Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą I 1401-PMP-1Z-sm-S2
Przedmiot Partycypacyjne metody pracy z odbiorcą realizowany jest w formie pracowni.
Przedmiot podzielony jest na bloki tematyczne:
1. wprowadzenie – przegląd wybranych realizacji artystycznych gdzie dzieło jest elementem „edukującym” - interaktywność i/lub ponadpartyjność determinowana przez dzieło oraz takich, w których autor buduje swój komunikat w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą. Poszerzone o wybrane elementy suropedagogiki i tyflopedagogiki.
2. wybór i pogłębienie tematów własnych realizacji, poprzez uczestnictwo w wybranych aspektach treningu twórczości, gdzie położony będzie akcent na elementy partycypacyjne w pracy z odbiorcą .
3. przyjęcie adekwatnej strategii działania artystyczno-edukacyjnego (opracowanie koncepcji rekwizytu edukacyjno-artystycznego, wykonanie tyflografiki lub audiodeskrypcji)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
- obecność na zajęciach,
na ocenę składa się:
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach: K_U05, K_U11, K_K03, K_K08, K_K10
- realizacja zadań (wybrane jedno w danym roku akademickim):
wykonanie tyflografiki, audiodeskrypcji lub koncepcji rekwizytu edukacyjnego spełniającego kryteria: kompletność (0-2 pkt), adekwatność (0-2 pkt) i oryginalność (0-2 pkt); K_K09, K_W02, K_W11, K_W12, K_W14, K_U03, K_U04, K_K03, K_K07, K_K08
ndst – 0-2 pkt
dst- 3 pkt
dst plus- 3 pkt
db- 4 pkt
db plus-5 pkt
bdb- 6 pkt
Literatura
Literatura obowiązkowa
Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Dewey J., (1975). Sztuka jako doświadczenie. Wrocław. Warszawa. Kraków. Gdańsk: PAN
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi
Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE
Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Nalaskowski, S. (1998). Metody nauczania, Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”
Nęcka E., (1998). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków: Impuls
Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP
Popczyk, M. (red.) Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach
Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Literatura uzupełniająca;
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Barney, D. (2008). Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora
Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Gołębniak, B.D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Majewski, Tadeusz (2002). Tyflopsychologia rozwojowa: Psychologia dzieci niewidomych i słabowidzących. Warszawa: PZN.Manovich, L. (2006). Język nowych mediów, Warszawa: WAiP
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa: WNT
Mersch, D. (2010). Teorie mediów, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ
Więckowska, Elżbieta (2009a). Tyflografika. Szkoła Specjalna, nr 1
Więckowska, Elżbieta, red. (2011). Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych. Opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, przez zespół tyflopedagogów ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w Polsce w składzie: Marek Jakubowski (Owińska) , Krystyna Kauba (Laski), Leszek Ogórek, Jolanta Ogórek (Kraków), Iwona Pawłowska (Warszawa), Alina Talukder (Owińska), s. Elżbieta Więckowska (Laski). Bydgoszcz, Laski, Kraków, Owińska (mps, Bibl. Tyfl., Laski).
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2022/23 (zaliczenie na ocenę). |
W cyklu 2023/24Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2023/24 (zaliczenie na ocenę). Zadanie zaliczeniowe: TYFLOGRAFIKA FORMAT: do rozmiaru A3 (adekwatny dla wybranego oryginału) KRYTERIA OCENY: |
W cyklu 2024/25Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Zadanie zaliczeniowe: TYFLOGRAFIKA FORMAT: do rozmiaru A3 (adekwatny dla wybranego oryginału) KRYTERIA OCENY: |
W cyklu 2025/26Z:
Kryteria zaliczenia przedmiotu Partycypacyjne Metody Pracy z Odbiorcą, w semestrze zimowym 2024/25 (zaliczenie na ocenę). Zadanie zaliczeniowe: TYFLOGRAFIKA FORMAT: do rozmiaru A3 (adekwatny dla wybranego oryginału) KRYTERIA OCENY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: