Projektowanie Graficzne pracownia dyplomująca 1401-PGR-Z-Sj
W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
wstęp do projektowania znaku graficznego; budowa funkcje znaku; sygnet; logo; logotyp; geneza znaku graficznego,
twórczość wybitnych przedstawicieli projektowania znaku graficznego w Polsce (Karol Śliwka, Leon Urbański, Roman Duszek),
wstęp do plakatu; para-plakat; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie,
polska szkoła plakatu; młody plakat w Polsce,
łączenie obrazu z typografią i liternictwem - druk akcydensowy; seria wizytówek,
łączenie ilustracji z tekstem; interpretacja wybranego tekstu; wstęp do ilustracji książkowej, rozkładówka,
polska ilustracja książkowa.
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków.
Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym.
Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 5 do 8 w semestrze) pokazów tematycznych (film, prezentacja, wykład) poświęconych wybranym zagadnieniom projektowania graficznego.
Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanego ćwiczenia wykonywanego w ograniczonym czasie przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze).
W cyklu 2022/23Z:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: - projektowanie graficzne – zakres ogólny - indywidualna specjalizacja w określonej dziedzinie projektowania Projektowanie graficzne – zakres ogólny jest kontynuacją przedmiotu podstawy projektowania graficznego (I-szy rok – 120 godz.) oraz liternictwo i typografia (I-szy rok – 60 godz., II rok – 60 godz., III rok – 60 godz.). Obejmuje wyszczególnione wyżej treści programowe jako obowiązujący wszystkich studentów specjalności kompleks problemów ogólnoprojektowych i jest realizowany według zasady stopniowania trudności. Semestr 8 (IV rok) oraz 9 i 10 (V rok dyplomowy) przeznacza się na indywidualną specjalizację w samodzielnie wybranych przez studentów dziedzinach projektowania graficznego, takich jak np: plakat, grafika książkowa wraz z ilustracja, informacja i identyfikacja wizualna, kalendarz autorski, tworzenie fontów, grafika w przestrzeni cyfrowej. Pozwala to na zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami osobistymi pogłębione studia określonych problemów szczegółowych, a także umożliwia ich kontynuację i rozwinięcie w pracach dyplomu artystycznego. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków, opracowań kompleksowych (np. informacja wizualna). Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 3 do 5 w semestrze) pokazów tematycznych poświęconych wybranym, szczegółowym sztuki, w tym przede wszystkim projektowania graficznego. Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanych ćwiczeń wykonywanych przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze). Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: 1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych - poszukiwanie właściwej formy graficznej dla przekazywanej informacji (grafika książkowa, ilustracja, plakat, znak graficzny itp.) - łączenie litery z innymi elementami graficznymi (plakat, informacja wizualna, grafika książkowa i prasowa itp.) - skrót graficzny, metafora, znak w kompozycji graficznej (plakat, druk reklamowy, informacja wizualna itp.) - warsztat współczesnego grafika projektanta 2. Identyfikacja wizualna - geneza znaku graficznego - funkcja znaku graficznego i zasady jego projektowania - znak firmowy, logotyp, ideogram, znak literniczy - znak graficzny jako element systemu informacji wizualnej - księga znaku 3. Grafika książkowa - budowa książki – okładka, obwoluta, strony tytułowe, śródtytułowe i tekstowe, ilustracja - kompozycja graficzna i typograficzna książki - książka specjalnego przeznaczenia (katalog, folder, książeczka dla dzieci, wydawnictwo encyklopedyczne, podręcznik, komiks itp.) - seria wydawnicza - ilustracja i jej związek z tekstem - ilustracja autonomiczna - ilustracja przestrzenna - książka artystyczna i alternatywna - styl i techniki wykonawcze w ilustracji 4. Inne formy użytkowe - kalendarz – jedno i wieloplanszowy - grafika prasowa - druki reklamowe i okolicznościowe - druki akcydensowe - szata graficzna opakowań - projektowanie w przestrzeni cyfrowej i multimedialnej 5. Plakat - wybrane zagadnienia z historii plakatu (w Polsce i na świecie) – wielcy twórcy i ich dzieła - specyfika plakatu, jego język, funkcja i zasady projektowania - plakat informacyjno-kulturalny, ideowo-społeczny, polityczny, komercyjno-reklamowy - plakat autorski - afisz i plakat literniczy - doskonalenie trafności przekazu w plakacie - kształcenie autorskiej formy wypowiedzi 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe - techniki i technologie grafiki warsztatowej oraz fotografii w projektowaniu - technika cyfrowa w procesie projektowania - umiejętność przygotowania materiału wydawniczego do publikacji - podstawowa wiedza o technikach reprodukcyjnych i warsztacie współczesnej poligrafii |
W cyklu 2023/24Z:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: - projektowanie graficzne – zakres ogólny - indywidualna specjalizacja w określonej dziedzinie projektowania Projektowanie graficzne – zakres ogólny jest kontynuacją przedmiotu podstawy projektowania graficznego (I-szy rok – 120 godz.) oraz liternictwo i typografia (I-szy rok – 60 godz., II rok – 60 godz., III rok – 60 godz.). Obejmuje wyszczególnione wyżej treści programowe jako obowiązujący wszystkich studentów specjalności kompleks problemów ogólnoprojektowych i jest realizowany według zasady stopniowania trudności. Semestr 8 (IV rok) oraz 9 i 10 (V rok dyplomowy) przeznacza się na indywidualną specjalizację w samodzielnie wybranych przez studentów dziedzinach projektowania graficznego, takich jak np: plakat, grafika książkowa wraz z ilustracja, informacja i identyfikacja wizualna, kalendarz autorski, tworzenie fontów, grafika w przestrzeni cyfrowej. Pozwala to na zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami osobistymi pogłębione studia określonych problemów szczegółowych, a także umożliwia ich kontynuację i rozwinięcie w pracach dyplomu artystycznego. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków, opracowań kompleksowych (np. informacja wizualna). Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 3 do 5 w semestrze) pokazów tematycznych poświęconych wybranym, szczegółowym sztuki, w tym przede wszystkim projektowania graficznego. Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanych ćwiczeń wykonywanych przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze). Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: 1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych - poszukiwanie właściwej formy graficznej dla przekazywanej informacji (grafika książkowa, ilustracja, plakat, znak graficzny itp.) - łączenie litery z innymi elementami graficznymi (plakat, informacja wizualna, grafika książkowa i prasowa itp.) - skrót graficzny, metafora, znak w kompozycji graficznej (plakat, druk reklamowy, informacja wizualna itp.) - warsztat współczesnego grafika projektanta 2. Identyfikacja wizualna - geneza znaku graficznego - funkcja znaku graficznego i zasady jego projektowania - znak firmowy, logotyp, ideogram, znak literniczy - znak graficzny jako element systemu informacji wizualnej - księga znaku 3. Grafika książkowa - budowa książki – okładka, obwoluta, strony tytułowe, śródtytułowe i tekstowe, ilustracja - kompozycja graficzna i typograficzna książki - książka specjalnego przeznaczenia (katalog, folder, książeczka dla dzieci, wydawnictwo encyklopedyczne, podręcznik, komiks itp.) - seria wydawnicza - ilustracja i jej związek z tekstem - ilustracja autonomiczna - ilustracja przestrzenna - książka artystyczna i alternatywna - styl i techniki wykonawcze w ilustracji 4. Inne formy użytkowe - kalendarz – jedno i wieloplanszowy - grafika prasowa - druki reklamowe i okolicznościowe - druki akcydensowe - szata graficzna opakowań - projektowanie w przestrzeni cyfrowej i multimedialnej 5. Plakat - wybrane zagadnienia z historii plakatu (w Polsce i na świecie) – wielcy twórcy i ich dzieła - specyfika plakatu, jego język, funkcja i zasady projektowania - plakat informacyjno-kulturalny, ideowo-społeczny, polityczny, komercyjno-reklamowy - plakat autorski - afisz i plakat literniczy - doskonalenie trafności przekazu w plakacie - kształcenie autorskiej formy wypowiedzi 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe - techniki i technologie grafiki warsztatowej oraz fotografii w projektowaniu - technika cyfrowa w procesie projektowania - umiejętność przygotowania materiału wydawniczego do publikacji - podstawowa wiedza o technikach reprodukcyjnych i warsztacie współczesnej poligrafii |
W cyklu 2024/25Z:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: - projektowanie graficzne – zakres ogólny - indywidualna specjalizacja w określonej dziedzinie projektowania Projektowanie graficzne – zakres ogólny jest kontynuacją przedmiotu podstawy projektowania graficznego (I-szy rok – 120 godz.) oraz liternictwo i typografia (I-szy rok – 60 godz., II rok – 60 godz., III rok – 60 godz.). Obejmuje wyszczególnione wyżej treści programowe jako obowiązujący wszystkich studentów specjalności kompleks problemów ogólnoprojektowych i jest realizowany według zasady stopniowania trudności. Semestr 8 (IV rok) oraz 9 i 10 (V rok dyplomowy) przeznacza się na indywidualną specjalizację w samodzielnie wybranych przez studentów dziedzinach projektowania graficznego, takich jak np: plakat, grafika książkowa wraz z ilustracja, informacja i identyfikacja wizualna, kalendarz autorski, tworzenie fontów, grafika w przestrzeni cyfrowej. Pozwala to na zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami osobistymi pogłębione studia określonych problemów szczegółowych, a także umożliwia ich kontynuację i rozwinięcie w pracach dyplomu artystycznego. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków, opracowań kompleksowych (np. informacja wizualna). Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 3 do 5 w semestrze) pokazów tematycznych poświęconych wybranym, szczegółowym sztuki, w tym przede wszystkim projektowania graficznego. Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanych ćwiczeń wykonywanych przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze). Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: 1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych - poszukiwanie właściwej formy graficznej dla przekazywanej informacji (grafika książkowa, ilustracja, plakat, znak graficzny itp.) - łączenie litery z innymi elementami graficznymi (plakat, informacja wizualna, grafika książkowa i prasowa itp.) - skrót graficzny, metafora, znak w kompozycji graficznej (plakat, druk reklamowy, informacja wizualna itp.) - warsztat współczesnego grafika projektanta 2. Identyfikacja wizualna - geneza znaku graficznego - funkcja znaku graficznego i zasady jego projektowania - znak firmowy, logotyp, ideogram, znak literniczy - znak graficzny jako element systemu informacji wizualnej - księga znaku 3. Grafika książkowa - budowa książki – okładka, obwoluta, strony tytułowe, śródtytułowe i tekstowe, ilustracja - kompozycja graficzna i typograficzna książki - książka specjalnego przeznaczenia (katalog, folder, książeczka dla dzieci, wydawnictwo encyklopedyczne, podręcznik, komiks itp.) - seria wydawnicza - ilustracja i jej związek z tekstem - ilustracja autonomiczna - ilustracja przestrzenna - książka artystyczna i alternatywna - styl i techniki wykonawcze w ilustracji 4. Inne formy użytkowe - kalendarz – jedno i wieloplanszowy - grafika prasowa - druki reklamowe i okolicznościowe - druki akcydensowe - szata graficzna opakowań - projektowanie w przestrzeni cyfrowej i multimedialnej 5. Plakat - wybrane zagadnienia z historii plakatu (w Polsce i na świecie) – wielcy twórcy i ich dzieła - specyfika plakatu, jego język, funkcja i zasady projektowania - plakat informacyjno-kulturalny, ideowo-społeczny, polityczny, komercyjno-reklamowy - plakat autorski - afisz i plakat literniczy - doskonalenie trafności przekazu w plakacie - kształcenie autorskiej formy wypowiedzi 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe - techniki i technologie grafiki warsztatowej oraz fotografii w projektowaniu - technika cyfrowa w procesie projektowania - umiejętność przygotowania materiału wydawniczego do publikacji - podstawowa wiedza o technikach reprodukcyjnych i warsztacie współczesnej poligrafii |
W cyklu 2025/26Z:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: - projektowanie graficzne – zakres ogólny - indywidualna specjalizacja w określonej dziedzinie projektowania Projektowanie graficzne – zakres ogólny jest kontynuacją przedmiotu podstawy projektowania graficznego (I-szy rok – 120 godz.) oraz liternictwo i typografia (I-szy rok – 60 godz., II rok – 60 godz., III rok – 60 godz.). Obejmuje wyszczególnione wyżej treści programowe jako obowiązujący wszystkich studentów specjalności kompleks problemów ogólnoprojektowych i jest realizowany według zasady stopniowania trudności. Semestr 8 (IV rok) oraz 9 i 10 (V rok dyplomowy) przeznacza się na indywidualną specjalizację w samodzielnie wybranych przez studentów dziedzinach projektowania graficznego, takich jak np: plakat, grafika książkowa wraz z ilustracja, informacja i identyfikacja wizualna, kalendarz autorski, tworzenie fontów, grafika w przestrzeni cyfrowej. Pozwala to na zgodne z zainteresowaniami i predyspozycjami osobistymi pogłębione studia określonych problemów szczegółowych, a także umożliwia ich kontynuację i rozwinięcie w pracach dyplomu artystycznego. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3-4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków, opracowań kompleksowych (np. informacja wizualna). Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym. Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 3 do 5 w semestrze) pokazów tematycznych poświęconych wybranym, szczegółowym sztuki, w tym przede wszystkim projektowania graficznego. Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanych ćwiczeń wykonywanych przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze). Przedmiot projektowanie graficzne obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe: 1. Wstęp do projektowania graficznego – wiedza i umiejętności niezbędne do podjęcia konkretnych zadań projektowych - poszukiwanie właściwej formy graficznej dla przekazywanej informacji (grafika książkowa, ilustracja, plakat, znak graficzny itp.) - łączenie litery z innymi elementami graficznymi (plakat, informacja wizualna, grafika książkowa i prasowa itp.) - skrót graficzny, metafora, znak w kompozycji graficznej (plakat, druk reklamowy, informacja wizualna itp.) - warsztat współczesnego grafika projektanta 2. Identyfikacja wizualna - geneza znaku graficznego - funkcja znaku graficznego i zasady jego projektowania - znak firmowy, logotyp, ideogram, znak literniczy - znak graficzny jako element systemu informacji wizualnej - księga znaku 3. Grafika książkowa - budowa książki – okładka, obwoluta, strony tytułowe, śródtytułowe i tekstowe, ilustracja - kompozycja graficzna i typograficzna książki - książka specjalnego przeznaczenia (katalog, folder, książeczka dla dzieci, wydawnictwo encyklopedyczne, podręcznik, komiks itp.) - seria wydawnicza - ilustracja i jej związek z tekstem - ilustracja autonomiczna - ilustracja przestrzenna - książka artystyczna i alternatywna - styl i techniki wykonawcze w ilustracji 4. Inne formy użytkowe - kalendarz – jedno i wieloplanszowy - grafika prasowa - druki reklamowe i okolicznościowe - druki akcydensowe - szata graficzna opakowań - projektowanie w przestrzeni cyfrowej i multimedialnej 5. Plakat - wybrane zagadnienia z historii plakatu (w Polsce i na świecie) – wielcy twórcy i ich dzieła - specyfika plakatu, jego język, funkcja i zasady projektowania - plakat informacyjno-kulturalny, ideowo-społeczny, polityczny, komercyjno-reklamowy - plakat autorski - afisz i plakat literniczy - doskonalenie trafności przekazu w plakacie - kształcenie autorskiej formy wypowiedzi 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe - techniki i technologie grafiki warsztatowej oraz fotografii w projektowaniu - technika cyfrowa w procesie projektowania - umiejętność przygotowania materiału wydawniczego do publikacji - podstawowa wiedza o technikach reprodukcyjnych i warsztacie współczesnej poligrafii |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła.
Na ocenę składa się:
zaangażowanie i aktywność na zajęciach,
obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni,
poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta).
Praktyki zawodowe
obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów;
obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok).
Literatura
(literatura dostępna w bibliotece Zakładu Projektowania Graficznego)
Folga-Januszewska D. Majewski L. Oto Sztuka Polskiego Plakatu, Warszawa 2018
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986,
- Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977,
- Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981,
- Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa 1996,
- 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993,
- Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996,
- Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003,
- Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000
- Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002
- McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002
- AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003
- Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005.
- Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008,
- Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008,
- Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009,
- Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009,
- Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009,
- Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008,
- Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007,
- Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008
- Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008,
- Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011,
- Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009,
- Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010,
- Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004,
- Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004,
- czasopisma artystyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.:
“Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D”
- katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu, Golden Bee, Brno, Lahti, Mons itp.)
W cyklu 2022/23Z:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977, - Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996, - Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990 - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000 - Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002 - McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002 - AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003 - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008, - Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009, - Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009, - Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009, - Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008, - Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007, - Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008 - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011, - Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009, - Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010, - Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004, - Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004, - Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D” - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.) |
W cyklu 2023/24Z:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977, - Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996, - Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990 - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000 - Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002 - McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002 - AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003 - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008, - Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009, - Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009, - Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009, - Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008, - Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007, - Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008 - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011, - Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009, - Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010, - Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004, - Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004, - Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D” - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.) |
W cyklu 2024/25Z:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977, - Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996, - Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990 - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000 - Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002 - McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002 - AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003 - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008, - Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009, - Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009, - Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009, - Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008, - Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007, - Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008 - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011, - Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009, - Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010, - Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004, - Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004, - Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D” - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.) |
W cyklu 2025/26Z:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, - Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977, - Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981, - Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa1996, - 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993, - Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996, - Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990 - Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003, - Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000 - Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002 - McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002 - AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003 - Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005. - Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008, - Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008, - Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009, - Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009, - Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009, - Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008, - Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007, - Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008 - Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008, - Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011, - Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009, - Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010, - Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004, - Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004, - Kwartalnik „proTypo” nr 1-5/1991-1992 oraz czasopisma artstyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.: “Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D” - katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu Brno, Lahti, Mons itp.) |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
grupa ćwiczenia, sj projektowanie graficzne, rok II, pracownia prof. Janiak |
W cyklu 2023/24Z:
grupa ćwiczenia, sj projektowanie graficzne, rok II, pracownia prof. Janiak |
W cyklu 2024/25Z:
grupa ćwiczenia, sj projektowanie graficzne, rok II, pracownia prof. Janiak |
W cyklu 2025/26Z:
grupa ćwiczenia, sj projektowanie graficzne, rok II, pracownia prof. Janiak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: