Projektowanie dekoracji wnętrz w architekturze zabytkowej 1401-PD-AW-1L-S2
Ornament – pojęcie, funkcja, schematy kompozycyjne; stosunek do architektury i sztuk plastycznych;
Program przedmiotu wyposaża studenta w umiejętności i kompetencje w projektowaniu dekoracji i wnętrz w wybranej stylistyce historycznej. Wśród nich szczególne miejsce zajmują umiejętności rozpoznawania i świadomego odtwarzania stylu, znajomość tradycyjnych technik dekoracyjnych, umiejętność korzystania z wiedzy innych dyscyplin nauki, zdobycie doświadczenia w pracach zespołowych oraz umiejętności sprawnej i bezpiecznej organizacji pracy.
Zajęcia odbywają się w 2 blokach: teoretycznym i praktycznym.
Blok praktyczny:
1. Dekoracja architektoniczna w wybranym stylu ( analiza formalna, zagadnienia techniczne i technologiczne), interpretacja
2. Projekt przestrzeni w wybranym stylu architektonicznym
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład - na podstawie kolokwium (W1 W2 U1 K1)
Pracownia - ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie zawierające zakres przewidziany dla danego tematu. (W3, U1 U2, U3, K1 K3)
Na ocenę składa się:
-poziom rozumienia zagadnień warsztatowych,
-ocena koncepcji : jej oryginalności oraz wartości artystycznej,
-umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach,
- biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu
-poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań
-zaangażowanie i aktywność
-praca samodzielna i w zespole
-ocena umiejętności formułowania wypowiedzi oraz aktywności w dyskusjach przy użyciu profesjonalnej terminologii
Ndst ≤ 50 %
dst 51-60 %
dst plus 61-70 %
db- 71-80 %
db plus 81-90 %
bdb- ≥ 91 %
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Rudolf Berliner, Gerhar Egger, Ornamentale Vorlageblätter, vol. 1-3. München: Klinkhardt & Biermann 1984
Ornament I dekoracja dzieła sztuki. Studia z historii sztuki, red. Joanna Daranowska-Łukaszewska, Agata Dworzak, Andrzej Betlej, Warszawa: SHS 2015, szczególnie:
Magdalena Adamska, Maureska – pierwszy triumf grafiki ornamentalnej, s. 1613-174,
Wojciech Bałus, Czego chcą ornamenty, s. 13-28,
Piotr Krasny, Ornament i dekor, s. 29-39,
Michał Kurzej, Ornament dawny i nowoczesny w niderlandzkiej teorii sztuki XVIB i XVIIA, s. 201-214,
Małgorzata Łazicka, Miniaturowe ryciny ornamentalne małych mistrzów niemieckich, s. 175-186,
Adriana Podmostko-Kłos, Dekoracja retabulów wielkopolskich w XVIIb, s. 227-236,
Franciszek Skibiński, Aldona Tołysz, Wokół „Inuentien” Cornelisa Florisa, s. 215-225,
Jolanta Talbierska, Ornament i wzornik warsztatowy a grafika europejska XV i początku XVI wieku, s. 145-161,
Michał F. Woźniak, Złotnicy i ich ornament, s. 53-66.
Literatura we fragmentach:
-Rudolf Arnheim “Sztuka I percepcja wzrokowa”
-Ernst H. Gombrich “Zmysł porzadku. O psychologii sztuki dekoracyjnej”
-Arleta Tylewicz “Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia”
Indywidualny dobór literatury do realizowanych tematów
Julian Hermel “Tynki szlachetne, stiuki sztukaterie”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: