Zasady Projektowania Witrażu i Malarstwa Ściennego
1401-PWM-2Z-Sj
Przedmiot Zasady Projektowania Witrażu i Malarstwa Ściennego realizowany jest przez wykonywanie ćwiczeń w celu:
podstawowej wiedzy z zakresu projektowania malarstwa w architekturze oraz praktycznego doświadczenia z zakresie technicznego sporządzania dokumentacji.
- Zaznajomienie się z podstawami zasad komponowania witrażu, malarstwa ściennego i technik pokrewnych w przestrzeni architektonicznej.
- Umiejętność zastosowania poprawnej analizy najważniejszych cech architektoniczno- przestrzennych i warunków ekspozycyjnych w celu doboru najwłaściwszego charakteru i tematu projektu oraz najtrafniejszej drogi projektowej.
- Poznanie w sposób teoretyczny i empiryczny etapów postępowania projektowego.
- Nabycie umiejętności technicznych realizacji poszczególnych etapów projektowych, wraz umiejętnością programowania realizacji z umiejętnością obliczania potrzebnych materiałów i czasu realizacji.
Ćwiczenia rozpoczynają się teoretycznym wprowadzeniem w problematykę postawionego zadania i wskazówkami do jego poprawnej realizacji.
W trakcie realizacji ćwiczenia student otrzymuje indywidualne korekty i sugestie prowadzące go do pozytywnego rezultatu.
Realizowane bloki tematyczne:
- Ogólne teoretyczne wprowadzenie w zagadnienie zasad projektowania witrażu i malarstwa ściennego w oparciu o analizę dzieł historycznych i współczesnych zakresie malarstwa w architekturze.
- Plastyczna warstwowa analiza formalna dokonywana na wybranych omawianych przykładach poprzez cofanie etapów.
- Realizacja - projekt – decyzja – uwarunkowania decyzji.
- Znaczenie uwarunkowań architektonicznego takich jak: charakter, styl, miejsce, usytuowanie, wielkość, jakość światła, technika, istota tematu.
- Poznanie poprzez realizację własnego projektu drogi projektowej (etapy postępowania projektowego z uwzględnieniem wszelkich uwarunkowań i rygorem postępowania projektowego) od szkicu i zapisu koncepcji, przez projekty linearne, walorowe i kolorze do kartonów i szablonów w skali 1:1.
- Nabycie technicznych umiejętności wykonania wszystkich etapów projektowania oraz wiedzy z zakresu prac przygotowawczych do realizacji w tym obliczania ilości materiałów, przybliżonego czasu realizacji.
Całkowity nakład pracy studenta
45 godzin dydaktycznych kontaktowych (2pkt. ECTS) + 30 godzin praca własna (1 pkt. ECTS) - Razem można otrzymać 3 pkt. ECTS
W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla kierunku studiów i specjalności
K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii z dyscyplin artystycznych wchodzących w skład specjalności (i dyscyplin pokrewnych)
K_W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności)
K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku studiów
- umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego
AJA_W04
(odpowiednik A2_W11)
K_W05 opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych
K_W06 ma podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii i estetyki oraz socjologii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przemian i uwarunkowań kulturowych w sztukach wizualnych
K_W07 dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych (własnej) postawy twórczej, pozwalającą na autoanalizę twórczych dokonań, (w ramach kierunku studiów i specjalności)
K_W08 ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie środków
K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku studiów i specjalności
K_U03 umie podejmować samodzielne decyzje w procesie tworzenia prac artystycznych z zakresu kierunku studiów i specjalności
K_U04 posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik kierunkowych
K_U05 umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
K_U06 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi pokierować zespołem i realizować wspólne cele
K_U07 umie zaproponować i opracować cechy indywidualne wypowiedzi artystycznej – ma umiejętność właściwego doboru środków formalnych dla uzyskania jedności cech formalnych i artystycznych w zakresie kierunku studiów i specjalności
K_U08 posiada umiejętność rozwiązywania zadań twórczych umożliwiającą swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
K_U09 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki
posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki (w szczególności w zakresie kierunku studiów )
K_U11 Posiada umiejętności językowe w zakresie dziedzin i dyscyplin sztuki właściwych dla kierunku studiów na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
K_U12 potrafi kompetentnie i odpowiedzialnie zabrać głos na forum publicznym, lub przygotować dłuższe wystąpienie, na tematy związane z kulturą i sztuką
interpretuje poprawnie oddziaływanie architektury w celu z
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym
K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej
K_K03 ma zdolność prowadzenia negocjacji i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcić do zespołowej ich realizacji
K_K04 ma zdolność krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości
wizualnej oraz umiejętność autokrytycyzmu wobec własnej postawy twórczej
K_K05 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania się z otoczeniem i współpracownikami, umiejętność nawiązywania kontaktów z odbiorcą prac artystycznych oraz zdolności integracyjne w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych
K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego mikro i makroregionu
K_K07 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka AJA_K06
(odpowiednik AJA_K06)
Metody dydaktyczne
Wykład, prezentacja, ćwiczenia z zakresu technicznego projektowania, ćwiczenia z zakresu inwentaryzacji i pomiarów bezpośrednio na obiektach, realizacje
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- doświadczeń
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
zajęcia obowiązkowe na kierunku malarstwo - zainteresowanie dziedziną makarstwa w architekturze i witrażem
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
Studenci po zakończeniu zajęć semestralnych uzyskują zaliczenie w skali ocen 2 do 5 oraz od 0 do 3 punktów ETCS.
Zaliczenie semestru odbywa się w pracowni w obecności wszystkich studentów grupy i połączone jest z omówieniem prezentowanych przez poszczególnych studentów zrealizowanych ćwiczeń.
Kryteria oceny:
Techniczna poprawność projektów, czytelność i estetyka, wnikliwość analiz i opisów, oryginalność pomysłów i poprawność plastyczna.
umiejętne wykorzystanie dostępnych materiałów, wzbogacenie projektów o wersję elektroniczną.
Uwaga: Zaliczenie przedmiotu jest niezbędnym warunkiem do kontynuacji nauki w pracowni witrażu i w pracowni malarstwa ściennego.
Praktyki zawodowe
Literatura
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983
Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995
Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych
Dorothea Forstner OSB – Świat symboli Chrześcijańskich, Instytut wydawniczy PAX W-wa 1990
Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982
Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001
Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000
Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber
Laura Lushington, The Bible In Stained Glass, Biblie Society London 1990
Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium
John Pile – Historia wnętrz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: