Pedagogika 1401-PodPed-1L-sm-S1
1. Proces wychowania
Funkcje wychowania. Proces wychowania, jego struktura, właściwości, dynamika. Przymus i swoboda w wychowaniu. Wychowanie jako urabianie i jako wspomaganie rozwoju. Wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne. Podmiotowość w wychowaniu. Źródła i przejawy kryzysu współczesnego wychowania. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych.
2. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła. Style i postawy wychowawcze. Konteksty wychowania. Praca z grupą rówieśniczą. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń.
3. Szkoła jako instytucja wychowawcza.
Środowisko społeczne klasy i szkoły. Postawy nauczycieli i uczniów. Kształtowanie i zmiana postaw. Tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Metody wychowawcze i ich skuteczność. Kryzys szkoły. Współpraca rodziny i szkoły. Współpraca szkoły ze środowiskiem.
4. Społeczność szkolna
a) uczniowie - sposoby funkcjonowania uczniów w klasie. Pozycja społeczna ucznia w klasie. Typy uczniów. Uczeń szczególnie uzdolniony. Inny i obcy. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
b) Nauczyciele -przygotowanie zawodowe nauczyciela. Role zawodowe nauczyciela. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Program wewnętrzny nauczyciela.
5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyczna szkoły.
Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Diagnoza nauczycielska. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi – choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.
W cyklu 2024/25L:
Wykład zwiera treści z zakresu pedagogiki jako nauka i jej subdyscyplin pedagogicznych, pojęć i kategorii pedagogicznych, hominizacji osobniczej, wychowanie człowieka w cyklu życia, uczestników procesu edukacji, |
W cyklu 2025/26L:
Wykład zwiera treści z zakresu pedagogiki jako nauka i jej subdyscyplin pedagogicznych, pojęć i kategorii pedagogicznych, hominizacji osobniczej, wychowanie człowieka w cyklu życia, uczestników procesu edukacji, |
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
zaliczenie wykładów:
1. Zaliczenie pisemne w formie testu wymagany próg na ocenę dostateczną - powyżej 60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry oraz projekt fotograficzny: "Poszukiwanie baśniowości w codzienności"
2. Esej w zakresie nauk społecznych
Przedmiot należy zaliczyć do 13.07.2023r.
Literatura
a) Literatura podstawowa:
Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019) (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa
b) Literatura uzupełniająca:
Janowski A., (2007), Pedagogika praktyczna, Warszawa .
Pietrasiński Z. (2008): Ekspansja pięknych umysłów, Warszawa.
Symonowicz-Jabłońska I. (2016), Baśniowość w kulturze popularnej jako wyzwanie dla edukacji, Toruń.
Symonowicz-Jabłońska I.,(2021), (Nie)obecność umiejętności komunikacyjnych w świetle badań kompetencji społecznych i obywatelskich w podstawach programowych kształcenia ogólnego. [w:] Podstawy programowe kształcenia ogólnego (od)nowa? Raport z badania kompetencji społecznych i obywatelskich red. Violetta Kopińska, Beata Przyborowska, Hanna Solarczyk-Szwec, Toruń.
Symonowicz-Jabłońska I., (2015), W poszukiwaniu "straconych" autorytetów, [w:] Problemy Wczesnej Edukacji, R. 11 nr 1, 2015, s. 163-166.
W cyklu 2024/25L:
R. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. |
W cyklu 2025/26L:
R. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania, Warszawa 1996. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: