Problemy formy wizualnej 1401-PFW-sm-2Z-S1
Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy:
I. Wprowadzenie do specyfiki zajęć i przybliżenie problematyki kultury ludzkiej oraz jej wpływu na formy wizualne w sztuce.
II. Analiza wybranych problemów związanych z funkcjonowaniem obrazu w kulturze zachodniej, w tym:
- zmienność pojęcia dzieła sztuki z perspektywy historycznej;
- wpływ zmian społecznych, politycznych, technologicznych na humanistykę i sztukę na przykładzie sztuki pierwszej i drugiej połowy XX wieku (modernizm–postmodernizm, awangarda–neoawangarda);
- wpływ kultury popularnej na nowe formy w sztuce.
III. Powtórzenie zagadnień z zakresu wiedzy o formie plastycznej i organizacji obrazu w kontekście analizy dzieła sztuki oraz wprowadzenie do podstawowych metodologii badawczych.
III. Konsultacje zadanych ćwiczeń semestralnych oraz zaliczenie.
|
W cyklu 2023/24Z:
Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy: |
W cyklu 2024/25Z:
Cykl zajęć podzielony jest na trzy etapy: |
W cyklu 2025/26Z:
Cykl zajęć podzielony jest na dwa bloki tematyczne: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Celem otrzymania pozytywnej oceny z zajęć, student zobowiązany jest do wykonania dwóch zadań o charakterze ćwiczeniowym:
a. analizy formalnej wybranego dzieła sztuki, zamkniętej w formie prezentacji, wyeksportowanej do formatu PDF (K_W04, K_W10);
b. realizacji plastycznej będącej autorską interpretacją wybranego tematu związanego z omawianymi treściami (K_W01, K_W04, K_W05, K_W10). Preferowany format cyfrowy (PDF, wielkość A3, zakres kolorów CMYK, 300 dpi).
Podczas zaliczenia prace zostają poddane analizie rozumienia zagadnień, jakości i oryginalności realizowanych zadań w tym także oceniana jest jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność wykonania, jakość estetyczna realizacji plastycznych: K_U02.
Istotnym warunkiem jest uczestnictwo w zajęciach i zaangażowanie (K_U10, K_U06, K_U11, K_U02).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Arnheim R.(2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Belting H. (2015), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków: UNIVERSITAS.
Mitchell W.J.T. (2013), Czego chcą obrazy. Warszawa:Narodowe Centrum Kultury.
Panofsky E., "Ikonografia i ikonologia" w Białostocki J. (red.), Studia z historii sztuki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1971, s. 11–32.
Tatarkiewicz W. (2012), Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej,.Warszawa: PWN
Wölfflin H. (2006), Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Wójtowicz E. (2016), Sztuka w kulturze postmedialnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.
|
W cyklu 2023/24Z:
Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. |
W cyklu 2024/25Z:
Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. |
W cyklu 2025/26Z:
Arnheim R. (2011), Myślenie wzrokowe. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: