Projekty Artystyczno-Edukacyjne
1401-PAE-3Z-sm-S1
Przedmiot Projekty edukacyjno-artystyczne realizowany jest w formie ćwiczeń.
Przedmiot podzielony jest na bloki będące jednocześnie fazami realizacji projektu:
semestr zimowy:
1. wprowadzenie - sformułowanie tematu własnego (działania rysunkowe i fotograficzne)
2. pogłębienie tematu własnego (prezentacja teoretycznego zaplecza projektu)
3. opracowanie koncepcji działań (trzy scenariusze rożnych projektów edukacyjno-artystycznych)
semestr letni:
4. działania przygotowawcze (samodzielne nawiązanie kontaktów z placówkami edukacyjnymi lub kulturalnymi, zdobycie pozwoleń, finansowania, materiałów, narzędzi itp)
5. realizacja merytoryczna projektu edukacyjno-artystycznego
6. opracowanie efektów projektu (dokumentacje fotograficzne, tekst autorski)
7. ewaluacja (wydruk planszy prezentacyjnej) – wystawa prac i zamieszczenie informacji na blogu Katedry Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką.
Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącą, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jej akceptacji.
W cyklu 2022/23Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022/2023 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe.
Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2021/22 (zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023 Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- TRZY SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze trzy różne sytuacje twórcze: 1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM, 3. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO DEDYKOWANEGO MIĘDZYNARODOWYM WARSZTATOM NIEPOKOJU TWÓRCZEGO. Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 24 stycznia 2023. Będą one stanowić składową końcowej oceny.
|
W cyklu 2023/24Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe.
Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2023/24(zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024 Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze dwie różne sytuacje twórcze: 1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM
Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Semestr zimowy
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe,
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć.
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na nawiązanie kontaktu z placówką edukacyjną lub kulturalną oraz przygotowanie prac zaliczeniowych.
Semestr letni
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na realizację projektu edukacyjno-artystycznego w placówce edukacyjnej lub kulturalnej.
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na opracowanie dokumentacji, ewaluacji i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac.
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych
i audiowizualnych. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych (K_W07)
Zna i rozumie miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki edukacji artystycznej (K_W08)
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym naciskiem na lokalne placówki kulturalne (K_W06)
Ma podstawową wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej, pogłębioną dotyczącą metody projektów i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W08, K_W09, K_W11)
Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu mediów sztuki i edukacji wizualnej (K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia. (K_U01)
Umie realizować własne koncepcje artystyczne, posługując się świadomie właściwą techniką i technologią. (K_U02)
Umie projektować efekty prac edukacyjno-artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U03)
Potrafi korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożlwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę. (K_U05)
W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów projektu artystyczno-edukacyjnego (K_U08)
Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. (K_U09)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formowania krytycznej argumentacji oraz motywacją i umiejętnością organizacji pracy. (K_K01)
Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz do podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. (K_K02)
Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. (K_K06)
Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. (K_K08)
Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
-przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,
-integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
-prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. (K_K11)
Metody dydaktyczne
Stosowane metody realizacji zajęć: metoda projektów.
Pierwszy etap pracy w ramach projektowania sytuacji twórczych: poszukiwanie tematu odbywa się wieloaspektowo: jako samodzielna praca studenta, działanie w małych zespołach, działanie na forum całej grupy.
W dalszych etapach respektowana jest struktura metody projektów.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne:
Na ocenę składa się:
• obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze)
• zaangażowanie i aktywność na zajęciach,
• realizacja zadań:
semestr zimowy:
1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem.
2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania kursu.
3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze trzy różne projekty:
1. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ,
2. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM,
Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Gołębniak, B. D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP
Karolak, W. (2004). Projekt edukacyjny - projekt artystyczny, Łódź: WSHE
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi
Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE
Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Popczyk, M. (red.) (2005). Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach
Szymański, M. S. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Żmijewski, A. (2008). Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Literatura uzupełniająca
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora
Eco, U. (2009). Od drzewa do labiryntu: studia historyczne o znaku i interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Vopel, K.W. (1999). Zabawy interakcyjne, cz. 1-6, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ
Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: