Percepcja Wizualna 1401-PWI-1Z-DZ
1. TEMATYCZNE UJĘCIE TREŚCI
-Budowa anatomiczna oka, mechanizmy fizjologiczne odpowiedzialne za widzenie, funkcjonowanie analizatora wzrokowego. Konsekwencje dla procesu odbioru informacji wizualnej i tworzenia jakości wizualnych.
-Przegląd klasycznych i współczesnych koncepcji i teorii percepcji.
-Jedności spostrzeżeniowe i stałości spostrzeżeniowe jako podstawowe strategie percepcji wizualnej.
-Relatywizm odbioru informacji wizualnej: warunkowania wewnętrzne (potrzeby, wpływ: emocji i motywacji na selekcje treści obrazów; myślenia, wiedzy i doświadczenia; osobowości jednostki) oraz zewnętrznych (kontekst wizualny i znaczeniowy) na proces percepcji.
- Złudzenia i iluzje wzrokowe: złudzenia geometryczne, układy biało – czarne wywołujące wrażenie ruchu i barwy, wieloznaczność znaku wizualnego. Iluzja i złudzenia w sztukach wizualnych.
-Przestrzeń, percepcja przestrzeni, mechanizmy odpowiedzialne za spostrzeganie przestrzeni (widzenie monokularne, binokularne). Percepcja przestrzeni w otoczeniu i w dziele sztuki. Iluzja przestrzeni na płaszczyźnie; trompe l`oeili w malarstwie sztalugowym i w architekturze.
-Światło – charakterystyka światła, źródła światła, światło odbite, widmo świetlne, światło a barwa.
- Barwa: podstawowe pojęcia: ton, jasność, nasycenie. Barwa jako światło i pigment. Mieszanie barw: subtraktywne, addytywne, przestrzenne. Teorie widzenia barwnego. Barwa jako medium malarskie, barwa w mediach elektronicznych, w poligrafii (model RBG, CMYK).
-Barwa – relatywizm: kontrast następczy, równoczesny (bliski i odległy), brzegowy, efekt wibracji barw. Mechanizmy odpowiedzialne za powstawanie złudzeń barwnych
-Barwa – relatywizm barwny: asymilacja barw (efekt neonowy, zjawisko van Bezolda i jego odmiany, efekt transparentności, egalizacja, upodobnienie, fantomy barwne, water colour effect, barwny kontur wpływający na zmianę barwy).
- Harmonia barw, rodzaje harmonii, dominanta.
- Systematyki barw: Newtona, Maxwella, CIE, Ostwalda, Munsella, Hickethiera, NSC).
-Psychologiczny aspekt barwy. Wpływ zestawów barw na widoczność i czytelność informacji wizualnej; preferencje barwne; znaczenie emocjonalne barw; oddziaływanie barw na psychikę, terapeutyczne aspekty barw.
- Linia – pojęcie; mechanizmy psychologiczne percepcji linii; rodzaje linii, linia w otoczeniu i w dziele sztuki.
- Ruch - mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za widzenie ruchu, rodzaje ruchu, iluzja ruchu w dziełach sztuki. Dynamika jako jakość wizualna istniejąca w rzeczywistości i w realizacjach plastycznych. Sztuka i ekspresja.
-Bryła i struktury przestrzenne. Mechanizmy percepcji bryły, wpływ kontekstu na spostrzeganie bryły, rodzaje brył i struktur przestrzennych, figury niemożliwe, instalacje.
-Faktura, tekstura – mechanizmy psychologiczne odpowiedzialne za percepcje faktury, rodzaje faktur, iluzje faktury.
- Układ, kompozycja i ich rodzaje, zasady budowania kompozycji w przestrzeni i na płaszczyźnie.
2. OPIS METOD I FORMA REALIZACJI
Treści programowe realizowane są na wykładach bogato ilustrowane przykładami z zakresu omawianego zagadnienia. Na podstawie wykładów studenci wykonują ćwiczenia plastyczne, których celem jest dokładne zrozumienie omawianego zjawiska. Zajęciom praktycznym towarzyszą konwersatoria oraz analizy formalne dzieł sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Arnheim, R. (977). Visual Thinking. Berkeley: University of California Press.
Demidow W. (1989). Patrzeć i widzieć. Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT – SIGMA
Deręgowski J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Francuz p. (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki. Warszawa: Wydawnictwo Do Wydawnictwo Optima.
Gage J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków: UNIVERSITAS
Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW.
Gombrich, E.H. (1985). Meditations on a hobby horse and other essays on the theory of art. New York: Phaidon Press Limited.
Gombrich, E.H. (2002). The sense of order. A study in the psychology of decorative art. New York: Phaidon Press Inc.
Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi.
Lindsay P.H., Norman D.A. (1984). Wprowadzenie do psychologii (Rozdziały dotyczące spostrzegania ss.29-231). Warszawa: PWN
Pastuszak Wl. (2000). Barwa w grafice komputerowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej.
Rzepińska M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’. T.I i II.
Strzemiński Wł. (1974). Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Strzemiński Wł. (2006). Wybór pism estetycznych. (wybór i opr. G. Sztabiński). Kraków: Universitas.
Wyburn G.M., Pickford R.W. (1970). Zmysły i odbiór wrażeń przez człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo naukowe
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press
Zausznica A. (1959). Nauka o barwie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Zeugner G. (1965). Barwa i człowiek. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’.
Strony internetowe:
http://www.michaelbach.de/ot/
www.sapdesignguild.org/.../index1.html
http://www.ritsumei.ac.jp/~akitaoka/index-e.html
http://www.grand-illusions.com/
http://www.brl.ntt.co.jp/IllusionForum/menu-e.html
http://www.visual-media.be/
http://www.ritsumei.ac.jp/~akitaoka/index-e.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: