Podstawy rysunku 1401-PRY-1L-SJ
Przedmiot podstawy rysunku realizowany jest w formie ćwiczeń. Poprzez odpowiedni dobór zadań o proporcjonalnie wzrastającym poziomie złożoności i trudności studenci są wprowadzani w obszar podstawowych środków wyrazu plastycznego, traktowanych rozdzielnie, jak i w pełnej kompilacji. Kształcenie opiera się na studium modela i martwej natury, metodzie skutecznie rozwijającej umiejętność widzenia i wyrażania form świata widzialnego we właściwych im proporcjach, kształcie, ruchu i charakterze. Przedstawiona problematyka łączy się w trakcie realizacji z poznawaniem i doskonaleniem tradycyjnych technik rysunkowych. Realizowane bloki tematyczne: semestr zimowy :
• linia
• walor
• kompilacja ww. płaszczyznowych środków wyrazu semestr letni :
• światłocień
• faktura
• kompilacja wszystkich plastycznych środków wyrazu
• kompozycja – sposoby i metody organizowania płaszczyzny rysunku
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot podstawy rysunku realizowany jest w formie ćwiczeń. Poprzez odpowiedni dobór zadań o proporcjonalnie wzrastającym poziomie złożoności i trudności studenci są wprowadzani w obszar podstawowych środków wyrazu plastycznego, traktowanych rozdzielnie, jak i w pełnej kompilacji. Kształcenie opiera się na studium modela i martwej natury, metodzie skutecznie rozwijającej umiejętność widzenia i wyrażania form świata widzialnego we właściwych im proporcjach, kształcie, ruchu i charakterze. Przedstawiona problematyka łączy się w trakcie realizacji z poznawaniem i doskonaleniem tradycyjnych technik rysunkowych. Realizowane bloki tematyczne: semestr zimowy : |
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot podstawy rysunku realizowany jest w formie ćwiczeń. Poprzez odpowiedni dobór zadań o proporcjonalnie wzrastającym poziomie złożoności i trudności studenci są wprowadzani w obszar podstawowych środków wyrazu plastycznego, traktowanych rozdzielnie, jak i w pełnej kompilacji. Kształcenie opiera się na studium modela i martwej natury, metodzie skutecznie rozwijającej umiejętność widzenia i wyrażania form świata widzialnego we właściwych im proporcjach, kształcie, ruchu i charakterze. Przedstawiona problematyka łączy się w trakcie realizacji z poznawaniem i doskonaleniem tradycyjnych technik rysunkowych. Realizowane bloki tematyczne: semestr zimowy : |
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot podstawy rysunku realizowany jest w formie ćwiczeń. Poprzez odpowiedni dobór zadań o proporcjonalnie wzrastającym poziomie złożoności i trudności studenci są wprowadzani w obszar podstawowych środków wyrazu plastycznego, traktowanych rozdzielnie, jak i w pełnej kompilacji. Kształcenie opiera się na studium modela i martwej natury, metodzie skutecznie rozwijającej umiejętność widzenia i wyrażania form świata widzialnego we właściwych im proporcjach, kształcie, ruchu i charakterze. Przedstawiona problematyka łączy się w trakcie realizacji z poznawaniem i doskonaleniem tradycyjnych technik rysunkowych. Realizowane bloki tematyczne: |
W cyklu 2025/26L:
Przedmiot podstawy rysunku realizowany jest w formie ćwiczeń. Poprzez odpowiedni dobór zadań o proporcjonalnie wzrastającym poziomie złożoności i trudności studenci są wprowadzani w obszar podstawowych środków wyrazu plastycznego, traktowanych rozdzielnie, jak i w pełnej kompilacji. Kształcenie opiera się na studium modela i martwej natury, metodzie skutecznie rozwijającej umiejętność widzenia i wyrażania form świata widzialnego we właściwych im proporcjach, kształcie, ruchu i charakterze. Przedstawiona problematyka łączy się w trakcie realizacji z poznawaniem i doskonaleniem tradycyjnych technik rysunkowych. Realizowane bloki tematyczne: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposobem oceniania wiedzy (KW_01, KW_02, KW_03) oraz umiejętności (KU_01, KU_02, KU_07) jest zaliczenie.
Wymagania dotyczące zaliczenia
• zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej
• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, opanowanie warsztatu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
Karel Teissig, Techniki rysunku, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982
Kenneth Clark, Akt – stadium idealnej formy, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1998
Pignatti Tevisio, Historia rysunku od Altamiry do Picassa, Wyd. Arkady, Warszawa 2006
Literatura zalecana (uzupełniająca)
The Hermitage Western European Drawing, Aurora Art Publishers, Leningrad 1981
Russian drawings – 18th to early 20th century, Aurora Art Publishers,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: