Magisterska Pracownia Dyplomowa- Pracownia Ikonosfery
1401-PDyp-PIs-5Z-SJ
Pracownia dyplomowa Ikonosfery, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu.
Pracownia dyplomowa w formie fakultatywnej w ramach Pracowni Ikonosfery trwa przez jeden cykl kształcenia, tj. na dziewiątym semestrze studiów. W trakcie trwania semestru studiów student zobowiązany zostanie do zrealizowania dwóch wielkoformatowych obiektów lub realizacji, w których odniesie się do swoich dotychczasowej wiedzy i umiejętności oraz wpisze się w aktualne poszukiwania w zakresie formy plastycznej bliskiej w swej stylistyce szeroko pojętym działaniom interdyscyplinarnym. Zadania realizowane w pracowni mają dać szansę wyboru ostatecznej formy jego pracy dyplomowej. Rozszerzeniem tak prowadzonej pracowni dyplomowej będzie ostatni semestr studiów, po zakończeniu tego cyklu, przy czym student nie musi kontynuować swojej edukacji w tej pracowni. Co zarazem oznacza, że nie musi realizować w niej swojej pracy dyplomowej, a wybrać jedną z innych z oferty Katedry Intermediów.
W cyklu 2022/23Z:
Magisterska pracownia dyplomowa Ikonosfery, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu. Pracownia dyplomowa w formie fakultatywnej w ramach Pracowni Ikonsfery trwa przez jeden cykl kształcenia, tj. na dziewiątym semestrze studiów. W trakcie trwania semestru studiów student zobowiązany zostanie do wykonania jednej performatywnej realizacji artystycznej. jednej wielkoformatowych obiektów lub realizacji, w których odniesie się do swoich dotychczasowej wiedzy i umiejętności oraz wpisze się w aktualne poszukiwania w zakresie formy plastycznej w zakresie performance. Jedno rozbudowane zadanie realizowane w pracowni ma dać szansę wyboru ostatecznej formy jego przyszłej pracy dyplomowej. Rozszerzeniem tak prowadzonej pracowni dyplomowej będzie ostatni semestr studiów, po zakończeniu tego cyklu, przy czym student nie musi kontynuować swojej edukacji w tej pracowni. Co zarazem oznacza, że nie musi realizować w niej swojej pracy dyplomowej, a wybrać jedną z innych ofert Katedry Intermediów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
90 godz. i 30 pkt ECTS - do wyboru 90 godz. i 30 pkt ECTS
Przedmiot do wyboru
Efekty uczenia się - wiedza
• KW_01: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. A2_W08
• KW-02: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2_W12
• KA2_W10, H2A_W06W_03: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej.
Efekty uczenia się - umiejętności
• KU_01: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych. A2_U11
• KU_02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12
• KU-03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13
• KU_04: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. A2_U14
• KU_05: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U15
• KU_06: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U16
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
• KK_01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03
• KK_02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03
• KK_03: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02
• KK_04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. A2_K02, H2A_K06, S2A_K07
• KK_05: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04, S2A_K04
• KK_06: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. H2A_K05, S2A_K02
• KK_07: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom
i stresom, jak również sprostania warunkom związanym
z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. A2_K03;
• KK_08: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
-przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,
-integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych - prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. A2_K05
• K_K09 Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. A2_K05
Metody dydaktyczne
• praca w grupie pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu;
• zadanie realizowane jest w Pracowni Ikonosfery i w miejscu zamieszkania studenta, ze względu na zbyt małą ilość godzin kontaktowych przewidzianych w programie ramowym;
• realizacja zadania przewidzianego w programie odbywa się indywidualnie, poza zatwierdzonymi przez prowadzącego zajęcia wyjątkami, jeżeli nakład pracy przy pracy jest wymaga dużego nakładu pracy lub do jego przeprowadzenia wymagany jest udział więcej niż jedna osoba;
• studenci zobowiązani są do przedstawienia szkiców i projektów koncepcyjnych, odnoszących się do zadania, po czym odbywa się dyskusja na ten temat;
• w razie konieczności dokonania korekty lub konieczności zmiany koncepcji student zobowiązany jest do modyfikacji pomysłu lub przedstawienia nowej koncepcji;
• po zatwierdzeniu ostatecznego projektu wykonanie jednostkowej prac do przedstawienia na zaliczenie;y
• na zakończenie semestru przegląd, omówienie i ocena wszystkich powstałych prac.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student posiada zaawansowane umiejętności oraz praktykę zawodową zdobyte podczas pierwszego roku studiów, aby pogłębiać je w zakresie wybranej specjalności, szczególnie w zakresie działań interdyscypliarnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu Działania interdyscyplinarne są:
• zaprezentowanie tematu do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej;
• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów;
• praca nad indywidualnymi koncepcjami podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów;
• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadany temat;
• zaliczenie semestru następuje w oparciu o zrealizowany przez studenta projekt finalny, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych.
Kryteria oceniania:
• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei;
• jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy;
• jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania;
• obecność i aktywność na zajęciach;
• progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych.
Pozostała literatura jako obowiązkowa:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985;
3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982;
4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184;
5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej
połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003;
6. 6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985;
8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa,
1984;
11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990;
12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003.
W cyklu 2022/23Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Pozostała literatura jako obowiązkowa: 1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990; 2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985; 3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982; 4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184; 5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003; 6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999; 7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985; 8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982; 9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990; 10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984; 11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990; 12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: