Realizacje audio i wideo
1401-RAV-3L-sm-SJ
Przedmiot „Realizacje audio i wideo” ma za zadanie inspirować do realizacji artystycznych z wykorzystaniem multimediów oraz przygotowywać do pracy artystycznej, rozwijać zdobyte umiejętności warsztatowe w celu wykonywania prac multimedialnych na wysokim poziomie zarówno technicznym, jak i artystycznym.
Zajęcia obejmują pracę z kamerą wideo, pracę w studiu telewizyjnym z uwzględnieniem zasad operowania kamerą, światła i montażu. Zadania obejmują również cyfrowe przetwarzanie obrazu, efekty, montaż i udźwiękowienie filmów.
Zajęcia przygotowuje studenta do profesjonalnych autorskich realizacji audiowizualnych, pracy zawodowej, twórczości artystycznej, komercyjnej i zastosowania multimediów w innych dziedzinach twórczości artystycznej.
Treści programowe:
· Operowanie kamerą
· Techniki przekształcania obrazu wideo
· Montaż wideo
· Techniki łączone
Formy realizacji:
Ćwiczenia z kamera wideo w grupach lub indywidualne mające na celu przygotowanie materiału wideo
Ćwiczenia w studio na green screenie z uwzględnieniem oświetlenia
Ćwiczenia z montażu i obróbki cyfrowej obrazu wideo, nauka programu Adobe Premiere
Ćwiczenia mające na celu rozwijanie kreatywności i plastyki w realizacjach wideo
Ćwiczenia z dźwiękiem, tworzenie podkładów muzycznych, udźwiękowienie realizacji
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
45 godz. – godziny kontaktowe (zajęcia w pracowni komputerowej lub w studio telewizyjnym) 1,5 pkt
Praca własna studenta:
15 godz. - czas na pogłębianie wiedzy na temat multimediów, oglądanie filmów, udział w wystawach, festiwalach, pokazach itp. Czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zaliczenia 0,5 pkt
Razem – 60 godz. i 2 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
K_W01: Dysponuje podstawową wiedzą na temat zastosowania multimediów w twórczości artystycznej i sztukach wizualnych. H2A_W01 S2A_W01
K_W02: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej oraz technicznych możliwości w sztuce wykorzystującej multimedia. A2A_W08
K_W02: Posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2A_W08
K_W04: Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach sztuk wizualnych z innymi dyscyplinami, z psychologią i kategoriami estetycznymi, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztuką multimediów oraz zna publikacje związane z tym zagadnieniem.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
K_U02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2A_U12
K_U06: Posiada podstawowy zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych w technologiach cyfrowych (potrafi poprawnie nagrać materiał wideo, potrafi zgrać materiał i poprawnie dobrać kompresje, potrafi zmontować film i opracować technicznie obraz, potrafi udźwiękowić film, potrafi nadawać efekty i stylizacje, potrafi łączyć techniki wideo, potrafi tworzyć własne realizacje wideo, potrafi tworzyć realizacje poprawne technicznie, na odpowiednie urządzenia projekcyjne). A2A_U16
K_U07: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji ruchomego obrazu, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności.
Poszerza swoje umiejętności warsztatowe, by w przyszłości realizować autorskie projekty.
Samodzielnie podejmuje działania służące jego dalszemu rozwojowi A2A_U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K_K01: Rozwija wrażliwość artystyczną, by w przyszłości przełożyć nabytą wiedzę i doświadczenie na pola o charakterze społecznym, rozwija umiejętność krytycznej oceny. A2A_K04 H2A_K03 S2A_K03
K_K04: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich rozwijania A2A_K01 H2A_K01 S2A_K01 S2A_K05 S2A_K06
K_K08: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się. Potrafi zaprezentować stworzony film w grupie A2A_K05
Metody dydaktyczne
Praca w grupach nie większych niż 12 osób pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu.
Każde nowe zadanie poprzedzone jest pokazem materiału ilustracyjnego i dyskusją ze studentami na ten temat.
Każdy ze studentów ma dostęp do komputera, studenci poznają narzędzia dostępne w programach do edycji cyfrowego obrazu, dzięki którym będą mogli zrealizować ćwiczenie poprzez metodę warsztatową, wykonując zadania przygotowane przez prowadzącego.
Podczas zajęć, studenci wykorzystują poznane narzędzia w pracy nad własnymi projektami, które są odpowiedzią na zadane tematy.
Poziom trudności ćwiczeń stopniowo wzrasta, dzięki czemu studenci coraz swobodniej korzystają ze stosowanego programu do realizacji multimedialnych.
Prowadzący konsultuje i nadzoruje indywidualnie projekt każdego ze studentów sugerując i wyjaśniając najlepsze sposoby do osiągnięcia danego efektu.
Studenci realizują swoje zadania w pracowni komputerowej oraz w studiu telewizyjnym.
Realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie, z wyjątkiem ćwiczeń, które są nastawione na współpracę i podejmowanie odpowiednich ról.
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu „Animacja komputerowa ”
Podstawowa znajomość obsługi programu do edycji dwuwymiarowej grafiki cyfrowej (Adobe Photoshop) oraz znajomość podstaw montażu obrazu wideo Adobe After Effects
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych najczęściej w obecności grupy zaliczeniowej.
obecność na zajęciach, aktywne w nich uczestnictwo (K_K04, K_K08)
wykonanie przez studenta ćwiczeń na poszczególnych zajęciach (K_U06)
wykonanie prac końcowych sprawdzających wiedzę i umiejętności studenta (K_U07, K_K08)
Kryteria oceniania:
uczestnictwo w zajęciach, zaangażowanie w realizacje (K_K04)
umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy i kreatywne jej wykorzystanie (K_W01, K_W02, K_W04)
poprawność techniczna wykonanych ćwiczeń (K_U06)
rozwój indywidualnych zdolności studenta w oparciu o zdobytą wiedzę w praktyce (K_W04, K_K01, K_K04)
umiejętność zastosowania własnych umiejętności plastycznych w realizacjach komputerowych (K_U02, K_U06, K_K01)
kreatywność , oryginalność pracy, dojrzałość, artyzm (K_U07)
nowatorskie ujęcie treści - umiejętność odniesienia swojej pracy do panujących trendów, schematów, konkurencyjnych przedstawień. (K_W01, K_W02, K_W04)
Praktyki zawodowe
Literatura
Zalecane źródła wiedzy:
Podręczniki z zakresu edycji obrazu cyfrowego, montażu audio i wideo, technik operowania kamerą.
Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu animacji, multimediów i sztuki współczesnej;
Opracowania multimedialne (CD-ROM, DVD) z zakresu sztuki, edukacji, nauki, techniki;
Zbiory własne prowadzącego, archiwum prac studentów;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: