Psychofizjologia widzenia 1401-PwI-1L-SJ
W ramach przedmiotu, na bazie klasycznych i współczesnych koncepcji i teorii percepcji dostarczana jest wiedza z zakresy psychologii widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dlatego analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Eksponowane są konsekwencje związane z funkcjonowaniem analizatora wzrokowego dla procesu informacji wizualnej i tworzenia jakości wizualnych. Podkreślany jest relatywizm odbioru informacji wizualnej w tym uwarunkowania wewnętrzne (np. wpływ: emocji, doświadczenia, myślenia, wiedzy na odbiór treści obrazów) oraz zewnętrznych (kontekst wizualny i znaczeniowy). Dostarczana jest także wiedza z zakresu formy plastycznej, która ważna jest w procesie percepcji i recepcji jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. Stąd przedstawiane są mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za spostrzeganie przestrzeni, linii, bryły, faktury, barwy, światła, ruchu, układu, jak również percepcja tych jakości wizualnych w dziele sztuki i w otoczeniu. W sposób szczególny akcentowana jest wiedza dotycząca technik graficznych w ujęciu tradycyjnym i współczesnym.
W cyklu 2023/24L:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25L:
Jak wyżej |
W cyklu 2025/26L:
Jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność (obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach):U3, K1, K3
- egzamin ustny (W1,W2, W3,W4,W5, W6,U1,U2, K1,K2,K3)
Kryteria oceniania:
Wykład : zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego opartego na prezentacji prac plastycznych realizujących wybrane zagadnienia związane z percepcją wzrokową
ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %)
dst- 51-60 pkt (51-60 %)
dst plus- 61-70 pkt (61-70 %)
db- 71-80 pkt (71-80 %)
db plus- 81-90 pkt (81-90 %)
bdb- 91-100 pkt (91-100 %)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL
Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria |
W cyklu 2025/26L:
Literatura obowiązkowa: Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca: Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria |
Uwagi
W cyklu 2023/24L:
Brak |
W cyklu 2024/25L:
Brak |
W cyklu 2025/26L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: