Magisterska Pracownia Dyplomowa- Pracownia Projektowania Wizualnego
1401-PDyp-PW-5Z-SJ
Semestr zimowy:
Celem przedmiotu Magisterski dyplom artystyczny, realizowanego na V roku studiów na specjalności Multimedia i fotografia jest dalsze, pogłębione wprowadzanie studentów w obszar sztuk wizualnych i multimedialnych realizowanych w poszczególnych Pracowniach specjalistycznych Katedry Intermediów. Obszary te są szczegółowo zdefiniowane w opisach przedmiotów realizowanych w tych Pracowniach.
Przedmiot w semestrze zimowym przygotowuje studenta do realizacji autorskiego, profesjonalnego magisterskiego dyplomu artystycznego.
Semestr letni:
Przedmiot Magisterski dyplom artystyczny obejmuje obszary sztuk wizualnych i multimedialnych realizowanych w poszczególnych Pracowniach specjalistycznych Katedry Intermediów. Obszary te są szczegółowo zdefiniowane w opisach przedmiotów realizowanych w tych Pracowniach. Przedmiot w semestrze letnim umożliwia realizację autorskiego, magisterskiego dyplomu artystycznego którego temat i forma prezentacji jest indywidualnie ustalana z promotorem w czasie indywidualnych konsultacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Sem. zimowy
45 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w jednej z trzech wybranych pracowni specjalistycznych.
75 godz. i 2,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć i przeglądu zaliczeniowego prac.
Sem. letni
45 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, konsultacje indywidualne, zajęcia w jednej wybranej pracowni specjalistycznej.
135 godz. i 4,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć.
600 godz. i 20 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie autorskiej pracy artystycznej do obrony na magisterskim egzaminie dyplomowym.
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. A2_W08
K_W03: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2_W12
K_W07: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej.
A2_W10, H2A_W06
K_W09: Zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych. H2A_W07
K_W10: Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej. A2_W12
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych. A2_U11
K_U02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12
K_U03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13
K_U04: Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. A2_U14
K_U05: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. A2_U15
K_U06: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U16
K_U07: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U17
K_U11: W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. A2_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03
K_K02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03
K_K03: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02
K_K04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej.
A2_K02, H2A_K06, S2A_K05, S2A_K07
K_K05: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. A2_K01,
H2A_K01, S2A_K01, S2A_K05, S2A_K06
K_K06: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04,
S2A_K04
K_K07: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. H2A_K05, S2A_K02
K_K08: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom
i stresom, jak również sprostania warunkom związanym
z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. A2_K03
K_K09: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
- inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
- przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,
- integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
- prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie.
A2_K05
K_K10: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. A2_K05
K_K11: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2_K06, S2A_K07
Metody dydaktyczne
Semestr zimowy:
Stosowane metody realizacji zajęć:
- Praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu.
- Każde nowe zadanie poprzedzone jest jego omówieniem wzbogaconym o pokazy materiałów audiowizualnych (przedstawione wyżej w dziale Literatura) oraz dyskusją ze studentami.
- Realizacja zadania poprzedzona jest przedstawieniem przez studentów koncepcji i projektów wstępnych oraz indywidualnym ich omówieniem i dyskusją.
- Wybrane zadania projektowe realizowane są w formie wizualizacji (2D i 3D) lub w formie makiet i modeli (w skali).
- Część zadań jest realizowanych w warunkach studyjnych w Pracowni Intermediów, inne zaś w wybranej przestrzeni publicznej.
- Realizacja zadań odbywa się indywidualnie i w zespołach.
- Tematy wybranych zadań formułowane są przez studentów w drodze dyskusji i głosowania.
- Wybrane zadania realizowane są metodą projektów; studenci realizują je samodzielnie według wcześniej ustalonych założeń.
- Stosowana jest także metoda tworzenia w działaniu (odpowiednik badania w działaniu); realizowana jest tu także świadoma improwizacja, zależna od zaistniałego kontekstu.
Semestr letni:
Stosowane metody każdorazowo dostosowywane są do charakteru dyplomu artystycznego oraz osobowości jego autora i mają charakter indywidualnych konsultacji promotorów z dyplomantem.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania i metody oceniania:
- Zaliczenie semestru i ostatniego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowaną przez studenta autorską dyplomową pracę artystyczną. (K_U01, K_U02, K_U04)
- Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.(K_K05, K_K07)
- Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionej pracy dyplomowej. (K_W02, K_W03, K_W09, K_W10, K_U01, K_U06, K_U07, K_U11, K_K01, K_K02, K_K05, K_K10)
Kryteria oceniania:
- Jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei. (K_W07, K_U01, K_U04, K_U06, K_K04, K_K08)
-Jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy. (K_W03, K_U06, K_U03, K_U02)
- Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. (K_U01, K_U02, K_U04, K_U06, K_U07)
Praktyki zawodowe
Literatura
Nie podajemy stałego kanonu literatury albowiem ten przypisany jest odpowiednim zajęciom teoretycznym. W przypadku specyfiki zajęć praktycznych (ćwiczeń) w Pracowniach specjalistycznych funkcję literatury pełnią następujące źródła wiedzy:
- Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu obecności intermediów w sztuce i kulturze współczesnej.
- Telewizja, Internet, multimedia – prezentacje centrów i muzeów sztuki współczesnej, oficjalnych i niezależnych galerii sztuki i autorskich inicjatyw twórczych, programów edukacyjnych, materiałów promocyjnych i reklamowych wykorzystujących intermedia.
- Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, sympozjach, prezentacjach i warsztatach współczesnej sztuki intermedialnej i dziedzin pokrewnych.
Powyższe źródła są każdorazowo dopasowywane przez prowadzącego do potrzeb aktualnie prowadzonych zajęć. Duże znaczenie mają zbiory własne prowadzącego, unikalne dokumentacje wideo i fotograficzne wydarzeń artystycznych oraz obszerne archiwum prac studenckich. Prezentowane są także materiały będące w posiadaniu studentów.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: