Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II 1401-PMP-II-1Z-sm-S2
Przedmiot w podziale na etapy
I. Wykład na temat sztuki „upamiętniania”, obecnej w przestrzeni publicznej.
II. Prezentacja projektu i przedstawienie postępów pracy.
III. Wykład na temat sztuki zaangażowanej społecznie.
IV. Konsultacje projektowe.
V. Dalsza realizacja założeń projektowych i ich prezentacja.
VI. Zajęcia na temat projektowania uniwersalnego.
VII. Przedstawienie postępów pracy.
VIII. Zajęcia konsultacyjne.
IX. Prezentacja projektów zaliczeniowych i ich archiwizacja.
X. Podsumowanie powstałych projektów oraz montaż ekspozycji prezentujących plansze i/lub inne obiekty dokumentujące projekt.
|
W cyklu 2022/23Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2022/23 (zaliczenie na ocenę). 2. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: przeprowadzenie pilotażu autorskiego rekwizytu partycypacyjnego (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej |
W cyklu 2023/24Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: |
W cyklu 2024/25Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: |
W cyklu 2025/26Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
- obecność na zajęciach (możliwe są dwie, nieusprawiedliwione nieobecności),
- zaangażowanie i aktywność (K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10),
- realizacja poniższych założeń:
stworzenie konspektu i harmonogramu działań w wybranym zespole, o klarownym podziale zadań, wykazującym się tym samym wkładem w pracę,
podjęcie kontaktu z grupą odbiorców i/lub instytucją, z którą projekt pozostaje związany,
przeprowadzenie dokumentacji, na podstawie której powstaną prezentacje przedstawiane podczas zajęć, które umożliwią wskazanie postępu i zaawansowania prac,
realizacja projektu i jego prezentacja wraz z:
przeprowadzonym i uwiecznionym działaniem edukacyjno-artystycznym,
przedstawieniem stworzonych na potrzeby projektu obiektów (jeżeli takie powstały), stanowiących podstawę działań lub je wspomagających,
wskazaniem potencjalnych organizacji i programów, które mogłyby wesprzeć inicjatywę,
archiwizacją projektu,
wykonaniem plansz lub innych obiektów opisujących i dokumentujących projekt, który stanie się częścią ekspozycji katedralnej montowanej przez wszystkie zespoły projektowe.
Na ocenę mają wpływ także:
kompletność przeprowadzonego projektu, jego adekwatność, i oryginalność. (K_K09, K_W02, K_W11, K_W12, K_W14, K_U03, K_U04, K_K03, K_K07, K_K08).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa (obowiązkowa):
Berleant A. (2007), Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce, tłum. Korusiewicz M., Markiewka T., red. Wilkoszewska K., Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Dewey J. (1975), Sztuka jako doświadczenie, tłum. Potocki A., wstęp Wojnar I., Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Gołębniak B.D. (2006), Uczenie metodą projektów, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015), Książka do zobaczenia, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych – Muzeum Sztuki w Łodzi.
Kisiel P. (2003), Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE.
Kluszczyński R.W. (2010), Sztuka interaktywna – od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Nalaskowski S. (1998), Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Nęcka E. (2002), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka E. (1998), Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Pater-Ejgierd N. (2010), Kultura wizualna a edukacja, Poznań: Fundacja Tranzyt.
Pawłowska A., Sowińska-Heim J. (2016), Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody, problemy, przykłady, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego – Muzeum Miasta Łodzi.
Przestrzeń do dialogu. Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić partycypację społeczną w planowaniu przestrzennym, oprac. zb.,Warszawa: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Departament Polityki Przestrzennej, https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2018/07Przestrzen_do_dialogu_publikacja.pdf, dostęp: 24.08.2025.
Przewodnik po dostępności, red. Więckowski R., Fundacja Kultury bez Barier, https://kulturabezbarier.org/wp-content/uploads/2019/12/Otwarci-dla-wszystkich-publikacja-www.pdf, dostęp: 24.08.2025.
Rekomendacje dotyczące udostępniania instytucji muzealnych osobom z niepełnosprawnością wzroku i tworzenia audiodeskrypcji do dzieł plastycznych, oprac. Szymańska B., Fundacja Audiodeskrypcja – Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, https://www.nim.gov.pl/files//articles/147/Rekomendacje_dotyczace_audiodeskrypcji_w_muzeach.pdf, dostęp: 24.08.2025.
Szarota Z. (2010), Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Więckowska E (2009a), Tyflografika, [w:] „Szkoła Specjalna”, nr 1, s. 53–65.
Włodarczyk W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, [w:] Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady, s. 121–143.
Literatura uzupełniająca;
Arnheim R. (2019), Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. Mach J., Łódź: Wydawnictwo Officyna s.c.
Baładynowicz A., Jagiełłowicz A.B., Pleśniak M. (2021), Meandry widzenia i niewidzenia, Warszawa: Difin.
Barney D. (2008), Społeczeństwo sieci, tłum. Fronia M., oprac. Nadana K., Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Besta T., Jaśko K., Grzymała-Moszczyńska J., Górska P. (2019), Walcz, protestuj, zmieniaj świat. Psychologia aktywizmu, Sopot: Smak Słowa.
Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, red. Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (2012), Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Czerwińska M. (2017), Tyflografika – szansa na nowe oblicze książki niewidomego i obecność jej użytkowników w świecie informacji? W kręgu rozważań bibliologiczno-tyflologicznych, [w:] „Przegląd Biblioteczny”, R. 85, z. 2 (2017), s. 169–184.
Dziamski G. (2009). Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań: Galeria Miejska Arsenał.
Eco U. (2009), Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, tłum. Jurkowlaniec G. et al., red. Baran B., Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Gombrich E.H. (2016), O sztuce, tłum. Dolińska M. et al., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Hopfinger M. (2013), Czy obraz wypiera słowo?, [w:] Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, red. Wolny-Zmorzyński K. et al., Warszawa: Wydawnictwo Poltext, seria Akademickie Warsztaty Dziennikarskie, s. 11–14.
Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. Wilk E., Kołasińska-Pasterczyk I. (2008), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nizołek K. (2014), Sztuka jako narzędzie społecznej inkluzji. Perspektywa socjologiczna, [w:] „Pogranicze. Studia Społeczne, t. XXIII, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW, s. 41–63.
Papanek V. (2012), Dizajn dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczna, tłum. Holzman J., Łódź: Recto Verso.
Paplińska M. (2008), Dotknąć sztuki. Osoba niewidoma w muzeum, [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 146–150.
Partycypacja publiczna, red. Pistelok P., Martela B. et al. (2019), Warszawa–Kraków: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Rzeźnicka-Krupa J. (2019), Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, książka na podst. koncepcji Marka Goździewskiego i Joanny Rentowskiej, red. Pieńkos J., skrótów wywiadów dokonała Zofia Dubowska-Grynberg (2005), Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.
Taborska H. (1996), Współczesna sztuka publiczna: dzieła i problemy, Warszawa: Widza i Życie.
„Tyfloświat”, red. nacz. Piwowońska J., Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: