twórczych zdobytych na poprzednich latach studiów, szczególnie na specjalność multimedia i fotografia. Wielkie znaczenie ma tutaj nie tylko bagaż doświadczeń, ale zdobyte umiejętności z zakresu interdyscyplinariów, fotografii i multimediów. Podejmowane zadania prowadzić mają do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie, wiedzę i umiejętności.
W trakcie obydwu semestrów student zobowiązany jest do wykonania po dwa projekty. Poprzez ich realizację dowiedzie umiejętności i wykorzysta swoją wiedzę zawodową i doświadczenie z zakresu mediów, o których wspomniano powyżej.
Student będzie musiał odnieść się do kilku dyscyplin sztuki i ich łączenia, co będzie wynikiem przedstawionych do wykonania zadań ( co najmniej w dwóch ćwiczeniach student będzie musiał połączyć dwie lub więcej dyscyplin w pracy). Dla stymulowania aktywności studenta do oceny będą wliczane udziały w projektach zewnętrznych – międzyuczelniane wystawy studenckie, wystawy środowiskowe, ogólnopolskie lub międzynarodowe. W konsekwencji tego, jeżeli wykładowca uzna, że ten dorobek jest znaczący i wymagał dużego nakładu pracy, w ramach obowiązków wynikających z kryteriów oceniania student może być zwolniony z któregoś z zadań przewidzianych w programie.
W cyklu 2023/24L:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności |
W cyklu 2024/25L:
Realizacje interdyscyplinarne to przedmiot realizowany na specjalności |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania w przedmiocie realizacje interdyscyplinarne są: • Zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas toku kształcenia z działań i realizacji interdyscyplinarnych; • Pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje i poszerzenia pola widzenia do zadanych tematów, jednak jest to równoważne z rozmowami ze studentami na temat ich autorskich propozycji do realizacji zaliczeniowych. Prezentacje twórczości odbywają się przez cały semestr za wyjątkiem ostatnich czterech tygodni, kiedy główna uwaga położona jest na rozmowy indywidualne ze studentami o realizacjach zaliczeniowych; • Praca studentów nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Ikonosfery podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów. Na zajęciach krytyczna analiza zaprezentowanych projektów do zaliczenia na zadane tematy; • W trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają także możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda, oprócz prezentacji materiałów multimedialnych, ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów; • Zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w poszczególnych semestrach.
Kryteria oceniania:
• Jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei; • Umiejętności warsztatowe w odniesieniu do interdyscyplinaryzmu, właściwe użycie materiałów i technik, adekwatność zastosowania dyscypliny i techniki oraz nakład pracy (chociaż ten ostatni aspekt jest rozpatrywany indywidualnie, bowiem w sztuce interdyscyplinarnej czas pracy może nie być wykładnikiem oceny realizacji); • wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania, jednak jakość techniczna nie zawsze musi być ważnym wyznacznikiem wartości realizacji na zaliczenie; • Obecność i aktywność na zajęciach; • Ocena wykładowcy odnosząca się do kształtowania się świadomości twórczej studenta.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo, szczególnie dostępne w filmotekach waznych galerii I muzeów sztuki współczesnej, takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz innych instytucji w Polsce I na świecie. Ważnym elementem niezbędnych pomocy w kształceniu jest kanał YouTube, gdzie publikują swoje dzieła artyści współcześni. Innym ważnym portalem, z którego student powinien czerpać źródła wiedzy w zakresie teorii I praktycznego jej zastosowania, to culture.pl Ponadto, programy telewizyjne o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa), jednak w skomercaliowaniu przestrzeni telewizji duża część czerpania wiedzy musi pochodzić z Internetu. Niezwykle ważna część pogłębiania wiedzy przez studentów odnosić się musi do uczestnictwa w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych oraz lektura katalogów ważnych wystaw, które znajdują się w czytelniach centrów sztuki I w muzeach sztuki współczesnej.
Poszerzenie literatury zalecanej, jako obowiązkowa z przedmiotu realizacje interdyscyplinarne student odnajdzie w następujących pozycjach:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985;
3. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 1984;
5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003;
6. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
7. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
8. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984;
9. J. Wachowski, Performans, Wydawnictwo Słowo, Obraz, Terytoria, Gdańsk, 2011;
10. M. Carlson, Performans, Wydawnictwo Naukowe, 2007;
11. J. Ludwiński, Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
12. J. Ludwiński, Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław;
13. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010.
14. M. Smolińska, Haptyczność poszerzona. Zmysł dotyku w sztuce polskiej II połowy XX i początku XXI wieku, wyd. Universitas, seria ARS VETUS ET NOVA, Kraków 2020.
W cyklu 2023/24L:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych |
W cyklu 2024/25L:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Brak |
W cyklu 2024/25L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: