Problemy formy wizualnej 1401-PFW-sm-3L-S1
Zajęcia podzielone zostaną na trzy bloki tematyczne:
I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć oraz wykazanie zależności między właściwościami danej kultury a formą plastyczną.
II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, m.in.:
1. pojęcie kultury,
2. pojęcie dzieła sztuki,
3. czasy nowoczesne (modernizm), a czasy ponowoczesne (postmodernizm),
4. metody badań obrazów.
III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki. Zajęcia ćwiczeniowe mające na celu przeprowadzenie analizy formalnej wybranego dzieła.
Całkowity nakład pracy studenta
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
• obecność na zajęciach – uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych. Możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Każda kolejna nieusprawiedliwiona obecność skutkuje obniżeniem oceny o 0,5 stopnia (3 nieusprawiedliwione nieobecności - ocena obniżona o 0,5 stopnia, 4 nieusprawiedliwone nieobecności - ocena obniżona o 1 stopień itd.). Więcej niż 50% nieobecności na zajęciach stacjonarnych skutkuje brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu w danym roku akademickim.
• aktywność na zajęciach
• praca zaliczeniowa:
1. analiza formalna wybranego dzieła malarskiego w formie prezentacji;
2. stworzenie pracy graficznej w formacie nie mniejszym niż 50x70 cm inspirowanej jedną z omawianych metod badania obrazu.
Literatura
Alberti, L.B. (1963). O malarstwie, Wrocław: Ossolineum
Arnheim, R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria
Barthes, R., Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, "Pamiętnik Literacki" 1985, nr 3.
Belting, H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków.
Cennino Cennini (1933), Rzecz o malarstwie. Florencja: Floreńska Oficyna Tyszkiewiczów
Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL
Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW
Hopfinger, M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Ingarden, R. (1945). Obraz, Kraków.
Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi
Kluszczyński, R. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Kościelecki, S. (1972). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN
Marciniak, T. (2004). Struktura obrazów (W:) W. Limont (red.): Z teorii i praktyki artystycznej, (27-46), Toruń: Wydawnictwo UMK
Malewicz, K. (2006). Świat bezprzedmiotowy. Biblioteka Bauhausu, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria
Ruskin, J. (2011). Niewinne oko. Szkice o sztuce, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria
Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie
Tatarkiewicz W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN, s. 257 - 288
Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa, (wybrane fragmenty)
Wölfflin, H. (2006). Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria
Teofila Kapłana (1880), Teofila Kapłana i zakonnika. O sztukach rozmaitych ksiąg troje. Kraków
Vinci da, L. (2006). Traktat o malarstwie, Gdańsk: słowo/obraz terytoria
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: