Propedeutyka historii sztuki 1401-PHS-1Z-sm-SJ
W ramach przedmiotu student zostanie zapoznany z zagadnieniami przemian w dziedzinie obrazowania, społecznej roli sztuki, tworzenia się rynku sztuki oraz kolekcji prywatnych i muzealnych. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące przełomu kulturowego związanego z impresjonizmem oraz kierunkami związanymi z tym stylem, a następnie kierunki postimpresjonistyczne, secesja i styl art déco. Student zapozna się z najważniejszymi stylami ok. 1900 w malarstwie, takimi jak kubizm, dadaizm czy surrealizm oraz ze sztuką okresu po I wojnie światowej. Wykład obejmować będzie architekturę, rzeźbą, malarstwo i rzemiosło artystyczne, poruszone zostaną zagadnienia architektury eklektycznej, modernistycznej, osiagniecia Bauhausu i nowoczesnego wzornictwa przemysłowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w ramach wykładu:
• obecność na zajęciach K_K05
• poziom rozumienia zagadnień K_W06, K_U02, K_U01, K_U04
• egzamin pisemny K_W04, K_W09, K_W11, K_U01, K_K01
Egzamin, po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń z zakresu historii sztuki starożytnej, obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich państw starożytnych.
Kryteria oceniania:
Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h
ndst - 1 pkt (50%)
dst- 2 pkt (60%)
dst plus- 3 pkt (70%)
db- 4 pkt (80%)
db plus- 5 pkt (90%)
Literatura
Literatura zalecana (obowiązkowa):
1. Geller K., Malarstwo francuskie XIX w., Warszawa 1990
2. Hitchcock H.-R., Die Architektur des 19. und 20. Jahrhunderts, München
1994
2. Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1987
3. Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972
4. Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985
5. Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1986
6. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980
7. Konopacki A., Prerafaelici, (="W kręgu sztuki"), Warszawa 1989
8. Mittelstädt K., Eugene Delacroix, (="W kręgu sztuki"), Warszawa
1980
9. Morawska H., Prerafaelici: romantyzm czy realizm?, w: Tessera.
10. Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-
1876, t. 1, Warszawa 1976
11. Sztuka jako przedmiot badań (księga pamiątkowa ku czci Mieczysława
Porębskiego), red. J. Białostocki i in., Kraków 1981
12. Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974
13. Pevsner N., Historia architektury europejskiej, t. 2, Warszawa 1980
14. Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1978
15. Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989 (lub wcześniejsze wydanie)
16. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego,
Kraków 1983
16. Wallis M., Secesja, Warszawa 1984
17. Zeitler R., Die Kunst des 19. Jahrhunderts, (="Propyläen
Kunstgeschichte", 11), Frankfurt am Main-Berlin-Wien 1966
Literatura uzupełniająca:
1. Barielle J.-F., The Life and Work of Vincent van Gogh, Paris 1984
2. Black J., Europa XVIII wieku 1700-1789, Warszawa 1997
3. Chaunu P., Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa 1989
4. Cormack M., The Paintings of Thomas Gainsborough, Cambridge
1991
5. Düchtin H., Paul Cezanne 1839-1906, Nature into Art, Köln 1989
6. Friedländer W., David to Delacroix, Harvard University Press 1952
7. Herrmann L., British Landscape Painting of the 18th Century, London
1973
8. Hilton T., Pre-Raphaelits, London 1987
9. Jensen J.Ch., Caspar David Friedrich. Leben und Werk, Köln 1983
10. Konopacki A., William Blake, (="W kręgu sztuki"), Warszawa 1987
11. Kosowska I., "Caprichos" Francisco Goyi. Nowa forma cyklu w grafice,
"Rocznik Historii Sztuki", XXII (1996)
12. Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, (="Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego", nr 15), Warszawa 1979
13. Mignot C., Architektur des 19. Jahrhunderts, Köln 1994
14. Milde K., Neoreneissance in der deutschen Architektur des 19.
Jahrhunderts, Dresden 1981
15. Paulson R., William Hogarth, Warszawa 1984
16. Perez Sanches A.E., Goya, Warszawa 1992
17. Raine K., William Blake, New York-Toronto 1970
18. Russel J., Seurat, London 1985
19. Schiff G., Johann Heinrich Füsseli 1741-1825, t. 1-2, Zürich-München
1973
20. Scott J., Piranesi, London-New York 1975
21. Teoretycy, artyści krytycy o sztuce 1700-1870, Warszawa 1989 (ewent.
wyd z 1974)
22. Zawanowski K., Francisco Goya y Lucientes, Warszawa 1975
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: