Podstawy fotografii 1401-PodFot-1L-sm-S1
Pierwszy rok nauczania fotografii poświęcony jest początkom powstania fotografii. Studenci samodzielnie budują kamery otworkowe i rejestrują otaczającą ich rzeczywistość. To specyficzny rodzaj obrazowania stanowiący wypadkową pomysłowości i elementu nieprzewidywalności towarzyszącej fotografii bezobiektywowej.
Następnym etapem edukacji jest tworzenie obrazów bez użycia kamery, wykorzystujące jedynie światłoczułość dowolnego materiału. Dzięki różnorodnym zabiegom chemicznym i aranżacjom przedmiotów na materiałach światłoczułych powstają unikalne prace abstrakcyjne.
Studenci poznają środki ekspresji właściwe dla fotografii realizując ćwiczenia, z
których ostatnim jest portret klasyczny i inscenizowany. To zadanie jest wstępem z zakresu aranżacji planu zdjęciowego, techniki zdjęciowej i oświetleniowej.
W cyklu 2022/23L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24L:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25L:
jak wyżej |
W cyklu 2025/26L:
jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria dotyczące zaliczenia:
- zaliczenie na ocenę następuje w trybie semestralnym w oparciu o zrealizowany zestaw prac na zadane tematy U1 ((K_U01), U3 (K_U04)
- oceniana jest strona techniczna, merytoryczna i artystyczna ćwiczeń W1 (K_W07), U1 ((K_U01), U2 ((K_U02)
-warunkiem zaliczenia jest przekonywujący poziom myślenia i interpretacji obligatoryjnych tematów ćwiczeń W2 (K_W15), U3 (K_U04), U4 (K_U05)
- istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywne uczestnictwo na zajęciach U4 (K_U05)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma (bieżące i archiwalne) z zakresu Fotografii
- Telewizja, Internet (portale fotograficzne: www.szerokikadr.pl, www.fotopolis.pl, www.swiatobrazu.pl, www.fotoblogia.pl, www.digitalcamerapolska.pl, itp.)
- Wystawy, festiwale fotograficzne w Polsce i za granicą prezentacje oficjalnych i niezależnych centrów, muzeów sztuki współczesnej, galerii i programów edukacyjnych.
Literatura zalecana:
- Rosenblum Naomi „Historia fotografii światowej” Wydawnictwo Baturo Grafis Projekt, Bielsko Biała 2005
- Boris von Brauchitsch „Mała historia fotografii” Wydawnictwo CYKLADY, Warszawa 2004
- Dederko Witold „Warsztat techniczny artysty fotografa”, COMUK, Warszawa 1985
- Freeman Michale „Fotografia studyjna”, WTN, Warszawa 1992
- Jost J. Marchesi „Technika świetlna”, MILSSO, Warszawa 1988
- Ang Tom „Podręcznik fotografii cyfrowej, część 1 i 2”, Agora SA, Warszawa 2009
- Tomaszczuk Zbigniew „Łowcy obrazów”- szkice z historii, Warszawa 1998
- Tomaszczuk Zbigniew „Świadomość kadru - szkice z estetyki fotografii”, Wydawnictwo Kropka, Września 2003
- Sontag Susan „O fotografii”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986
- Barthes Roland „Światło obrazu”, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996
W cyklu 2022/23L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24L:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25L:
jak wyżej |
W cyklu 2025/26L:
jak wyżej |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24L:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25L:
jak wyżej |
W cyklu 2025/26L:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: