Magisterska Pracownia Dyplomowa-Prac. Fotografii i działań intedyscyplinarnych
1401-PDyp-Fot-5Z-SJ
Celem przedmiotu Magisterski dyplom artystyczny, realizowanego na V roku studiów na specjalności Multimedia i fotografia jest dalsze, pogłębione wprowadzanie studentów w obszar sztuk wizualnych i multimedialnych realizowanych w poszczególnych Pracowniach specjalistycznych Katedry Intermediów.
Kształcenie w Pracowni Fotografii i działań interdyscyplinarnych dostosowane jest do indywidualnych potrzeb i umiejętności studenta. Studenci w ramach Pracowni mają możliwość rozwijania umiejętności w obszarze klasycznych dyscyplin artystycznych, ale też nowych mediów, a przede wszystkim łączenia ich w indywidualnym przekazie. Duża swoboda w doborze narzędzi i technik pozwala na realizację prac o różnym charakterze, w których fotograficzne medium pełni rolę kreującą i dokumentującą. Proponowane ćwiczenia służą rozwojowi umiejętności prezentacji swojego dzieła i swojej osoby, dlatego realizacje te powinny posiadać osobistą, indywidualną jakość. Studenci rozwijając swoje zainteresowania poszukują dla siebie najwłaściwszej formy artystycznej wypowiedzi. Celem pracowni jest przygotowanie studentów do samodzielnej prezentacji artystycznej jaką jest magisterska praca dyplomowa, która może być zrealizowana ww. pracowni lub pozostałych pracowniach Katedry Intermediów.
Całkowity nakład pracy studenta
45 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w jednej z trzech wybranych pracowni specjalistycznych.
75 godz. i 2,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć i przeglądu zaliczeniowego prac.
razem 120 godz. i 4 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. K_W02
W2: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. K_W03
W3: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej. K_W07
W4: Zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych. K_W09
W5: Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej. K_W10
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w obszarze różnych dyscyplin i na ich styku. K_U01
U2: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. K_U02
U3: Umie podejmować samodzielne decyzje wykorzystując właściwą technikę i technologię. K_U03
U4: Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. K_U04
U5: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. K_U05
U6: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. K_U06
U7: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. K_U07
U8: W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. K_U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. K_K01
K2: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. K_K02
K3: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. K_K03
K4: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej.K_K04
K5: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. K_K05
K6: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. K_K06
K7: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. K_K07
K8: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. K_K08
K9: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. K_K09
K10: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych.K_K10
K11: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych i audiowizualnych. K_K11
Metody dydaktyczne
Stosowane metody realizacji zajęć:
- Praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu.
- Każde nowe zadanie poprzedzone jest jego omówieniem wzbogaconym o pokazy materiałów audiowizualnych oraz dyskusją ze studentami.
- Realizacja zadania poprzedzona jest przedstawieniem przez studentów koncepcji i projektów wstępnych oraz indywidualnym ich omówieniem i dyskusją.
- Część zadań jest realizowanych w warunkach studyjnych w poszczególnych pracowniach, inne zaś w wybranej przestrzeni publicznej.
- Wybrane zadania realizowane są metodą projektów; studenci realizują je samodzielnie według wcześniej ustalonych założeń.
- Stosowana jest także metoda tworzenia w działaniu; realizowana jest tu także świadoma improwizacja, zależna od zaistniałego kontekstu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Kryteria oceniania
Wymagania i metody oceniania:
- Zaliczenie semestru i ostatniego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowaną przez studenta autorską dyplomową pracę artystyczną. (K_U01, K_U02, K_U04)
- Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.(K_K05, K_K07)
- Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionej pracy dyplomowej. (K_W02, K_W03, K_W09, K_W10, K_U01, K_U06, K_U07, K_U11, K_K01, K_K02, K_K05, K_K10)
Kryteria oceniania:
- Jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei. (K_W07, K_U01, K_U04, K_U06, K_K04, K_K08)
-Jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy. (K_W03, K_U06, K_U03, K_U02)
- Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. (K_U01, K_U02, K_U04, K_U06, K_U07)
Praktyki zawodowe
Literatura
Nie podajemy stałego kanonu literatury albowiem ten przypisany jest odpowiednim zajęciom teoretycznym. W przypadku specyfiki zajęć praktycznych (ćwiczeń) w Pracowniach specjalistycznych funkcję literatury pełnią następujące źródła wiedzy:
- Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu obecności intermediów w sztuce i kulturze współczesnej.
- Telewizja, Internet, multimedia – prezentacje centrów i muzeów sztuki współczesnej, oficjalnych i niezależnych galerii sztuki i autorskich inicjatyw twórczych, programów edukacyjnych, materiałów promocyjnych i reklamowych wykorzystujących intermedia.
- Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, sympozjach, prezentacjach i warsztatach współczesnej sztuki intermedialnej i dziedzin pokrewnych.
Powyższe źródła są każdorazowo dopasowywane przez prowadzącego do potrzeb aktualnie prowadzonych zajęć. Duże znaczenie mają zbiory własne prowadzącego, unikalne dokumentacje wideo i fotograficzne wydarzeń artystycznych oraz obszerne archiwum prac studenckich. Prezentowane są także materiały będące w posiadaniu studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: