Projektowanie Graficzne pracownia dyplomująca 1401-PGR-L-sj
W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
wstęp do budowy systemu informacji wizualnej, system znaków; piktogram; budowa i funkcja piktogramu; piktogram a ideogram,
analiza systemów znaków na przykładzie piktogramów olimpijskich oraz wybranych systemów nawigacyjnych,
wstęp do plakatu II; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie, interpretacja podanego hasła,
łączenie ilustracji z tekstem; wizualizacja podanych treści za pomocą syntetycznego obrazu; instrukcja obsługi.
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–4 ćwiczeń (zadań projektowych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej, serii znaków.
Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym.
Ponadto w semestrze prowadzony jest cykl kilku (od 5 do 8 w semestrze) pokazów tematycznych (film, prezentacja, wykład) poświęconych wybranym zagadnieniom projektowania graficznego.
Prowadzone są również zajęcia polegające na wykonywaniu zadanego ćwiczenia wykonywanego w ograniczonym czasie przez studentów bezpośrednio w pracowni (3 do 5 w semestrze).
W cyklu 2022/23L:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: 2. Identyfikacja wizualna 3. Grafika książkowa 4. Inne formy użytkowe 5. Plakat 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe |
W cyklu 2023/24L:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: 2. Identyfikacja wizualna 3. Grafika książkowa 4. Inne formy użytkowe 5. Plakat 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe |
W cyklu 2024/25L:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: 2. Identyfikacja wizualna 3. Grafika książkowa 4. Inne formy użytkowe 5. Plakat 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe |
W cyklu 2025/26L:
Projektowanie graficzne – główny przedmiot tej specjalności, decydujący o artystycznym i merytorycznym przygotowaniu do zawodu, jest realizowany w dwóch blokach problemowych, różniących się zakresem treści programowych odpowiednio dostosowanych do stopnia zaawansowania studentów. Są to: 2. Identyfikacja wizualna 3. Grafika książkowa 4. Inne formy użytkowe 5. Plakat 6. Zagadnienia realizacyjno-warsztatowe |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła.
Na ocenę składa się:
zaangażowanie i aktywność na zajęciach,
obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni,
poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta).
Praktyki zawodowe
obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów;
obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok).
Literatura
(literatura dostępna w bibliotece Zakładu Projektowania Graficznego)
Folga-Januszewska D. Majewski L. Oto Sztuka Polskiego Plakatu, Warszawa 2018
Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986,
- Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977,
- Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981,
- Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa 1996,
- 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993,
- Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996,
- Kaźmierczak E., Główne choremy w semiografii, Warszawa 1990
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003,
- Blackwell L., The End of Print: The Grafik Design of David Carson, Nowy Jork 2000
- Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002
- McAlhone B., Stuart D., A Smile in The Mind, Londyn 2002
- AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003
- Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005.
- Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008,
- Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008,
- Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009,
- Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009,
- Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009,
- Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008,
- Folga Januszewska D., Ach! Plakat filmowy w Polsce, Warszawa 2007,
- Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008
- Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008,
- Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011,
- Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009,
- Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010,
- Heller S., Design Literacy. Understanding graphic design, Nowy Jork, 2004,
- Poynor R., No more rules. Graphic design and postmodernism, Londyn, 2004,
- czasopisma artystyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.:
“Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D”
- katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu, Golden Bee, Brno, Lahti, Mons itp.)
W cyklu 2022/23L:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, |
W cyklu 2023/24L:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, |
W cyklu 2024/25L:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, |
W cyklu 2025/26L:
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986, |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
brak |
W cyklu 2025/26L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: