Podstawy socjologii, psychologii, techniki komunikacji społecznej 1401-PSP-AW-5Z-SJ
Treści programowe
Definiowanie i podstawowa terminologia z zakresu socjologii.
Genealogia i historia socjologii (wiedza przed-socjologiczna i kształtowanie się myśli socjologicznej).
Dwa modele myślenia socjologicznego - przyrodniczo-pozytywistyczny oraz humanistyczny oraz dwie tradycje refleksji na temat społeczeństwa.
Problematyka wyobraźni socjologicznej i typy wyobraźni socjologicznej (wyobraźnia historyczna i antropologiczna).
Czym zajmują się socjologowie; wybrane zagadnienia.
Socjologiczne ujęcie kultury, sztuki.
Wybrani twórcy socjologii (A. Giddens, Z. Bauman. P. Śpiewak)
Wybrane teksty socjologiczne.
Definiowanie i podstawowa terminologia z zakresu psychologii.
Historia psychologii.
Podstawowe nurty psychologii (nurt przyrodniczy, humanistyczny i przyrodniczo-społeczny) i trzy tradycje badań psychologicznych.
Podziały systematyzujące psychologii i działy dyscyplin psychologicznych (psychologia teoretyczna i stosowana).
Interdyscyplinarny i poznawczy wymiar współczesnej psychologii.
Wybrane zagadnienia psychologii.
Wybrani twórcy psychologii (J. Hillman, Victor E. Frankl, Elisabeth Kübler-Ross, Olivier Sacks ).
Wybrane teksty psychologiczne.
Definiowanie i podstawowa terminologia z zakresu komunikacji społecznej.
Konteksty komunikacyjne współczesności:
- komunikacja społeczna w świecie rewolucji cyfrowej, biotechnologii i sztucznej inteligencji,
- komunikacja w świecie globalnym; nadmiar komunikacji i deficyt zrozumienia,
- komunikacja w kulturze wizualnej; obraz jako główny nośnik współczesnej komunikacji,
- konsumeryzm jako główny "komunikat" w kulturze współczesnej.
Komunikacja niewerbalna.
Wybrane teksty z komunikacji społecznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji i oceny:
- przygotowanie projektu, prezentacji
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanie projektu i jego prezentacji, łączącej problematykę socjologiczną, psychologiczną oraz technik komunikacji społecznej na zadany wcześniej temat
ndst – 0-50 pkt (0-50%)
dst- 55-60 pkt (55-60%)
dst plus- 65 pkt (65%)
db- 70 pkt (70%)
db plus- 75-90 pkt (75-90%)
bdb- 100 pkt (95-100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Giddens A., Czym zajmują się socjologowie? [w:] P. Sztompka, M. Kucia (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 17-27
2. Giddens A., Socjologia, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 11-33.
3. Goman Kinsey C., Komunikacja pozawerbalna, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2012.
4. Mattelart A., Mattelart M., Teorie komunikacji. Krótkie wprowadzenie, PWN, Warszawa 2001.
5.M. S. Szczepański, W Ślęzak-Tazbir, Miejska perfumeria [w:] Respublica Nowa nr3/2008, s. 37-42.
6. Szewczuk W., Podstawy psychologii, Warszawa, Fundacja Innowacja, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Warszawa 1995.
2. Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1999.
4. Millls Ch. W., Obietnica [w:] P. Sztompka, M. Kuci (red.) Socjologia. Lektury, Znak, Kraków 2005, s. 11-17.
5. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 4-17, 857-943
6. Sztompka P., Socjologia; analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2010, s. 17-42.
7. Zimbardo P., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. T. 1. Kluczowe koncepcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: