Podstawy malarstwa 1401-PMA-1L-SJ
Przedmiot Podstawy malarstwa realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności; opierając się na obserwacji martwej natury i modela, z uwzględnieniem fazy przygotowawczej w postaci szkiców. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii malarstwa, jak i zagadnienia warsztatowe.
Realizowane bloki tematyczne:
•Studium martwej natury
•Studium modela (akt, portret)
•Podstawy języka malarskiego
•Poznawanie warsztatu artystycznego
•Tradycyjne i współczesne sposoby kreowania obrazu
•Budowa obrazu, sposoby i metody kompozycyjnego organizowania płaszczyzny
•Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma, faktura) i zagadnienia barwy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia -Sposobem oceniania wiedzy (KW_01, KW_O2, KW_O3) oraz umiejętności (KU_O1, KU_O2, KU_O7) jest zaliczenie
• zaliczenie semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej. Zaliczenie końcowe (semestr zimowy + semestr letni) podsumowuje wszystkie ćwiczenia wykonane w ciągu roku akademickiego.
• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu
Praktyki zawodowe
plener malarski po 2 roku.
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
Maria Rzepińska „Historia koloru” Wyd. Arkady, Warszawa 1989
Ludvἱk Losos „Techniki malarskie” Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1991
Charles Sterling „Martwa natura” Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1998
Tadeusz Boruta „Szkoła patrzenia” Wyd. Jedność, Kielce 2003
Literatura zalecana (uzupełniająca)
T. Dobrowolski „Malarstwo polskie” Wyd. Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1989
M. Gołąb - katalog wystawy „Artur Nacht-Samborski 1898 – 1974” Wyd. Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1999
Katalog wystawy „Tadeusz Brzozowski 1918 – 1987” Wyd. Muzeum Narodowe w Warszawie, 1997
Katalog wystawy „Piotr Potworowski 1898 – 1962” Wyd. Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998
J. Jaremowicz „Jacek Sienicki” Wyd. Galeria browarna, Łowicz 1994
R. Hughes „Lucian Freud Gemälde” Wyd. Deutsche Erstausgabe, Frankfurt 2007
“Matisse Gemälde Plastiken” Wyd. Aurora-Kunstverlag, Leningrad 1978, 1990
“Rembrandt Harmensz van Rijn” Wyd. Aurora Art Publishers, Leningrad 1971, 1989
Katalog wystawy „Jerzy Nowosielski” Wyd. Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1993
I. Jakimowicz „Witkacy” Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985
M. Twarowska „Leon Wyczółkowski” Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1973
E. Dzikowska „Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa” Wyd. Rosikon Press, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: