Podstawy liternictwa i typografii 1401-Plit-Gw-1Z-SJ
Przedmiot podstawy liternictwa i typografii składa się z dwóch bloków tematycznych:
- liternictwa narzędziowego,
- podstaw kompozycji typograficznej.
W ramach bloku liternictwa narzędziowego przewidywane są następujące treści programowe:
- przygotowanie narzędzia - pióro skośnie ścięte;
- majuskuła - ćwiczenia praktyczne z kaligrafii,
- minuskuła - ćwiczenia praktyczne z kaligrafii,
- cancellaresca - ćwiczenia praktyczne z kaligrafii.
Obowiązuje wykonanie 3 ćwiczeń - plansz literniczych obejmujących w/w rodzaje pism.
W ramach bloku podstaw kompozycji typograficznej przewidywane są następujące treści programowe:
- kompozycja typograficzna w druku akcydensowym,
- kompozycja typograficzna i liternicza w grafice edytorskiej.
Obowiązuje wykonanie 2 ćwiczeń - projektów graficznych obejmujących w/w zagadnienia.
Bloki ćwiczeń praktycznych uzupełnione są kursem historii pisma i typografii od starożytności po czasy współczesne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń i ich szczegółowym omówieniu w obecności wszystkich studentów grupy ćwiczeniowej. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego zadania, jak też poziom artystyczny.
Na ocenę składa się:
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,
- obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w ramach ćwiczeń,
- poziom opanowania warsztatu (kaligrafia; liternictwo narzędziowe),
- poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura dostępna w Zakładzie Projektowania Graficznego UMK:
- Genslay V., Laurent R., Sabard V., Kaligrafia łacińska, Warszawa, 2008,
- Bernaciński, S., Liternictwo, Warszawa, 1985,
- Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008,
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986,
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003,
- Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006,
- Willberg H. P., Forsmann F., Pierwsza pomoc w typografii, Warszawa, 2006,
- Chwałowski R., Typografia typowej książki, Warszawa, 2001,
- Bailes P., Haslam A., Pismo i typografia, Warszawa 2010,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: