Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II
1401-PMP-II-1Z-sm-S2
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą II realizowany jest w formie pracowni.
Przedmiot podzielony jest na bloki tematyczne:
1. działania przygotowawcze - dopracowanie koncepcji dzieła lub działania partycypacyjnego, zaprojektowanych na przedmiocie Partycypacyjne metody pracy odbiorcą I (wybrane formy: tyflografika, audiodeskrypcja lub rekwizyt edukacyjny )
2. pilotaż partycypacyjnego działania artystyczno-edukacyjnego w grupie ćwiczeniowej - (wybrana forma)
3. realizacja prototypu wykonawczego partycypacyjnego dzieła artystyczno-edukacyjnego (wybrane formy)
4. ewaluacja przyjętej strategii artystyczno-edukacyjnej w postaci wydruku planszy prezentacyjnej/ewaluacyjnej
Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącym, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jego akceptacji.
W cyklu 2022/23Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2022/23 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań:
2. PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: przeprowadzenie pilotażu autorskiego rekwizytu partycypacyjnego (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej 3. Pomoc organizacyjna i dokumentacyjna innej osobie prowadzącej 4. Wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) 5. Wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań 4 i 5 – ostatnie zajęcia w semestrze, 25 stycznia 2023
|
W cyklu 2023/24Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań:
PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2024
|
W cyklu 2024/25Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań:
PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2025
|
W cyklu 2025/26Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo odpowiednio w zajęciach stacjonarnych lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań:
PARTYCYPACYJNE METODY PRACY Z ODBIORCĄ II: 1. Wykonanie audiodeskrypcji dwóch dzieł, napisanie skryptów i nagranie audio. 2. wykonanie autorskiego rekwizytu partycypacyjnego: - przeprowadzenie pilotażu rekwizytu (ok. 30 min zgodnie z przyjętym zakresem i harmonogramem - uzgodnionym z prowadzącą) w grupie studenckiej - wykonanie zmodyfikowanej realizacji rekwizytu (uzgodnienie z prowadzącą) - wykonanie planszy ewaluacyjnej - rozkładówki dokumentacyjnej: 70x50 cm, która powinna zawierać: prezentację rekwizytu edukacyjnego (po modyfikacjach, opisową i wizualną), instrukcję jego użycia (skrót), notkę informacyjną oraz opcjonalnie dokumentację z przebiegu zajęć, oddanie pdf do dokumentacji. Termin oddania zadań, ostatnie zajęcia w semestrze, 31 stycznia 2025
|
Całkowity nakład pracy studenta
Semestr letni
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, udział w pilotażu, konsultacje indywidualne i grupowe
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na realizację dzieła lub działania partycypacyjnego
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac.
Efekty uczenia się - wiedza
Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, w szczególności z zakresu sztuki partycypacyjnej, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych. (K_W02)
Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w tym z aktywnym udziałem odbiorcy, również odbiorcy z niepełnosprawnościami (K_W10)
Ma pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej i pedagogiki (np. surdopedagogiki) i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W12)
Efekty uczenia się - umiejętności
Umie realizować własne koncepcje artystyczne i edukacyjne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego i warsztatu edukatora (K_U02)
Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji działań artystyczno-edukacyjnych, realizacji partycypacyjnych, wykorzystując właściwe środki (K_U03)
Umie projektować efekty prac artystyczno-edukacyjnych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U04)
Posiada pogłębiony zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystyczno-edukacyjnych w stopniu wystarczającym do uzyskiwania adekwatnych rezultatów do przyjętych celów (K_U06)
W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów projektów partycypacyjnych (K_U11)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Podczas realizacji działania lub dzieła partycypacyjnego potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować (K_K03)
Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K05 )
Podczas realizacji działania lub dzieła partycypacyjnego jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07)
Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami (K_K08)
Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach partycypacyjnych działań
-integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
-prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie (K_K09)
Posiada umiejętności efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania merytorycznych zagadnień partycypacyjnego dzieła lub działania – również z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_K10)
Metody dydaktyczne
metoda pilotażu
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Zaliczenie z przedmiotu Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą I
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
- obecność na zajęciach,
na ocenę składa się:
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach: K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10
- realizacja zadań:
1. udział w pilotażu i ewaluacji prototypu dzieła lub działania partycypacyjnego (na zaliczenie).
2. realizacja partycypacyjnego działania lub dzieła artystyczno-edukacyjnego : kryteria- oryginalność, walory edukacyjne, walory artystyczne. K_W02, K_W10, K_W12, K_U02, K_U03, K_U06, K_K05, K_K07, K_K10
3. prezentacja efektów działania (plansza ewaluacyjna - wydruk): K_W02, K_W10, K_U02, K_U06, K_U11, K_K10, (na zaliczenie)
ndst – brak zaliczenia pilotażu lub/i brak planszy ewaluacyjnej, uzyskanie 0-6 pkt
dst- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 7pkt
dst plus- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 8pkt
db- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 9 pkt
db plus- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 10 pkt
bdb- zaliczenie pilotażu, przedstawienie planszy ewaluacyjnej, 11,12 pkt
Literatura
Literatura obowiązkowa
Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie. Wrocław. Warszawa. Kraków. Gdańsk: PAN
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi
Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE
Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Nalaskowski, S. (1998). Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”
Nęcka E., (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Impuls
Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP
Popczyk, M. (red.) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach
Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Literatura uzupełniająca;
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora
Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Gołębniak, B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, Warszawa: WAiP
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: WNT
Mersch, D. (2010). Teorie mediów, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ
Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: