Podstawy fotografii 1401-PodFot-1Z-sm-SJ
Pierwszy rok nauczania fotografii poświęcony jest początkom powstania fotografii (fotografia bezobiektywowa i kontaktowa). Studenci samodzielnie budują kamery otworkowe i rejestrują otaczającą ich rzeczywistość. To specyficzny rodzaj obrazowania stanowiący wypadkową pomysłowości i elementu nieprzewidywalności towarzyszących fotografii bezobiektywowej. Rozwijając swoje umiejętności tworzą obrazy bez użycia kamery, z wykorzystaniem światłoczułości materiału fotograficznego. Dzięki różnorodnym zabiegom chemicznym i aranżacjom przedmiotów na materiałach światłoczułych powstają unikalne prace abstrakcyjne. Kolejnym etapem jest praca w studio (portret) i w plenerze (pejzaż). Studenci poznają podstawy aranżacji planu zdjęciowego, techniki zdjęciowej i oświetleniowej, a więc charakterystykę i możliwości kreacyjne źródeł światła ciągłego i błyskowego, metody pomiaru światła padającego i odbitego, podstawowe zasady fotografowania postaci. Równolegle studentom przybliżane są zagadnienia teoretyczne związane z historią fotografii, techniką i technologią fotografii, kompozycją obrazu fotograficznego.
W cyklu 2022/23Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2025/26Z:
Jak wyżej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
Metody i kryteria dotyczące zaliczenia:
-zaliczenie na ocenę następuje w trybie semestralnym w oparciu o zrealizowany zestaw prac na zadane tematy (wszystkie prace w formie cyfrowej, a wybrane w formie odbitek i wydruków fotograficznych)
- test sprawdzający nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw fotografii K_W02, K_W03, K_W07, K_U02, K_U03, K_U06
-oceniana jest strona techniczna, merytoryczna i artystyczna ćwiczeń K-W02, K_U03, K_U01,
-warunkiem zaliczenia jest przekonywujący poziom myślenia i interpretacji obligatoryjnych tematów ćwiczeń K_W07, K_W02, K_W03, K_U01, K_U02, K_U03, K_U06
- istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach K_K05
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura zalecana:
- Rosenblum Naomi „Historia fotografii światowej” Wydawnictwo Baturo Grafis Projekt, Bielsko Biała 2005
- Boris von Brauchitsch „Mała historia fotografii” Wydawnictwo CYKLADY, Warszawa 2004
- Dederko Witold „Warsztat techniczny artysty fotografa” COMUK, Warszawa 1985
- Freeman Michale „Fotografia studyjna” WTN, Warszawa 1992
- Jost J. Marchesi „Technika świetlna” MILSSO, Warszawa 1988
- Żakowicz Aleksander „Specjalne techniki fotograficzne” WSP, Częstochowa 1989
- Ang Tom „Podręcznik fotografii cyfrowej, część 1 i 2” Agora SA, Warszawa 2009
- Tomaszczuk Zbigniew „Łowcy obrazów”- szkice z historii, Warszawa 1998
- Tomaszczuk Zbigniew „Świadomość kadru- szkice z estetyki fotografii” Wydawnictwo Kropka, Września 2003
- Sontag Susan „O fotografii” Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986
- Barthes Roland „Światło obrazu” Wydawnictwo KR, Warszawa 1996
- Katalogi wystaw fotograficznych, wydawnictwa i czasopisma fotograficzne.
Telewizja, Internet, multimedia - prezentacje oficjalnych i niezależnych centrów sztuki i muzeów, galerii i programów edukacyjnych, autorskich inicjatyw twórczych.
- Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, festiwalach i wydarzeniach artystycznych
W cyklu 2022/23Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2025/26Z:
Jak wyżej. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2023/24Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2024/25Z:
Jak wyżej. |
W cyklu 2025/26Z:
Jak wyżej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: