Psychologia 1401-Psyedu-1L-sm-S1
W ramach zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
1. Zachowania asertywne, agresywne i uległe.
2. Stres i radzenie sobie z nim.
3. Wypalenie zawodowe nauczycieli – przyczyny, symptomy, strategie zaradcze.
4. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
5. Bariery komunikacyjne.
6. Nauczyciel w procesie komunikacji - techniki aktywnego słuchania.
7. Komunikat Ja jako sposób komunikowania się w sytuacji trudnej.
8. Autoprezentacja.
9. Poznawanie ucznia - metody diagnostyczne.
10. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji na zadany temat.
Literatura
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Operon. Gdynia 2009.
Faber E., Mazlish A., Jak mówić żeby dzieci słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 1992.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1995.
Haman W., Gut J., Docenić konflikt, Helion, Gliwice 2008.
Kołakowski A., Wolańczyk P., Pisula A., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2006.
Kretschmann R. i in., Stres w zawodzie nauczyciela, GWP, Gdańsk 2004.
Pijarowska R., Seweryńska A.M., Sztuka prezentacji. Poradnik dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 2009.
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Sakowska M., Sikora J., Żwirblińska A., Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko), Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: