Projektowanie Graficzne 1401-PGR-2Z-GW-Sj
W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- wstęp do plakatu; para-plakat; wizualizacja treści pojęć abstrakcyjnych; skrót graficzny oraz metafora w plakacie,
- łączenie ilustracji z tekstem; interpretacja wybranego tekstu; wstęp do ilustracji książkowej, rozkładówka.
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 2–3 ćwiczeń w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku (np. plakat), serii wydawniczej.
Wdrażanie programu winno być oparte na takiej konstrukcji poszczególnych ćwiczeń, aby łączyć treści programowe z permanentnym kształceniem artystycznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni. Ocenia się zarówno poziom merytoryczny konkretnego rozwiązania projektowego, jak tez poziom artystyczny dzieła.
Na ocenę składa się:
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,
- poziom artystyczny i merytoryczny wykonanych samodzielnie ćwiczeń (ocena koncepcji i założeń projektowych, oryginalność rozwiązania, biegłość w opanowaniu warsztatu projektanta).
Praktyki zawodowe
- obligatoryjny, 2-tygodniowy plener kierunkowy (minimum 100 godzin) po II roku studiów;
- obowiązkowe 3 tygodnie praktyki (w całym cyklu studiów, II—V rok).
Literatura
- Folga-Januszewska D. Majewski L. Oto Sztuka Polskiego Plakatu, Warszawa 2018
- Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Warszawa 2008
- Szantó T., Pismo i styl, Wrocław 1986,
- Kapr A., Schiller W., Gestalt und Fnktion der Typografie, Lipsk 1977,
- Korner H., Schrift und Schreiben, Lipsk 1981,
- Muzeum ulicy. Plakat polski w kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa 1996,
- 100 lat polskiej sztuki plakatu, BWA Kraków 1993,
- Dydo K, Polski plakat filmowy. 100-lecie kina w Polsce 1896-1996, Kraków 1996,
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003,
- Bestley R., Noble I., Up Against The Wall. International Poster Design, Londyn 2002
- AREA. 100 graphic designers, Londyn 2003
- Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa, 2005.
- Ambrowe G., Harris P., Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Warszawa 2008,
- Ambrowe G., Harris P., Twórcze projektowanie, Warszawa 2008,
- Morris M., Projektowanie produktu, Warszawa 2009,
- Steward B., Projektowanie opakowań, Warszawa 2009,
- Giles C., Czym jest projektowanie opakowań?, Warszawa 2009,
- Zeegen L., Twórcze ilustrowanie, Warszawa 2008,
- Burtenshaw K., Mahon N., Barfoot C., Kreatywna reklama, Warszawa 2008
- Evamy M., Logo. Przewodnik dla projektantów, Warszawa 2008,
- Mrowczyk J. Dębowski P. (red.), Widzieć/Wiedzieć, Kraków 2011,
- Dydo K. Dydo A., PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2009,
- Mrowczyk J. Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Kraków 2010,
- czasopisma artystyczne poświęcone sztuce projektowania graficznego, takie jak m. in.:
“Graphis”, “Novum”, “Idea”, “U&lc”, “2+3 D”
- katalogi wystaw z zakresu plakatu i grafiki użytkowej (np. MBP Warszawa, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Biennale Plakatu, Golden Bee, Brno, Lahti, Mons itp.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: