Pragmatyka rynkowej działalności twórczej 1401-PrTwo-sm-2Z-S2
Celem kursu jest ułatwienie studentom poruszania się na rynku sztuki oraz rynku pracy zarówno w trakcie studiów, jak i po ich zakończeniu. Zajęcia będą koncentrować się na rozwijaniu umiejętności samoorganizacji, niezbędnych do efektywnego funkcjonowania w środowisku sztuki wizualnej.
Zakres tematyczny kursu:
Podstawy prawne i organizacyjne:
Przegląd rodzajów umów: umowa o dzieło, umowa zlecenie, umowa licencyjna, umowa kupna-sprzedaży, umowa komisowa.
Różnice między działalnością gospodarczą, nierejestrowaną a innymi formami prawnymi (fundacja, stowarzyszenie, start-up).
Omówienie podatków (PIT, VAT, PCC) i kwestii prawnych związanych z działalnością artystyczną.
Organizacja własnej pracy i twórczości:
Tworzenie portfolio artystycznego, pisanie wniosków o stypendia i dotacje.
ABC organizacji wystaw: od planowania do realizacji.
Tworzenie opisów własnych prac artystycznych i tworzenie materiałów promocyjnych (np. filmiki o twórczości).
Poruszanie się na rynku sztuki:
Struktura polskiego rynku sztuki: galerie, kuratorzy, marszandzi, kolekcjonerzy i art advisors.
Jakie polskie galerie warto obserwować?
Omówienie konkursów i rankingów ważnych dla artystów.
Rola kuratora a rola krytyka – kto odgrywa jaką funkcję?
Strategie promocji i sprzedaży:
Jak pozyskiwać dotacje i sponsorów?
Jakie są główne stypendia związane z upowszechnianiem kultury i sztuki?
Początkowa wycena dzieł debiutujących artystów – od czego zależy?
Czy warto przekazywać prace na aukcje sztuki?
Międzynarodowy rynek sztuki:
Omówienie największych targów sztuki na świecie.
Kolekcje prywatne, korporacyjne i publiczne – czym się różnią i jak wpłynąć na ich kształtowanie?
Efekty kształcenia:
Po zakończeniu kursu studenci będą posiadać wiedzę i umiejętności pozwalające na skuteczne funkcjonowanie na rynku sztuki. Będą wiedzieć, gdzie szukać konkursów i stypendiów, jak pozyskiwać fundusze oraz nawiązywać kontakty w środowisku artystycznym.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Abbing, Hans – Uwagi na temat wyzysku biednych artystów [w:] Wieczna radość. Polityczna ekonomia społecznej kreatywności, red. Michał Kozłowski et al., Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2011.
2. Bachórz, A., Stachura, K. – Trajektorie sukcesu artystycznego. Strategie adaptacji artystów w polu kultury, Instytut Kultury Miejskiej, 2015.
Dostęp: https://nck.pl/upload/attachments/317347/Trajektorie%20sukcesu%20artystycznego.pdf
3. Benjamin, Walter – Twórca jako wytwórca, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011.
4. Barta, Janusz (red.) – Prawo autorskie, autorzy: Janusz Barta [i 18 pozostałych], Wydawnictwo C.H. Beck; Instytut Nauk Prawnych.
5. Cummings, Neil – Wieczna Radość [w:] Wieczna Radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. Michał Kozłowski et al., Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2011.
6. Pasieczny, Robert (red.) – Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria, praktyka i prawo, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012.
Dostęp: https://issuu.com/nimoz/docs/problematyka_autentyczno__ci_dzie__
7. Sholette, Gregory – Przesyt, nadprodukcja, nadmiar [w:] Czarna księga Artystów, Katarzyna Górna et al. (red.), Krytyka Polityczna, Warszawa 2015.
8. Sinek, Simon – Zaczynaj od dlaczego: jak wielcy liderzy inspirują innych do działania, tłum. Zbigniew Waśko, Helion, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: