Praktyka przedmiotowa
1401-PPed-2L-sm-SJ
Celem praktyki jest kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie prowadzenia lekcji plastyki w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum oraz zajęć plastycznych w placówkach kulturalno-oświatowych (tj. galerie twórczości dzieci i młodzieży, muzea, domy kultury, świetlice środowiskowe)
Zadaniem studenta jest:
1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest
odbywana (w tym szkół o profilu artystycznym), w szczególności poznanie
realizowanych przez nią zadań dydaktycznych specyficznych dla tych etapów
edukacyjnych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej
dokumentacji
2) obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz
aktywności uczniów (m.in. toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez
nauczyciela metod i form pracy, interakcji społecznych, sposobów aktywizowania
i dyscyplinowania uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu organizacji
warsztatu pracy uczniów i nauczyciela, wyposażenia pracowni itp.)
3) współdziałanie z opiekunem praktyk w organizowaniu i planowaniu pracy
dydaktyczno-wychowawczej i przygotowaniu pomocy dydaktycznych (również z
wykorzystaniem środków multimedialnych)
4) pełnienie roli nauczyciela (planowanie i prowadzenie lekcji (zajęć) plastyki oraz
zajęć artystycznych, dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści
i etapu edukacyjnego, animowanie aktywności poznawczej, ekspresyjnej i
współdziałania uczniów, prowadzenie zajęć z uczniami o szczególnych
wymaganiach edukacyjnych, diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności
uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotów artystycznych, przygotowania
pomocy dydaktycznych itp.)
5) analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i
zdarzeń pedagogicznych (w tym: dokumentowanie przebiegu praktyki,
konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocena własnego funkcjonowania
w toku wypełniania roli nauczyciela plastyki – dostrzeganie swoich mocnych i
słabych stron)
Całkowity nakład pracy studenta
II rok, semestr letni
30 godz. i 1 pkt. ECTS - 15 godz. lekcyjnych prowadzonych samodzielnie przez studenta; 15 godz. lekcyjnych hospitowanych przez studenta
30 godz. i 1 pkt. ECTS – godziny przygotowawcze, pisanie scenariuszy, samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych i materiałów, prowadzenie dziennika praktyki, zapoznanie z dokumentacją szkolną (statut szkoły, dziennik, arkusze ocen, przedmiotowy system oceniania, programy nauczania itp.), uczestniczenie w posiedzeniach rad pedagogicznych, zebraniach/konsultacjach z rodzicami, konsultacje z opiekunem praktyki, dyrektorem szkoły i in.
III rok, semestr zimowy
30 godz. i 1 pkt. ECTS - 15 godz. lekcyjnych prowadzonych samodzielnie przez studenta; 15 godz. lekcyjnych hospitowanych przez studenta
30 godz. i 1 pkt. ECTS – godziny przygotowawcze, pisanie scenariuszy, samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych i materiałów, prowadzenie dziennika praktyki, zapoznanie z dokumentacją szkolną (statut szkoły, dziennik, arkusze ocen, przedmiotowy system oceniania, programy nauczania itp.), uczestniczenie w posiedzeniach rad pedagogicznych, zebraniach/konsultacjach z rodzicami, konsultacje z opiekunem praktyki, dyrektorem szkoły i in.
III rok, semestr zimowy
60 godz. i 2 pkt. ECTS - 30 godz. lekcyjnych prowadzonych samodzielnie przez studenta; 30 godz. lekcyjnych hospitowanych przez studenta
30 godz. i 1 pkt. ECTS – godziny przygotowawcze, pisanie scenariuszy, samodzielne przygotowanie pomocy dydaktycznych i materiałów, prowadzenie dziennika praktyki, zapoznanie z dokumentacją szkolną (statut szkoły, dziennik, arkusze ocen, przedmiotowy system oceniania, programy nauczania itp.), uczestniczenie w posiedzeniach rad pedagogicznych, zebraniach/konsultacjach z rodzicami, konsultacje z opiekunem praktyki, dyrektorem szkoły, opracowanie dokumentacji fotograficznej wytworów plastycznych uczniów, przygotowanie prezentacji podsumowującej przebieg praktyki, omówienie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów
Łącznie: 120 godz. (7 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Dysponuje szczegółową wiedzą o sztuce mediów i sztukach wizualnych oraz zna miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk K_W01
W2: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych K_W02
W3: Posiada rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie twórczego i artystycznego rozwoju człowieka K_W05
W4: Posiada wiedzę w zakresie pracy nauczyciela/instruktora zajęć plastycznych oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły/pozaszkolnej placówki oświatowej K_W05, K_W06
W5: Dysponuje wiedzą na temat treści kształcenia w zakresie plastyki/sztuk wizualnych obowiązujących na II, III i IV etapie edukacyjnym K_W05, K_W06
W5: Posiada wiedzę dotyczącą przygotowywania podstawowej dokumentacji pracy nauczyciela K_W05, K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętności w zakresie przygotowywania programów nauczania i kształcenia w zakresie sztuk wizualnych, a także kształcenia ku twórczości w różnych strukturach edukacyjnych (K_U12)
U2: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację działań edukacyjno – artystycznych, m. in. w ramach pracy metodą projektów (K_U06)
U3: Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu strategii działań twórczych, w tym metod aktywizujących i technik heurystycznych do planowania działań edukacyjnych (K_U06)
U4: Potrafi analizować, diagnozować i interpretować problemy edukacyjne i wychowawcze wykorzystując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne (K_U08)
U5: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym w ramach pracy metodą projektów (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy w zakresie w zakresie pracy nauczyciela/instruktora zajęć plastycznych oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły/pozaszkolnej placówki oświatowej, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia (K_K05)
K2: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych (K_K06)
K3: Kieruje procesem dydaktycznym, dbając o dostosowanie treści, metod, form pracy, w tym strategii działań twórczych do potrzeb i możliwości ucznia (K_K06)
K4: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K09)
K5: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w zakresie pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań, negocjowania i organizowania, integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, a także prezentowania zadań przystępnej formie z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K09)
K6: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K09)
Metody dydaktyczne
Student samodzielnie dokonuje wyboru metod dydaktycznych, które będzie stosował podczas prowadzenia lekcji plastyki/zajęć plastycznych. Dobór metod konsultuje z opiekunem w miejscu realizowania praktyki.
Wymagania wstępne
Podstawowa, uporządkowana wiedza z obszaru metodyki edukacji wizualnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyki na podstawie dokumentacji obejmującej:
- dziennik praktyk (K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_U06, K_U12)
- scenariusze lekcji plastyki do godzin prowadzonych samodzielnie przez studenta (K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_U06, K_U12, K_K06)
- opinię opiekuna praktyki (K_W02, K_W05, K_W06, K_U05, K_U06, K_U08, K_U12, K_K06, K_K09)
- opinię praktykanta o przebiegu praktyki (K_K05, K_U08)
- prezentację podsumowującą przebieg praktyki (K_W05, K_W06, K_U08, K_K05, K_K09)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa z przedmiotu Metodyka edukacji wizualnej.
Literatura zaproponowana przez opiekuna praktyki.
Źródła internetowe:
http://www.men.gov.pl/
http://www.operon.pl/
http://www.edunews.pl/
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: