Projektowanie wnętrz
1401-PW-AW-1L-S2
Studenci czynnie uczestniczą w poszukiwaniu informacji i inspiracji związanych z tematyką zajęć oraz realizują temat projektowy.
Temat zadania jest przedstawiony na pierwszych zajęciach, Studenci w ramach pracy własnej szukają inspiracji pomocnych przy realizacji koncepcji.
Po przedstawieniu i analizie materiałów formułowana jest idea – podstawa do dalszych prac projektowych. Studenci wykorzystują na zajęciach różne metody prezentacji – np. szkice odręczne, kolaż, formy przestrzenne, wizualizacje.
Na koniec semestru Studenci przedstawiają projekt na planszach.
W zależności od tematu zadania, w danym semestrze zajęć opracowanie projektu może się odbywać indywidualnie lub w grupie
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w zajęciach – 60 godz. (2,4 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie do zajęć (porządkowanie i uzupełnianie notatek, wyszukiwanie inspiracji i materiałów) – 15 godz.
- przygotowanie projektów (analiza zadanego tematu, szkice koncepcyjne, rysunki techniczne i wizualizacje, opracowanie graficzne plansz, przygotowanie do druku)- 35 godz.
- czytanie literatury (bieżące zapoznawanie się z literatura przedmiotu)- 15 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną
- 65 godz. (2,6 ECTS)
Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Integruje w pogłębiony sposób wiedzę z zakresu różnych dyscyplin sztuki i charakteryzuje relacje między praktycznymi i teoretycznymi aspektami tych sztuk w realizacji projektów wnętrz. (K_W05)
W2: Charakteryzuje metody analizowania oraz kształtowania przestrzeni oraz rozumie w pogłębionym stopniu sposoby i specyfikę realizacji zadań projektowych. (K_W06, K_W07)
W3: Opisuje zaawansowaną wiedzę techniczną, potrzebną do realizacji zadań projektowych, w tym dotyczącą infrastruktury technicznej, materiałów budowlanych i wykończeniowych, technik oświetleniowych, standardów, norm i przepisów związanych z architekturą i budownictwem. (K_W08)
Efekty uczenia się - umiejętności
1: Wykorzystuje umiejętność współdziałania i pracy w zespole, przyjmując w nim różne role w celu sprawnej realizacji zadania projektowego. (K_U01)
U2: Analizuje cechy charakterystyczne zastanego wnętrza i uwzględnia je jako kontekst dla swoich działań projektowych. (K_U02)
U3: W pogłębiony sposób analizuje cechy przestrzeni i jej strukturę pod kątem wyboru rozwiązań w zadaniu projektowym. (K_U04).
U4: W profesjonalny sposób wykorzystuje narzędzia warsztatu artystycznego i projektowego aby realizować własne koncepcje projektowe. (K_U05)
U5: Analizuje z pogłębioną świadomością aspekty estetyczne, funkcjonalne, społeczne i prawne podczas realizacji prac projektowych. (K_U07)
U6: Wykorzystuje odpowiednio dobraną technikę prezentacji własnej myśli projektowej adekwatną dla koncepcji projektowej i projektu wykonawczego. (K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Dostrzega i wartościuje poziom swojej wiedzy i umiejętności warsztatowe – swoje kompetencje i niedostatki, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego jako architekta wnętrz. (K_K01)
K2: Jest gotów do samodzielnego zaplanowania etapów realizacji zadania zawodowego, określić priorytety, ramy czasowe zadania projektowego z zakresu architektury wnętrz. (K_K02)
K3: Dostrzega i formułuje dylematy, jest gotów do wnikliwej oceny własnych i cudzych rozwiązań projektowych. Jest gotów do podejmowania decyzji w zakresie swoich kompetencji zawodowych. (K_K03)
K4: Jest gotów do biegłego posługiwania się technikami wizualnymi. Potrafi dostosować formę dokumentacji projektu wnętrz tak dla inwestora, jak i wykonawcy projektu. (K_K05)
K5: Współdziała z odbiorcami realizacji artystycznych i projektowych oraz jest gotów do dyskusji i wzajemnego inspirowania się. (K_K06)
K6: W warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań. (K_K07
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna eksponująca:
- pokaz, prezentacja, dyskusja i wspólna analiza obiektów architektury oraz ich wnętrz
- konsultacje – korekty „otwarte” i indywidualne pomysłów i zadań projektowych
Metoda dydaktyczna
podająca :
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- projektu
- samodzielne poszukiwanie inspiracji
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
wiedza na temat współczesnych instalacji
i technologii budowlanych
wiedza na temat teorii projektowania, historii, kultury i sztuki
umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni
umiejętność analizy wskazanego tematu zadania projektowego
znajomość technik graficznych oraz umiejętności manualne, niezbędne do przygotowania zadania projektowego
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia weryfikowane są podczas regularnych korekt zadania projektowego. Ostatecznej ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie zawierające zakres przewidziany dla danego semestru (zgodny z opisem przedmiotu dostępnym na początku każdego semestru zajęć).
(W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4, K5, K6)
Oceniane są:
szczegółowość i kompletność pracy U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4, K5, K6
jakość i oryginalność przedstawionych pomysłów W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6
czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei W1, U6, K4
kreatywność i zastosowanie zdobytej wiedzy W1, W2, W3, U2, U3, U5, K3
poprawność rozwiązań W1, W2, W3, U3, U4, U5, K3, K6
estetyka wykonania pracy projektowej W1, U2, U3, U4, U5, U6, K2, K4, K5
prezentacja pracy semestralnej W1, U6, K4, K5
aktywność na zajęciach, zaangażowanie i systematyczność w pracy U1, K1, K2, K3, K5, K6
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Literatura
DŁUGOSZ H., SAWICKA J., „Polskie wnętrza, polscy architekci”, Buffi, 2013 r.
FREJLICH C., LISIK D. „Zaprojektowane. Polski dizajn 2000-2013”, 2+3D, 2014 r.
FREJLICH C. (red.), „Rzeczy niepospolite”, 2+3D, 2013 r
NEUFERT E., „Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego”, Arkady, 2014 r.
Prawo Budowlane
PILE J., „Historia wnętrz”, Arkady, 2009 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: