Realizacje filmowe w mediach cyfrowych I
1401-RFC-I-1L-sm-S2
Przedmiot „Realizacje filmowe w mediach cyfrowych I” ma za zadanie wykształcać umiejętności warsztatowe i kreacyjne studentów wykorzystujące nagrania audiowizualne. Studenci poznają narzędzia do rejestracji obrazu i dźwięku, uczą się korzystania z nich w warunkach studyjnych, jak również organizacji planu i ustawiania świateł. Znaczną część ćwiczeń zajmuje również nauka technik przetwarzania cyfrowego obrazu oraz obróbka warstwy audio. Zajęcia zakładają również naukę programów niezbędnych do wykonania ćwiczeń na wysokim poziomie technicznym oraz prezentację prac z zakresu filmu artystycznego i dokumentalnego.
Formy realizacji:
ćwiczenia w studio filmowym w zespołach kilkuosobowych mające na celu poznanie technik nagrań audio i wideo
ćwiczenia operowania kamerą, światłem i łączeniem planów w studiu audiowizualnym
Elementy posprodukcji oraz montaż realizowane będą w pracowni komputerowej:
oglądanie i analiza przykładowych filmów
nauka programów
opracowanie dźwięku
zastosowanie efektów filmowych
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot Realizacje filmowe w mediach cyforwych ma za zadanie rozwijać umiejętności warsztatowe zdobyte w pracowni multimediów. Służy poznawaniu i rozwijaniu warsztatu filmowego, operatorskiego i montażowego w kierunku realizacji wideo, małych produkcji dokumentalnych, realizacji dźwiękowych. Przedmiot obejmuje zajęcia w profesjonalnym studiu filmowym, realizację zadań związanych z tworzeniem nagrań audio i wideo, wykorzystywaniem mediów do działań artystycznych. W ramach przedmiotu student rozwija również swoją świadomość środków stosowanych w filmie, zasad tworzenia narracji, pisania scenariusza, umiejętności analizy dzieł filmowych, co ma go inspirować do tworzenia prac fabularnych i reportażowych. W wybranych ćwiczeniach rozwija umiejętność łączenia technik ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe tworząc instalacje czy też site-specyfic Formy realizacji: ćwiczenia z kamerą w grupach kilkuosobowych mające na celu poznanie zasad filmowania ćwiczenia w studiu telewizyjnym w warunkach profesjonalnych realizacja własnych nagrań w studiu ćwiczenia montażowe posprodukcja i obróbka dźwięku wykłady dotyczące zasad języka filmowego oglądanie i analiza przykładowych filmów
|
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot Realizacje filmowe w mediach cyforwych ma za zadanie rozwijać umiejętności warsztatowe zdobyte w pracowni multimediów. Służy poznawaniu i rozwijaniu warsztatu filmowego, operatorskiego i montażowego w kierunku realizacji wideo, małych produkcji dokumentalnych, realizacji dźwiękowych. Przedmiot obejmuje zajęcia w profesjonalnym studiu filmowym, realizację zadań związanych z tworzeniem nagrań audio i wideo, wykorzystywaniem mediów do działań artystycznych. W ramach przedmiotu student rozwija również swoją świadomość środków stosowanych w filmie, zasad tworzenia narracji, pisania scenariusza, umiejętności analizy dzieł filmowych, co ma go inspirować do tworzenia prac fabularnych i reportażowych. W wybranych ćwiczeniach rozwija umiejętność łączenia technik ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe tworząc instalacje czy też site-specyfic Formy realizacji: ćwiczenia z kamerą w grupach kilkuosobowych mające na celu poznanie zasad filmowania ćwiczenia w studiu telewizyjnym w warunkach profesjonalnych realizacja własnych nagrań w studiu ćwiczenia montażowe posprodukcja i obróbka dźwięku wykłady dotyczące zasad języka filmowego oglądanie i analiza przykładowych filmów
|
W cyklu 2024/25L:
W ramach przedmiotu Realizacje filmowe w mediach cyfrowych osoba studencka rozwija również swoją świadomość środków stosowanych w filmie, metafor, zastosowania mediów w realizacji projektów artystycznych oraz poprawności technologicznej w ich stosowaniu.
Formy realizacji: Omówienie koncepcji i próba dobrania odpowiednich środków artystycznych i technicznych realizacja własnych nagrań w studiu ćwiczenia montażowe posprodukcja i obróbka dźwięku wykłady dotyczące zasad języka filmowego oglądanie i analiza przykładowych filmów
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
30 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego, zajęcia w pracowni komputerowej lub w studio telewizyjnym - 1 pkt.
Praca własna studenta:
30 godz. czas na przygotowanie się do zajęć, organizacja nagrań, przygotowanie studia i sprzętu itp.- 1 pkt.
30 godz. Czas na wykonanie zadań, obróbkę i montaż materiałów, konsultacje itp. – 1pkt.
Razem -90 godz. 3 pkt. ECTS
30– godziny kontaktowe
60 –przygotowanie do zajęć, konsultacje, praca indywidualna
Efekty uczenia się - wiedza
W_1 Dysponuje szczegółową wiedzą na temat kultury wizualnej szczególnie powiązanej z obszarem mediów cyfrowych. Zna kierunki rozwoju sztuki współczesnej wykorzystującej obrazy ruchome, a także rozpoznaje ich kontekst historyczny i społeczno-kulturowy oraz związki multimediów z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz publikacje ich dotyczące. K_W01
W_2 Zna i rozumie szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki wykorzystującej nowe media oraz metody niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w zakresie kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w obszarze mediów cyfrowych. K_W13
W_3 Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, technikę rejestracji nagrań, postprodukcji oraz środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach audiowizualnych w obszarze mediów cyfrowych. K_W14
Efekty uczenia się - umiejętności
U_1 Potrafi wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych, przekładać swoje koncepcje i idee na język sztuki związanej z multimediami. K_U01
U_2 Umie realizować własne koncepcje artystyczne, posługując się świadomie właściwą technologią w celu uzyskania prac na wysokim poziomie technicznym. Wykorzystuje wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej dobierając odpowiednie metody i techniki cyfrowej obróbki obrazu i dźwięku. K_U02
U_3 Umie podejmować samodzielne decyzje dotyczące projektowania i realizacji własnych prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym wykorzystując wiedzę i umiejętności dotyczące działań multimedialnych i intermedialnych. K_U03
U_4 Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, realizacji nagrań studyjnych, organizacji planu. Jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym jak również do współpracy z instytucjami w celu uzyskania oryginalnych materiałów audiowizualnych. K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K02: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role. Potrafi budować własny zespół do wspólnej realizacji, negocjować, wykorzystywać potencjał innych osób dla wspólnych realizacji. H2A_K02 S2A_K02
K_K01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje ten kontekst w swoich realizacjach, szczególnie w pracach dokumentalnych. Posiada umiejętność krytycznej oceny A2A_K04 H2A_K03 S2A_K03
K_K08: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
-przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań A2A_K05
Metody dydaktyczne
Praca w grupach nie większych niż 12 osób pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu.
Praca w studiu telewizyjnym w celu przygotowania nagrań.
Wykłady na temat zasad realizacji filmowych (pisanie scenariusza, zasady łączenia planów filmowych, analiza filmów)
Każde zadanie poprzedzone jest objaśnieniem zasad realizacji, zarówno od strony technicznej, jak i artystycznej, dyskusją ze studentami na ten temat, wspólnym wypracowaniem najwłaściwszej metody realizacji.
Praca w zespole, w którym każdy ze studentów przyjmuje określoną rolę i bierze udział we wspólnej realizacji (próbna realizacja programu telewizyjnego)
Prowadzący konsultuje i nadzoruje indywidualnie projekt każdego ze studentów sugerując i wyjaśniając najlepsze sposoby do osiągnięcia danego efektu.
Realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie i grupowo.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość obsługi urządzeń do rejestracji audio i wideo oraz programów komputerowych do opracowania obrazu i dźwięku.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta ćwiczenia, projekty i wszelkie realizacje określone szczegółowo w planach semestralnych. Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac.
Wymagania dotyczące zaliczenia:
wykonanie przez studenta ćwiczeń na poszczególnych zajęciach (K_K08, K_K02)
omówienie projektów i wykonanie zadanych prac podsumowujących tematy (K_W02, K_U02, K_U06, K_U07)
obecność i praca na zajęciach (K_K08, K_K02)
Kryteria oceniania:
praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy ( K_W01, K_W02, K_W05, K_U07)
zgodność pracy z zadanym tematem (K_U02)
poziom artystyczny i estetyczny wykonanych prac (kreatywność, artyzm, plastyka pracy, profesjonalne wykonanie) (K_U01)
opanowanie warsztatu, znajomość programów komputerowych, poprawność techniczna pracy (K_U06)
rozwój indywidualnych zdolności studenta w oparciu o zdobytą wiedzę w praktyce (K_U02)
oryginalne ujęcie treści - umiejętność odniesienia swojej pracy do panujących trendów, schematów, konkurencyjnych przedstawień. ( K_W01, K_W02, K_W05, K_U02, K_K01)
udział w zajęciach oraz zaangażowanie w zrealizowany projekt
umiejętność współpracy w grupie (K_U05, K_K02, K_K08)
Praktyki zawodowe
Literatura
Zalecane źródła wiedzy:
Podręczniki z zakresu edycji obrazu cyfrowego, montażu audio i wideo i filmu z Wydawnictwa Wojciech Marzec, m.in.:
Mascelli Joseph V. "5 tajników warsztatu filmowego", Wojciech Marzec 2020
Blain Brown "Światło w filmie", Wojciech Marzec, 2021
Curran Bernard Sheila, "Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie", Wojciech Marzec, 2029
W cyklu 2022/23L:
Źródła: Podręczniki z zakresu edycji obrazu cyfrowego, montażu audio i wideo, wiedzy o filmie i reżyserii - polecane Wydawnictwo Wojciech Marzec; Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu filmu, multimediów i sztuki współczesnej; Tutoriale i vlogi w Internecie; Zbiory własne prowadzącej, archiwum prac studentów.
|
W cyklu 2023/24L:
Źródła: Podręczniki z zakresu edycji obrazu cyfrowego, montażu audio i wideo, wiedzy o filmie i reżyserii - polecane Wydawnictwo Wojciech Marzec; Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu filmu, multimediów i sztuki współczesnej; Tutoriale i vlogi w Internecie; Zbiory własne prowadzącej, archiwum prac studentów.
|
W cyklu 2024/25L:
Źródła: Podręczniki z zakresu edycji obrazu cyfrowego, montażu audio i wideo, wiedzy o filmie i reżyserii - polecane Wydawnictwo Wojciech Marzec; Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu filmu, multimediów i sztuki współczesnej; Tutoriale i vlogi w Internecie; Zbiory własne prowadzącej, archiwum prac studentów.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: