Problematyka adaptacji wnętrz zabytkowych 1401-PZW-1Z-AW-S2
Pogłębienie wiedzy na temat metod i elementów procesu konserwatorskiego oraz czynników wpływających na przyjmowane rozwiązania projektowe, w tym uwrażliwienie na odpowiedzialność projektanta oraz konieczność współpracy ze specjalistami różnych dziedzin.
Zwrócenie uwagi na poszczególne etapy projektowania, a zwłaszcza na prace przedprojektowe, związane z badaniami i rozpoznaniem oraz analizą wartości zabytku (w tym układu funkcjonalno-przestrzennego) i jego wyposażenia.
Wskazanie specyfiki problematyki konserwatorskiej adaptacji określonych typów architektury na wybranych przykładach m.in.: zamków i ruin, kamienic, architektury sakralnej, przemysłowej i ludowej.
Zapoznanie z możliwościami i utrudnieniami wynikającymi z wprowadzanych wybranych współczesnych funkcji do zabytku: muzealnych, hotelarskich, gastronomicznych, mieszkalnych, użyteczności publicznej.
Przygotowanie do odpowiedzialnego i świadomego projektowania w zabytku, samodzielnego identyfikowania jego wartości i wyszukiwania podporządkowanych im rozwiązań architektonicznych.
Tematy:
1. Wprowadzenie do przedmiotu i powtórzenie terminologii związanej z procesem adaptacji zabytków
2. Metoda adaptacji zabytków architektury (kolejność postępowania, podstawy wniosków i wytycznych programu konserwatorskiego (rozpoznanie, wartościowanie, teoria ochrony i konserwacji zabytków), projekt koncepcyjny, nadzór i dokumentowanie prac).
3. Adaptacje do celów muzealnych z uwzględnieniem opracowania koncepcji ekspozycji (zasady ogólne oraz w obiekcie zabytkowym)
4-5. Problematyka wprowadzania współczesnych funkcji w adaptowanym zabytku: hotelarskich, gastronomicznych, mieszkalnych, użyteczności publicznej pod względem typu zabytku architektury.
6-7. Prezentacje studentów dotyczące wybranych adaptacji, omówienie plusów i minusów adaptacji pod kątem zachowania wartości obiektów historycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji oceny
Przedmiot kończy się prezentacją wybranej przez prowadzącego zajęcia adaptacji obiektu zabytkowego na podstawie znalezionych przez studenta/studentów informacji. Lista obiektów do wyboru jest przedstawiana przez prowadzącego w ciągu 2 pierwszych tygodni zajęć - studenci w grupach (2 osobowych) sami wybierają obiekt i datę prezentacji. Prezentacja powinna zawierać max. 20 slajdów i mieścić się w 10-15 minutach. Prezentacja jest wygłaszana na forum całej grupy i zakończona wspólną dyskusją na temat przedstawionej adaptacji.
A. Wymagania prezentacji:
1. przedstawienie obiektu, jego historii, historii budowlanej i przemian jakie w nim zaszły (W1, W2, U3, K1, K2, K4)
2. przestawienie zmian wprowadzonych adaptacją do nowych potrzeb (W3, U1, K3)
3. ocena wykonanej adaptacji - wady i zalety (W3, U1 - U4, K3, K4)
B. dyskusja podczas zajęć (W3, U2, U4, K1, K4)
Ocenie podlega:
-jakość wykonanej prezentacji,
-umiejętność przedstawienia historii obiektu - wyszukanych materiałów
-umiejętność przedstawienia najważniejszych cech obiektu zabytkowego oraz ich wartościowania,
- wykazanie plusów i minusów adaptacji z uwzględnieniem zachowania lub podniesienia/obniżenia wartości zabytku.
- udział w dyskusji dot. prezentowanych adaptacji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Akty prawne i instrukcje:
„Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane”, Dzu 1994, nr 89, poz. 414 (z późn. zm.) – elementy
„Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r.” ze zm. (Dz.U. Nr 75, poz. 690) - elementy
„Karta Wenecka 1964”, [w:] „Vademecum konserwatora zabytków”, „Biuletyn PKN ICOMOS, R. 1996, s. 19.
Karta ewidencyjna zabytków budownictwa i architektury dot. wybranego zabytku architektury (dostęp on-line: www.zabytek.pl)
Publikacje:
Jan TAJCHMAN, „Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzoru prac konserwatorskich dotyczących zabytkowych obiektów architektury i budownictwa”, wyd. NID, Warszawa 2014.
„Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych”, red. Bogusław SZMYGIN, Warszawa-Lublin 2009.
Walter FRODL, „Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków i ich oddziaływanie na praktykę konserwatorską”, ODZ Warszawa 1966.
Janusz KRAWCZYK, „Dialog z tradycją konserwatorską – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej”, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, T. XLIV, 2013, s. 507-531.
Jan TAJCHMAN, Beata PIASKOWSKA, „Na czym polega metoda adaptacji zabytków architektury do współczesnej funkcji”, [w:] „Wartość funkcji w obiektach zabytkowych”, red. Bogusław Szmygin, Warszawa 2014, s. 299-314.
Uzupełniająca:
„Ochrona, konserwacja i adaptacja zabytkowych murów : Trwała ruina II : problemy utrzymania i adaptacji”, red. Bogusław SZMYGIN, Lublin-Warszawa 2010
Jan TAJCHMAN, „Metoda konserwacji i restauracji dziedzictwa architektonicznego w zakresie zabytkowych budowli”, [w:] „Problemy remontowe w budownictwie ogólnym w obiektach zabytkowych”, red. Jerzy Jasieńko, Wrocław 2006, s. 48-66.
Jan TAJCHMAN, „Toruńskie zabytki architektoniczne adaptowane na potrzeby Muzeum Okręgowego w Toruniu”, [w:] „Księga pamiątkowa 150-lecia Muzeum Okręgowego w Toruniu 1861-2011”, red. M. Rubnikowicz, Toruń 2011, s. 83-118.
„Zakres i granice ingerencji konserwatorskiej w adaptacji obiektów i zespołów poprzemysłowych”, red. Anetta KĘPCZYŃSKA-WALCZAK, Łódź 2012.
Źródła elektroniczne:
http://zabytek.pl
http://architektura.muratorplus.pl
http://www.architektura.pl
http://www.architekturaibiznes.com.pl
http://www.sztuka-architektury.pl
http://www.bryla.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: